Starbucks grootste 'stayer' van nieuwe producten
- Food-en-retail
- 17 nov 2021 @ 08:10
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodOnderzoek
- 17 nov 2021 @ 08:10
- Peter van Woensel Kooy
IRI en Distrifood / Foodmagazine onderzoeken welke nieuwe producten die twee jaar geleden op het schap zijn verschenen, anno 2021 het meest succesvol zijn.
Jaarlijks verschijnen er duizenden nieuwe producten op het schap van de Supermarkt. Veel daarvan verdwijnen ook weer binnen afzienbare tijd. In het jaarlijkse Stayers onderzoek van IRI en Foodmagazine wordt onderzocht welke nieuwe producten op de langere termijn het meest succesvol zijn. Oftewel: welke nieuwkomer uit 2019, laat in 2021 de beste prestaties zien? De winnaar van dit jaar is Starbucks koffie: de cups en pakken koffiebonen en gemalen koffie van dit merk zijn sinds maart 2019 te koop in de Nederlandse supermarkten en anno 2021 voegt het merk € 36 miljoen toe aan de Nederlandse Supermarkt omzet.
De top 20 beste innovaties van 2019 voegen gezamenlijk ongeveer € 120 miljoen toe aan de totale supermarktomzet. Dat is een stuk hoger dan vorig jaar, toen de top 20 gezamenlijk goed was voor € 91 miljoen. De groei van de top 20 ten opzichte van vorig jaar is met +55% de hoogste groei ooit gemeten sinds te start van het onderzoek 20 jaar geleden. Ook de nieuwe introducties van 2019 hebben dus duidelijk geprofiteerd van de sterke groei in totaal supermarkten door alle coronamaatregelen.
De corona-effecten zie je ook terug in de samenstelling van de top 20. Het valt namelijk op dat er dit jaar relatief veel concepten in de lijst staan die toen ze in 2019 geïntroduceerd zijn niet in de top voorkwamen, maar in 2021 wel. Deze zogenaamde “slow starters”, hebben in 2020 en 2021 een inhaalslag gemaakt. In de huidige top zijn veel producten terug te vinden die geprofiteerd hebben van het veranderde consumentengedrag in Corona-tijden. Mensen gingen thuis meer koffie drinken, uitgebreider koken, zichzelf thuis meer verwennen en ook het borrelmoment thuis werd rijkelijk ingevuld. Concepten in de top 10 zoals Starbucks koffie, Bud pils, Leffe alcoholvrij, Mora snacks, Almhof desserts en de Griekse kazen van Salakis hebben hier allemaal van geprofiteerd. Onverwacht hebben deze nieuwe lanceringen uit 2019 een extra boost gekregen in 2020 en 2021.
Stayers top 10 van 2021 ranking - product
(% groei t.o.v. vorig jaar)
1 Starbucks - koffie (38%)
2 Bud - pils (53%)
3 Leffe - alcoholvrij (28%)
4 Mora - vegetarische snacks (42%)
5 Arla - skyr Naturel (124%)
6 Almhof Choco met slagroom (97%)
7 Mora - oven & airfryer hapjesmix (73%)
8 Salakis (111%)
9 Mora Crispy Chick'n (63%)
10 Arla - Biologische Volle Melk 1,5L (220%)
Top 10 'Stayers' (op basis van de omzet in het voortschrijdend jaar tm week 28 2021) en de groei t.o.v. vorig jaar
Het gehele artikel en de volledige top 20 zijn terug te vinden in de laatste editie van Foodmagazine en op Distrifood.nl.
(PvWK)
Over IRI
'IRI is een van de grootste leveranciers van Big Data, voorspellende analyses en toekomstgerichte inzichten die FMCG-fabrikanten, leveranciers van zelfzorgproducten, retailers, financiële dienstverleners en mediabedrijven helpen hun bedrijf te laten groeien. Externe factoren, een verandering in het koopgedrag van consumenten en big data die tot zelfstandige, geavanceerde analyses en geautomatiseerde activering van consumenten leiden, brengen een verschuiving teweeg in de succesfactoren in alle sectoren. Met de grootste databank met data over aankopen, media, oorzaken en klantentrouw, geïntegreerd op een in de cloud beschikbaar technologieplatform, maakt IRI een revolutie in personalisering mogelijk. IRI begeleidt meer dan 5.000 klanten wereldwijd bij hun streven om relevant te blijven, marktaandelen te winnen, consumenten te bereiken, samen te werken met sleutelpartijen en de hoogste groei te realiseren. Ga voor meer informatie naar www.iriworldwide.com.'
(bron: IRI)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Foodmagazine
- Bud
- Arla
- big data
- Arla
- IRI
- stayers
- Almhof
- fmcg
- Salakis
- Mora
- Leffe
- onderzoek
- Starbucks
- Distrifood
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Categoriewinnaars 'ABN Amro Retailer of the Year 2025-2026...
- Nescafé Dolce Gusto brengt nieuw koffiesysteem Neo met...
- Kruidvat versterkt beautypositionering
- Albert Heijn zet tech in tegen voedselverspilling
- Fritz-kola introduceert Mischmasch in Nederland
- Heineken 0 punt 0 bereikt 10K taplocaties in Europa
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Bakker Bart opent winkels op grotere... 19-09-2025
- ACM onderzoekt marges en... 19-09-2025
- DPG Media en Albert Heijn lanceren... 18-09-2025
- Start pilot 'De Betere Kantine' 18-09-2025
- Breaking: Deen Jesper Højer is... 17-09-2025
- Bolletje lanceert ronde Bagel Cracker16-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes