Nieuw: 'De NeusWijzer' - heel Nederland ruikt

Nieuw: 'De NeusWijzer' - heel Nederland ruikt
  • Food-en-retail
  • 12 okt 2023 @ 11:45
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodOnderzoek

Op donderdagavond 12 oktober 2023 presenteert een team van kunstenaars en wetenschappers het nieuwe boek ‘NeusWijzer – Geuratlas van de Lage Landen’ tijdens het event Odorama bij Mediamatic.

'Geuren kleuren ons leven. Ze geven ons smaak, brengen herinneringen tot leven, verleiden tot emotie en verlangen en roepen afkeer en angst op. Maar wat weten we eigenlijk over geuren? Welke Nederlandse woorden hebben we om onze olfactorische ervaringen uit te drukken? Wat zijn de meest geurige plekken in Nederland? Bestaat er zoiets als geurenerfgoed? We bespreken het tijdens deze geurige thema avond', aldus de organisatie.

Voor deze editie van Odorama duikt een team van wetenschappers en kunstenaars in de geuren van Nederland, begeleid door geuren die speciaal zijn samengesteld door geurkunstenaar Frank Bloem. Met Caro Verbeek, Inger Leemans, Garmt Dijksterhuis en Sophie Elpers.

Caro Verbeek (oprichter van Odorama) modereert deze avond en trapt af met 'Hollandse Luchten': een korte introductie over geurkunstenaars, zoals Wim T. Schippers met zijn beroemde pindakaasvloer en Job Koelewijn met zijn naar eucalyptus geurende installaties. Caro is kunst- en geurhistoricus, gepromoveerd op de rol van de reuk in 20ste-eeuwse kunst en cultuur.

Inger Leemans brengt een ode aan een Nederlands geurpalet. Want het vochtige klimaat van ons koude kikkerlandje mag dan veel ongemak opleveren, het heeft ons ook een rijk woordenlandschap gebracht. Inger is hoogleraar Cultuurgeschiedenis aan de VU, interim-directeur van het Meertens Instituut en hoofdonderzoeker van NL-Lab, een onderzoeksgroep over Nederlandse Cultuur en Identiteit (KNAW Humanities Cluster).

Garmt Dijksterhuis doet onderzoek naar perceptie van en gedrag rond voeding. Hij heeft een achtergrond in de experimentele psychologie en statistische sensorische data-analyse. Hij werkte samen met de bekende geurpsycholoog Ep Köster. Van 2000 tot 2014 was hij honorary professor in Food Design and Consumer Behaviour aan de Universiteit van Kopenhagen.

Sophie Elpers onderzoekt welke geuren Nederlanders belangrijk vinden in hun dagelijkse leven. Sophie is expert in immaterieel erfgoed en introduceert typisch Nederlandse geurige praktijken, zoals bloemencorso’s, maar ook rituelen zoals koffiedrinken. Ze is onderzoeker etnologie bij het Meertens Instituut in Amsterdam en hoogleraar Immaterieel Erfgoed en Etnologie aan de Universiteit Antwerpen.

Frank Bloem vertelt de zaal volgens de organisatie alles over de 'stinkende geschiedenis van de Boldootkar en andere dingen met een geur, zoals uitwerpselen van de civetkat en de Haarlemmerolie. Frank is geurontwerper, kunstenaar en schrijver, en eigenaar van geurlaboratorium The Snifferoo'. Voor Mediamatic verzorgt Frank workshops en beheert het AromaLab. Hij schreef het boek Geur: de vergeten sensatie (2022). Meer details zie hieronder.
(PvWK)


Meer info over het boek 'De NeusWijzer' en bestellen klik hier
Het boek komt met een ‘odoresque’ boekenlegger. Deze is ontworpen door geurkunstenaar Frank Bloem en maakt het de lezers mogelijk om de NeusWijzer ook grondig te besnuffelen. Het boek bevat bijdragen van Sanne Boesveldt, Frank Bloem, Ilja Croijmans, Garmt Dijksterhuis, Sophie Elpers, Marieke van Erp, Beatrice Glow, Astrid Groot, Jasper de Groot, Kirsten Jaarsma, Josephine Koopman, Inger Leemans, Norbert Peeters, Farah Rahman, Nicoline van der Sijs, Laura Speed, Rob Tempelaars, Caro Verbeek, Vivien Waszink en Marc Wiers Dagnino en telt 328 pagina's. Uitgeverij: Boom Geschiedenis. Prijs: € 29,90.

 

Event Odorama: NeusWijzer - heel Nederland ruikt

  • do 12 oktober 2023
  • 20:00 - 22:00
  • Tickets: €12,50
  • Studenten, kunstenaars en Stadspas: €8,75

Bestel hier tickets

Locatie:
Mediamatic
Dijksgracht 6 Amsterdam


Dit evenement wordt in het Nederlands gehouden. Na afloop is er gelegenheid het boek te kopen en te laten signeren.

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken