Primeur: Ikea Amsterdam maakt extern magazijn overbodig
- Food-en-retail
- 12 jan 2024 @ 10:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MarketingDoelgroepenDistributie
- 12 jan 2024 @ 10:30
- Peter van Woensel Kooy
Ikea Amsterdam introduceert als eerste vestiging ter wereld een innovatieve oplossing voor Click & Collect bestellingen en kan nu afscheid nemen van het externe magazijn van 7.800 vierkante meter.
Met de Click & Collect service van Ikea kunnen klanten online een bestelling plaatsen en zelf kiezen waar en wanneer ze die komen ophalen, zoals bij de Bestellen & Ophalen afdelingen in Ikea winkels. Er wordt steeds meer gebruik gemaakt van die service, dus zoekt het Zweedse woonwarenhuis naar slimme oplossingen om aan die groeiende vraag te voldoen – zoals met de transformatie van Ikea Amsterdam waar de Click & Collect bestellingen nu worden aangeboden in de ophaalautomaten en kleinere bestellingen in Pick-Up kluisjes. Ikea medewerkers plaatsen de bestellingen op een kar bovenin de automaten. De klant toetst vervolgens een code in bij het bestelluik, waarna de bestelling zijn weg naar beneden begint. De ophaalautomaten kunnen 480 bestellingen per dag uitgeven. Deze nieuwe manier van bestellingen ophalen is onderdeel van de omnichannelstrategie van Ikea (in correct Nederlands zonder schreeuwerige hoofdletters geschreven), die gericht is op het vergroten van de toegankelijkheid van bestaande en nieuwe winkelkanalen. Zo kunnen klanten waar en wanneer ze maar willen winkelen bij Ikea. Om die reden onderzoekt Ikea of het mogelijk is om de Click & Collect service ook buiten de openingstijden van de winkels aan te bieden.
Transformatie
Om ruimte te creëren voor de automaten in de winkel en de deuren van het externe magazijn definitief te sluiten, onderging de Amsterdamse vestiging een transformatie. De Click & Collect bestellingen worden in de nieuwe cilindervormige automaten verticaal (in de hoogte, red.) opgeslagen in plaats van horizontaal (op de vloer), wat veel ruimte bespaart in de vestiging. Ook de overgang op 100% zelfscankassa’s bespaart veel vierkante meters. De vrijgekomen ruimte is gebruikt voor een herindeling van het magazijn, waardoor aanzienlijk meer producten opgeslagen kunnen worden en de inventaris gedurende de dag efficiënter bijgevuld kan worden.
Youssef Zouhair, logistiek directeur Ikea Nederland: 'Ik ben trots op ons team. De implementatie van de ophaalautomaten en de herindeling van het magazijn waren niet eenvoudig. Toch zijn we geen dag dicht geweest omdat een groot deel van de verbouwingswerkzaamheden ’s avonds en ’s nachts plaatsvonden. Wij durfden dit spannende project toch aan omdat dit de ideale logistieke oplossing is voor zowel de klant als voor Ikea.'
Externe magazijn overbodig
Door deze herindeling en slimme oplossingen kan het externe magazijn van bijna achtduizend vierkante meter de deuren sluiten. Voorheen moesten klanten na hun winkelbezoek zo’n 10 minuten rijden om hun aankopen daar op te halen. Nu worden alle producten aangeboden vanuit het magazijn in de winkel. Dit is voor zowel klanten als voor Ikea Amsterdam een grote verbetering. Ikea Nederland onderzoekt de mogelijkheden om het automatensysteem ook in andere vestigingen te implementeren.
(PvWK)
Het nieuwe uitgiftepunt in actie
Over Ingka Group
'Ingka Group is met 371 winkels in 31 markten verantwoordelijk voor ongeveer 90% van de totale omzet van Inter Ikea Systems, de franchisegever van het Ikea concept. Ikea werd in 1943 opgericht door Ingvar Kamprad in de Zweedse provincie Småland. Zijn visie was om een beter dagelijks leven te creëren voor zoveel mogelijk mensen, door kwalitatief goede producten die met zorg voor mens en milieu zijn gemaakt toegankelijk te maken. Ikea timmert hard aan de weg om in 2030 circulair te produceren, waarbij alle producten volgens circulaire designprincipes worden ontworpen en uitsluitend gebruik wordt gemaakt van hernieuwbare of gerecyclede materialen. Ikea opende in 1978 de eerste Nederlandse winkel in Sliedrecht. Inmiddels werken er 6000 mensen bij Ikea Nederland, verspreid over vestigingen in Amersfoort, Amsterdam, Barendrecht, Breda, Duiven, Eindhoven, Groningen, Haarlem, Heerlen, Hengelo, Utrecht en Zwolle. Voor meer informatie, kijk op Ikea.nl.'
(bron: Ikea)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- bestelling
- magazijn
- extern
- logistiek directeur
- woonwarenhuis
- Ikea
- innovatie
- merk
- Zweden
- Amsterdam
- dc
- Youssef Zouhair
- distributie
- afscheid
- innovatieve oplossing
- Ikea
- Click & Collect
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Nieuwe McCrispy burger zorgt voor gespannen sfeer bij McDonald's
- Ruud Gullit ambassadeur van Skechers
- MediaMarkt organiseert training AI voor studenten
- Ana Henriques (TUI): Ik ben de weegschaal tussen marketing en...
- Bol bundelt krachten met kringloopwinkels in Nederland en België
- Moeder Blokker wint rechtszaak van zonen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Voedselbanken en Albert Heijn samen... 06-09-2024
- Gen Z en Millennials zoeken... 06-09-2024
- Blokker nieuwe partner van De Grote... 05-09-2024
- AH en WWF starten Dieren laten van... 04-09-2024
- Relais Châteaux kiest voor Bamboo... 04-09-2024
- Achtste 'Food100'-lijst bekend 04-09-2024
MarketingTribune Events
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing