Onderzoek Adyen: 1 op de drie Nederlanders shopt via social media

Onderzoek Adyen: 1 op de drie Nederlanders shopt via social media
  • Food-en-retail
  • 29 mei 2024 @ 08:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • OnderzoekInnovatie

Bijna één op de drie Nederlanders (31%) shopte het afgelopen jaar wel eens op social media. Met name jongeren (generatie Z) doen aankopen via social media kanalen. Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van financieel technologieplatform Adyen.

Over alle generaties nam het aantal shoppers via social media het afgelopen jaar toe met één vijfde (22%). Zestigplussers shoppen het minst (21%) op platforms als Facebook, Instagram of TikTok.  

Facebook Marketplace op één
Gekeken naar de populariteit van de verschillende platformen, dan steekt Facebook Marketplace er met kop en schouders bovenuit. Van alle shoppers geeft bijna de helft (48%) aan het afgelopen jaar via Facebook te hebben gekocht. Instagram Shop (40%) en TikTok (25%) vullen de top drie aan. Bij de jongeren blijkt Instagram (51%) een stuk populairder dan Facebook (28%) en TikTok (38%).

Nederlandse retailers lopen achter      
Ondanks de groeiende populariteit van shoppen op social media, verkoopt minder dan een derde van de Nederlandse retailers (28%) zijn producten op deze kanalen. Van de retailers die op social media kanalen verkopen, geeft maar liefst 74 procent aan dat ze meer inkomsten genereren. De sectoren die social media het vaakst gebruiken als verkoopkanaal, zijn woninginrichting (47%), gezondheid en beauty (40%) en kleding en accessoires (39%).

'De toenemende populariteit van sociale media onder consumenten kan worden toegeschreven aan de geavanceerde algoritmes die achter deze platforms schuilen. Hierdoor krijgen gebruikers zeer gericht de meest relevante content aangeboden, op het juiste moment. Zo worden voorkeuren en interesses efficiënt omgezet in aankopen. Het is duidelijk dat social media een essentieel onderdeel vormt van de marketingstrategie van elke retailer', verklaart Julien Marlier, Country Manager bij Adyen Benelux.

Over Adyen
'Adyen is het financiële technologieplatform van toonaangevende bedrijven. Met end-to-end-betaalmogelijkheden, op data gebaseerde inzichten en financiële producten in één wereldwijde oplossing, helpen we bedrijven om hun ambities sneller te realiseren. Adyen heeft kantoren over de hele wereld en werkt samen met bedrijven als Meta, Uber, H&M, eBay, Rituals, de Bijenkorf en het Rijksmuseum.'

(bron: Adyen)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken