Onderzoek Adyen: 1 op de drie Nederlanders shopt via social media

- Food-en-retail
- 29 mei 2024 @ 08:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - OnderzoekInnovatie
- 29 mei 2024 @ 08:00
- Peter van Woensel Kooy
Bijna één op de drie Nederlanders (31%) shopte het afgelopen jaar wel eens op social media. Met name jongeren (generatie Z) doen aankopen via social media kanalen. Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van financieel technologieplatform Adyen.
Over alle generaties nam het aantal shoppers via social media het afgelopen jaar toe met één vijfde (22%). Zestigplussers shoppen het minst (21%) op platforms als Facebook, Instagram of TikTok.
Facebook Marketplace op één
Gekeken naar de populariteit van de verschillende platformen, dan steekt Facebook Marketplace er met kop en schouders bovenuit. Van alle shoppers geeft bijna de helft (48%) aan het afgelopen jaar via Facebook te hebben gekocht. Instagram Shop (40%) en TikTok (25%) vullen de top drie aan. Bij de jongeren blijkt Instagram (51%) een stuk populairder dan Facebook (28%) en TikTok (38%).
Nederlandse retailers lopen achter
Ondanks de groeiende populariteit van shoppen op social media, verkoopt minder dan een derde van de Nederlandse retailers (28%) zijn producten op deze kanalen. Van de retailers die op social media kanalen verkopen, geeft maar liefst 74 procent aan dat ze meer inkomsten genereren. De sectoren die social media het vaakst gebruiken als verkoopkanaal, zijn woninginrichting (47%), gezondheid en beauty (40%) en kleding en accessoires (39%).
'De toenemende populariteit van sociale media onder consumenten kan worden toegeschreven aan de geavanceerde algoritmes die achter deze platforms schuilen. Hierdoor krijgen gebruikers zeer gericht de meest relevante content aangeboden, op het juiste moment. Zo worden voorkeuren en interesses efficiënt omgezet in aankopen. Het is duidelijk dat social media een essentieel onderdeel vormt van de marketingstrategie van elke retailer', verklaart Julien Marlier, Country Manager bij Adyen Benelux.
Over Adyen
'Adyen is het financiële technologieplatform van toonaangevende bedrijven. Met end-to-end-betaalmogelijkheden, op data gebaseerde inzichten en financiële producten in één wereldwijde oplossing, helpen we bedrijven om hun ambities sneller te realiseren. Adyen heeft kantoren over de hele wereld en werkt samen met bedrijven als Meta, Uber, H&M, eBay, Rituals, de Bijenkorf en het Rijksmuseum.'
(bron: Adyen)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Rivièra Maison tot verrassing woonbranche failliet
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- [column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merkrk
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
- Sea Water en Flink brengen verkoeling op straat
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Shein krijgt 40 miljoen boete voor... 07-07-2025
- Sea Water en Flink brengen... 04-07-2025
- Wibra groeit stevig door met... 04-07-2025
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo... 03-07-2025
- Albert Heijn en franchisenemers... 02-07-2025
- Holie's introduceert de Sugar-Score02-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers