[onderzoek] Plantbased in vleesschap Lidl doen verkopen stijgen
![[onderzoek] Plantbased in vleesschap Lidl doen verkopen stijgen](/food-en-retail/nieuws/2024/05/onderzoek-plantbased-in-vleesschap-lidl-doen-verkopen-stijgen/vegan-bord-hermes-rivera-unsplash-nw-juist.jpg)
- Food-en-retail
- 23 mei 2024 @ 08:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodMVOKlanten
- 23 mei 2024 @ 08:30
- Peter van Woensel Kooy
Plantbased producten toevoegen aan het vleesschap zorgt voor significant hogere verkopen, constateert Lidl na een proef. Deze sluit aan bij een studie 'Transparant, gezond en duurzaam' waarbij de supermarktbranche samenwerkt met de Rijksuniversiteit Groningen en Wageningen University & Research.
Lidl plaatste in 2023 in 70 winkels vleesvervangers in de koeling met producten voor carnivoren, het zogenoemde 'vleesschap'. Dit had een positief effect op de verkoop van vleesalternatieven. Na verloop van tijd nam dit effect af, maar het is nog altijd significant, concludeert betrokken onderzoeker Monique van der Meer van Wageningen University, in een publicatie van Distrifood.
De test in het vleesschap duurde een half jaar. Niet alleen legde Lidl de vervangers bij het vlees, maar stopte deze producten ook in een grotere verpakking. De Duitse retailketen rekende daarbij prijzen die vergelijkbaar waren met die van vlees. 'Lidl verhoogde de attentiewaarde met stickers, schapkaartjes, receptsuggesties en communicatie over prijs. Dit moest klanten over de streep trekken om te kiezen voor vegetarisch of veganistisch.' Hoewel significant, blijft het positieve effect wel klein, reageert duurzaamheidsadviseur Chantal Goenee van Lidl in het vakmedium. 'Het is geen silver bullet.' Het effect op de verkoop werd door de retailer als positief ervaren.
Lees hier verder.
(bronnen: Distrifood, RUG en WU | foto: Hermes Rivera / Unsplash)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- food
- plantbased
- Lidl
- Rijksuniversiteit Groningen
- Transparant
- proef
- vlees
- gezond
- studie
- duurzaam
- gedrag
- Wageningen University
- significant
- prijs
- vega
- vleesschap
- merk
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Dijkhuizen aan marketingroer McDonald's - start nieuwe CMO in...
- CBL: Versterken voedselvoorziening moet prioriteit worden
- Lidl verrast met sterrestaurant voor iedereen
- [column] The most terrible time of the year
- [column] Upfront: Het toppunt van #omdenken op 80m2
- Heineken daagt voice note-cultuur uit
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Bahadoer eerste Nederlandse chef in... 22-12-2025
- Lidl verrast met sterrestaurant voor... 19-12-2025
- Horecava Trendrapport 2026 schetst... 18-12-2025
- [onderzoek] Kerst 2025: Lidl in... 17-12-2025
- Heineken daagt voice note-cultuur uit17-12-2025
- Dijkhuizen aan marketingroer... 15-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025




