[onderzoek] Plantbased in vleesschap Lidl doen verkopen stijgen
![[onderzoek] Plantbased in vleesschap Lidl doen verkopen stijgen](/food-en-retail/nieuws/2024/05/onderzoek-plantbased-in-vleesschap-lidl-doen-verkopen-stijgen/vegan-bord-hermes-rivera-unsplash-nw-juist.jpg)
- Food-en-retail
- 23 mei 2024 @ 08:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodMVOKlanten
- 23 mei 2024 @ 08:30
- Peter van Woensel Kooy
Plantbased producten toevoegen aan het vleesschap zorgt voor significant hogere verkopen, constateert Lidl na een proef. Deze sluit aan bij een studie 'Transparant, gezond en duurzaam' waarbij de supermarktbranche samenwerkt met de Rijksuniversiteit Groningen en Wageningen University & Research.
Lidl plaatste in 2023 in 70 winkels vleesvervangers in de koeling met producten voor carnivoren, het zogenoemde 'vleesschap'. Dit had een positief effect op de verkoop van vleesalternatieven. Na verloop van tijd nam dit effect af, maar het is nog altijd significant, concludeert betrokken onderzoeker Monique van der Meer van Wageningen University, in een publicatie van Distrifood.
De test in het vleesschap duurde een half jaar. Niet alleen legde Lidl de vervangers bij het vlees, maar stopte deze producten ook in een grotere verpakking. De Duitse retailketen rekende daarbij prijzen die vergelijkbaar waren met die van vlees. 'Lidl verhoogde de attentiewaarde met stickers, schapkaartjes, receptsuggesties en communicatie over prijs. Dit moest klanten over de streep trekken om te kiezen voor vegetarisch of veganistisch.' Hoewel significant, blijft het positieve effect wel klein, reageert duurzaamheidsadviseur Chantal Goenee van Lidl in het vakmedium. 'Het is geen silver bullet.' Het effect op de verkoop werd door de retailer als positief ervaren.
Lees hier verder.
(bronnen: Distrifood, RUG en WU | foto: Hermes Rivera / Unsplash)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Wageningen University
- plantbased
- gedrag
- gezond
- food
- merk
- vega
- proef
- prijs
- vleesschap
- Rijksuniversiteit Groningen
- significant
- duurzaam
- studie
- Transparant
- vlees
- Lidl
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Albert Heijn kiest Jeroen van Koningsbrugge als nieuwe...
- [marketeer 230] Isabelle Pinckaers - Head of Marketing Podimo
- Horroriconen komen samen op Fanta Halloween verpakkingen
- [column] Zo raakt je duurzaamheidsboodschap wél: menselijkheid...
- Categoriewinnaars 'ABN Amro Retailer of the Year 2025-2026...
- Nescafé Dolce Gusto brengt nieuw koffiesysteem Neo met...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Bolletje lanceert ronde Bagel Cracker16-09-2025
- Intergamma lanceert... 16-09-2025
- Primeur in Haarlem: eerste... 15-09-2025
- Dirk haakt stevig in op Prinsjesdag... 15-09-2025
- Dumfries helpt tieners leren... 15-09-2025
- Nescafé Dolce Gusto brengt nieuw... 12-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes