'Laagsteprijsbeloften van supermarkten onzinnig'

- Food-en-retail
- 3 apr 2025 @ 15:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 3 apr 2025 @ 15:00
- Peter van Woensel Kooy
Als negen verschillende supermarkten je op een of andere manier de laagste prijs beloven, dan verkopen ze onzin. 'Want die prijsgaranties kunnen natuurlijk niet allemaal tegelijk kloppen. Daarom vragen we de supermarkten ermee te stoppen', stelt de Consumentenbond.
'We vonden niet een maar negen verschillende supermarktformules die de laagste prijs voor hun boodschappen beloven. Bijna altijd zonder die belofte te voorzien van verdere informatie. Zulke claims vonden we bij Aldi, Boni, Dirk, DekaMarkt, Lidl, Hoogvliet, Nettorama, Plus en Vomar. De beloften verschillen van elkaar. Bijvoorbeeld "Wij garanderen dat we de goedkoopste supermarkt zijn"van Hoogvliet en "Je kunt erop rekenen dat je bij Vomar de laagste prijs voor je producten betaalt". Ook Jumbo en Picnic beloofden de laagste prijs. Maar zij stopten daar in 2023 mee', stelt Daan Vermeer, Expert Belangenbehartiging namens de bond.
Stoppen of aanpassen
Het assortiment van een supermarkt telt al snel 20.000 producten, signaleert Vermeer, waardoor het onmogelijk is om op elk moment de laagste prijs voor alles te garanderen. De Consumentbond heeft supermarkten daarom gevraagd om hun prijsbeloften aan te passen of ermee te stoppen. In ieder geval moeten ze hun beloften helder kunnen uitleggen, zodat consumenten deze kunnen controleren. 'Op dit moment doen alleen Aldi en Dirk dat. Gelukkig hebben Boni, DekaMarkt, Hoogvliet, Nettorama en Plus toegezegd hun prijsclaims aan te passen of ermee te stoppen. DekaMarkt en Plus houden zich hieraan, maar bij Boni, Hoogvliet en Nettorama zien we nog geen veranderingen. Vomar is er nog over aan het nadenken', meldt Vermeer. Lidl heeft volgens de bond nu ook aangegeven de kwestie te heroverwegen, terwijl de supermarkt eerder nog vasthield aan haar slogan over de laagste prijs omdat die al lange tijd wordt gebruikt.
'Volgens Lidl is enige overdrijving toegestaan'
(PvWK, bron: Consumentenbond | beeld: Rajiv Perera / Unsplash)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Dirk
- prijs
- Jumbo
- retailmedia
- Aldi
- DekaMarkt
- AH
- Nettorama
- prijsvergelijk
- Hoogvliet
- Daan Vermeer
- retail
- Boni
- Picnic
- Vomar
- Lidl
- Plus
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Betaalbare diamant centraal in nieuwe Zeeman-campagne
- Albert Heijn kiest Jeroen van Koningsbrugge als nieuwe...
- [marketeer 230] Isabelle Pinckaers - Head of Marketing Podimo
- Horroriconen komen samen op Fanta Halloween verpakkingen
- [column] Zo raakt je duurzaamheidsboodschap wél: menselijkheid...
- Stephanie van Eerd van The Magnum Ice Cream Company: 'Omarmen...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Nescafé Dolce Gusto brengt nieuw... 12-09-2025
- Heineken 0 punt 0 bereikt 10K... 11-09-2025
- Kruidvat versterkt... 08-09-2025
- Fritz-kola introduceert Mischmasch... 08-09-2025
- Albert Heijn zet tech in tegen... 08-09-2025
- Categoriewinnaars 'ABN Amro Retailer... 08-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes