'Laagsteprijsbeloften van supermarkten onzinnig'

'Laagsteprijsbeloften van supermarkten onzinnig'
  • Food-en-retail
  • 3 apr 2025 @ 15:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Geen tag

Als negen verschillende supermarkten je op een of andere manier de laagste prijs beloven, dan verkopen ze onzin. 'Want die prijsgaranties kunnen natuurlijk niet allemaal tegelijk kloppen. Daarom vragen we de supermarkten ermee te stoppen', stelt de Consumentenbond.

'We vonden niet een maar negen verschillende supermarktformules die de laagste prijs voor hun boodschappen beloven. Bijna altijd zonder die belofte te voorzien van verdere informatie. Zulke claims vonden we bij Aldi, Boni, Dirk, DekaMarkt, Lidl, Hoogvliet, Nettorama, Plus en Vomar. De beloften verschillen van elkaar. Bijvoorbeeld "Wij garanderen dat we de goedkoopste supermarkt zijn"van Hoogvliet en "Je kunt erop rekenen dat je bij Vomar de laagste prijs voor je producten betaalt". Ook Jumbo en Picnic beloofden de laagste prijs. Maar zij stopten daar in 2023 mee', stelt Daan Vermeer, Expert Belangenbehartiging namens de bond.

Stoppen of aanpassen
Het assortiment van een supermarkt telt al snel 20.000 producten, signaleert Vermeer, waardoor het onmogelijk is om op elk moment de laagste prijs voor alles te garanderen. De Consumentbond heeft supermarkten daarom gevraagd om hun prijsbeloften aan te passen of ermee te stoppen. In ieder geval moeten ze hun beloften helder kunnen uitleggen, zodat consumenten deze kunnen controleren. 'Op dit moment doen alleen Aldi en Dirk dat. Gelukkig hebben Boni, DekaMarkt, Hoogvliet, Nettorama en Plus toegezegd hun prijsclaims aan te passen of ermee te stoppen. DekaMarkt en Plus houden zich hieraan, maar bij Boni, Hoogvliet en Nettorama zien we nog geen veranderingen. Vomar is er nog over aan het nadenken', meldt Vermeer. Lidl heeft volgens de bond nu ook aangegeven de kwestie te heroverwegen, terwijl de supermarkt eerder nog vasthield aan haar slogan over de laagste prijs omdat die al lange tijd wordt gebruikt.
'Volgens Lidl is enige overdrijving toegestaan'
(PvWK, bron: Consumentenbond | beeld: Rajiv Perera / Unsplash)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken