'Laagsteprijsbeloften van supermarkten onzinnig'

- Food-en-retail
- 3 apr 2025 @ 15:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 3 apr 2025 @ 15:00
- Peter van Woensel Kooy
Als negen verschillende supermarkten je op een of andere manier de laagste prijs beloven, dan verkopen ze onzin. 'Want die prijsgaranties kunnen natuurlijk niet allemaal tegelijk kloppen. Daarom vragen we de supermarkten ermee te stoppen', stelt de Consumentenbond.
'We vonden niet een maar negen verschillende supermarktformules die de laagste prijs voor hun boodschappen beloven. Bijna altijd zonder die belofte te voorzien van verdere informatie. Zulke claims vonden we bij Aldi, Boni, Dirk, DekaMarkt, Lidl, Hoogvliet, Nettorama, Plus en Vomar. De beloften verschillen van elkaar. Bijvoorbeeld "Wij garanderen dat we de goedkoopste supermarkt zijn"van Hoogvliet en "Je kunt erop rekenen dat je bij Vomar de laagste prijs voor je producten betaalt". Ook Jumbo en Picnic beloofden de laagste prijs. Maar zij stopten daar in 2023 mee', stelt Daan Vermeer, Expert Belangenbehartiging namens de bond.
Stoppen of aanpassen
Het assortiment van een supermarkt telt al snel 20.000 producten, signaleert Vermeer, waardoor het onmogelijk is om op elk moment de laagste prijs voor alles te garanderen. De Consumentbond heeft supermarkten daarom gevraagd om hun prijsbeloften aan te passen of ermee te stoppen. In ieder geval moeten ze hun beloften helder kunnen uitleggen, zodat consumenten deze kunnen controleren. 'Op dit moment doen alleen Aldi en Dirk dat. Gelukkig hebben Boni, DekaMarkt, Hoogvliet, Nettorama en Plus toegezegd hun prijsclaims aan te passen of ermee te stoppen. DekaMarkt en Plus houden zich hieraan, maar bij Boni, Hoogvliet en Nettorama zien we nog geen veranderingen. Vomar is er nog over aan het nadenken', meldt Vermeer. Lidl heeft volgens de bond nu ook aangegeven de kwestie te heroverwegen, terwijl de supermarkt eerder nog vasthield aan haar slogan over de laagste prijs omdat die al lange tijd wordt gebruikt.
'Volgens Lidl is enige overdrijving toegestaan'
(PvWK, bron: Consumentenbond | beeld: Rajiv Perera / Unsplash)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- prijs
- Jumbo
- DekaMarkt
- AH
- Nettorama
- retailmedia
- Picnic
- Hoogvliet
- Daan Vermeer
- retail
- prijsvergelijk
- Dirk
- Vomar
- Boni
- Plus
- Aldi
- Lidl
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- 'Actionkiller' Die Grenze opent in Amsterdam
- Albert Heijn gunt iedereen wat extra kersteer kerst
- Limited Heineken-fles bij start feestmaand
- [onderzoek] In groeimarkt on-the-go food wint gemak van...
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds: de oliebol
- Fritz-kola start bewustwordingscampagne tegen overconsumptie
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- CBL: Versterken voedselvoorziening... 12-12-2025
- Bas Dijkstra (Lazy): 'Ik hou van... 09-12-2025
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds:... 08-12-2025
- Albert Heijn gunt iedereen wat extra... 06-12-2025
- Limited Heineken-fles bij start... 04-12-2025
- [onderzoek] In groeimarkt on-the-go... 04-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025




