De rekening van online shoppen
- Food-en-retail
- 27 nov 2015 @ 15:37
- Link
-
Marja Ruigrok
directeur
Ruigrok | NetPanel - WebWinkelen
- 27 nov 2015 @ 15:37
- Marja Ruigrok
Online shoppen is niet meer weg te denken. Negen van de tien Nederlanders doet aankopen online, blijkt uit het nieuwe What’s Happening Online onderzoek dat Ruigrok | NetPanel jaarlijks houdt.
Het gebruik van internet op mobiel en tablet stijgt nog elk jaar. Maar betalen we onze aankopen ook steeds vaker mobiel? Dat blijkt tegen te vallen (of mee te vallen natuurlijk, het is maar hoe je het bekijkt). Het regelen van bankzaken is nog wel te doen via je mobiel volgens een derde van de ruim 1.350 Nederlanders die aan het onderzoek meededen. Maar voor het kopen en betalen van producten en diensten hebben we een voorkeur voor onze desktop.
Het gevoel van veiligheid van betalen is achter het bureau groter dan met een mobiel apparaat in de hand. Het gevoel van veiligheid is bij de desktop 76%, bij de tablet 39% en bij de mobiel 30%. Hier valt dus nog wat te winnen voor de aanbieders van betalingssystemen. Hoe kunnen ze dit gevoel van veiligheid vergroten voor de mobiele devices? Maar niet alleen het gevoel van veiligheid is een drempel voor het gebruik van de mobiele apparaten. Er worden ook vaker problemen met betalen ervaren via de telefoon en tablet dan via de desktop. Jongeren lopen hier meer tegenaan dan ouderen. Zou het iets met ongeduld te maken hebben bij deze doelgroep of is het feitelijk zo dat de stappen voor online betalen vaker mobiel haperen dan bij een vaste lijn?
De mogelijkheden van online winkelen zijn al zo enorm, en als we dan eindelijk een product of een dienst hebben uitgekozen die we willen kopen, èn hebben besloten op welk apparaat we de aankoop gaan doen, dan moeten we nog beslissen met welke van de vele mogelijke betaalmiddelen we dit willen. Hoe betalen we de rekening eigenlijk?
Veruit de meest favoriete betaalmethode is Ideal. 86% van de Nederlanders maakt gebruik van deze dienst. Dan volgt er een hele tijd niks en dan volgen de creditcards (24%) en PayPal (25%). Ik ben benieuwd of de TV-campagne over de veiligheid en de verzekering van het online betalen met een creditcard volgend jaar verschil zal laten zien in deze cijfers. Wat mij persoonlijk opvalt is dat 15% gebruik maakt van een acceptgiro bij het betalen van de online bestelde goederen. Maar dat zal wel een onderzoekers-afwijking zijn: altijd naar je eigen gedrag kijken bij het bekijken van de cijfers die je voor je ziet. Ik betaal namelijk noooooit met een acceptgiro. Andere, voor mij minder bekende, aanbieders zijn Sepa, Afterpay en Clickandbuy. Zo te zien valt er nog wel wat te winnen in de wereld van de online betalingsmethoden; de markt is relatief jong en de marktaandelen zijn nog niet allemaal vergeven. Al zal de strijd tegen Ideal een hele lastige worden. De uitdagingen liggen op het gebied van ervaren veiligheid en het gemak van het doorlopen van het proces. Ik weet nog wel een onderzoeksbureau die je bij het optimaliseren van dit proces een handje kan helpen ;-)
Marja Ruigrok
directeur Ruigrok | NetPanel
klik hier voor rapport What’s Happening Online onderzoek van Ruigrok | NetPanel
-
Marja Ruigrok
- Werkt bij: Ruigrok | NetPanel
- Functie: directeur
- Website:http://www.ruigroknetpanel.nl/
- Profiel »
- Ruigrok | NetPanel
- proces
- VVD
- webwinkel
- directeur
- onderzoeksbureau
- Ideal
- onderzoek
- Silodam
- handje helpen
- veiligheid
- gemak
- Marja Ruigrok
- proces
- online shoppen
- ;-)
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Gall & Gall kiest nieuwe koers en vernieuwt winkel
- Thuisbezorgd.nl geeft campagne nieuw geluid met r&b-icoon...
- Joost van den Berg van Dr. Oetker: 'Marketeers maken dingen...
- Unox luidt wintertijd te vroeg in
- Kruidvat doorbreekt taboe rond verzorgingsarmoede
- BenBits eerste partner van 'Stop the plastic chew'
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- De nieuwe realiteit van retail:... 24-10-2025
- [marketeer 234] Martijn... 24-10-2025
- Goudwisselkantoor lanceert campagne... 23-10-2025
- Unilever past duurzaamheidsclaims... 23-10-2025
- Foodinfluencer Veggilaine en Oot... 23-10-2025
- Spar breidt bereik in petrolkanaal... 22-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes




