Eerlijk groeit het hardst
- Food-en-retail
- 14 okt 2016 @ 10:15
- Link
-
Sander Veenendaal
creatief directeur
Heldergroen - MVOZakelijk
- 14 okt 2016 @ 10:15
- Sander Veenendaal
Groei. In welke waarden druk je dat uit? Daar zijn boeken over volgeschreven. Volgens ons is het antwoord vrij simpel: eigenwaarde. Hoe jij jezelf ziet is van waaruit je handelt als mens en bedrijf. Je creëert zo letterlijk je eigen waarde. Alleen is dat wat je waardevol vindt vaak ondergesneeuwd. Dat verhelderen noemen wij herpositioneren. Laten we eerlijk zijn, als groei alleen gemeten in Euro's een spoor van vervuiling of destructie achterlaat is er eigenlijk sprake van krimp. Kan marketing een positieve bijdrage leveren aan echte groei?
Eerlijke economie
Het speciale certificaat ‘fair trade’ -eerlijke handel- geeft aan dat oneerlijke handel de standaard is. Zoals Triodos Bank terecht zegt: fair trade zou een pleonasme moeten zijn. Als marketeer kun je kiezen voor eerlijke handel en zo bijdragen aan echte groei. Zelf hebben we ooit een klant die met ons in zee wilde, afgewezen omdat zijn waarden niet pasten bij onze eigen waarden. Dat wordt steeds makkelijker als je als organisatie weet waar je naar toe wilt en wat daar dus bij past en wat niet. De weg wordt steeds eenvoudiger, want je wordt steeds beter gevonden voor waar je goed in bent, omdat daar je focus op ligt. Leg de waardenlat nu eens wat hoger. Als de vraag naar meer eerlijkheid niet alleen uit de markt komt maar ook uit het vak is dat een krachtig signaal. En hoe eerlijk ben je zelf eigenlijk?
Radicale eerlijkheid
Zwembadverkoper Marcus Sheridan heeft er een mooie TED talk over: Hij verkocht zwembaden, of eigenlijk niet, want de zaken gingen slecht. Hij besloot op zijn website alles eerlijk te delen over zijn baden, ook de nadelen. Dat werd gewaardeerd en de website werd ‘s werelds meest bezochte zwembad-site. Business went up. Eerlijke info betekent dat je dealt met een betrouwbare partner. Het schept geloofwaardigheid. Liever goed geïnformeerde niet-kopers, positief over je merk, dan klanten die zich bedrogen voelen. Eerlijk duurt het langst.
Goed voor mij, goed voor jou
Met veel klanten maken we afspraken over percentages die wij pas ontvangen als de marketing doelen gehaald worden. Zo dragen we samen verantwoordelijkheid voor de marketing. Wel zo eerlijk. Bovendien verenigt een gedeelde ambitie. Klant en bureau zijn partners die samenwerken en transparant kunnen zijn over hun kosten, ideeën en verwachtingen. Eerlijk samenwerken is de basis voor een eerlijk economie. Laat die maar groeien!
Sander Veenendaal
creatief directeur Helder Groen
-
Sander Veenendaal
- Werkt bij: Heldergroen
- Functie: creatief directeur
- Website:http://www.heldergroen.nl
- Profiel »
- percentage
- mooi
- TED talk
- verantwoordelijkheid
- honesty
- ambitie
- merk
- verhaal
- eerlijk
- Marcus Sheridan
- klanten
- doelen
- nadelen
- marketing
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Albert Heijn lanceert digitale keukenhulp Steijn
- [marketeer 223] Sophia Tienstra - founder LX Matten
- Loetje lanceert 'Gewoon lekker vertrouwd - Sinds 1977'
- Albert Heijn introduceert vernieuwd kant-en-klaar assortiment...
- DJ ruilt hakken op beat in voor hakken in keuken
- ‘Lipting’ geeft Lipton Ice Tea wereldwijd smoel
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Eerste Statiegeld Retourshops open... 05-05-2025
- Goeiezaak richt The Culinary Agency... 02-05-2025
- DJ ruilt hakken op beat in voor... 01-05-2025
- Hornbach stuurt speelgoedbox vol... 01-05-2025
- Loetje lanceert 'Gewoon lekker... 01-05-2025
- Quest en Ron Blaauw ontwerpen... 28-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management