KPN zet topstukken Rijksmuseum op abri

KPN zet topstukken Rijksmuseum op abri
  • Media
  • 14 apr 2014 @ 09:27
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • OutdoorKunst & CultuurCampagnes

Rijksmuseum-hoofdsponsor KPN viert deze week de eerste verjaardag van het verbouwde museum door enkele topstukken toegankelijk te maken voor OV-reizigers. Metrostations in Rotterdam en Amsterdam zijn omgetoverd tot een Rijkskunstgalerij waar Hollandse meesters op digitale abri’s te bekijken zijn. KPN en Rijksmuseum voegen aan schilderkunst uit de Gouden Eeuw een digitaal nieuwtje uit de 21e eeuw toe: ‘Maak van jezelf een meesterwerk’. Ter plekke wordt je eigen selfie gemaakt en gemonteerd in een kunstwerk, te zien op en te delen via interactieve abri’s in Rotterdam en Amsterdam.

De digitale Rijkskunstgalerij is te zien op zestien metrostations in Amsterdam, met als meest uitgebreide plekken CS en Weesperplein, en Rotterdam (vooral CS, Beurs en Blaak). Op grote digitale schermen is daar exclusief een week lang kunst te zien uit het Rijksmuseum, ook nog eens verrassend geanimeerd: zo schenkt het Melkmeisje echt melk en kun je Rembrandts Nachtwacht in actie zien.

Ook zijn er interactieve abri’s waar voorbijgangers zichzelf een hoofdrol kunnen geven in een meesterwerk, zoals de beroemde 'man in oosterse kleding'. Door middel van fotografie van het gezicht (een ‘selfie’ in de traditie van Rembrandt die al zelfportretten maakte) kan men een plaats krijgen in een topstuk uit de Rijksmuseumcollectie. Het eindresultaat zal in vol abriformaat zichtbaar zijn en kan – na bevestiging – ook gedeeld worden via de Facebook-pagina van KPN.

Met deze initiatieven viert hoofdsponsor KPN de eerste verjaardag van het nieuwe Rijksmuseum (#rijks1jaar) en maakt zo kunst toegankelijk voor heel Nederland. Via Kpn.com/rijksmuseum kan iedereen de een digitale rondleiding krijgen langs een aantal hoogtepunten van de collectie aan de hand van Rijksmuseum-directeur Wim Pijbes.  

Deze campagne is een samenwerking tussen KPN, mediabureau Mindshare, out-of-home specialist Kinetic en exploitant CS Digital Media. 'Hoofdsponsor KPN levert het Rijksmuseum een groot aantal innovatieve producten. Het is fantastisch dat we de techniek van digitale en interactieve schermen kunnen gebruiken om de kunstwerken van het Rijksmuseum toegankelijk te maken voor heel Nederland. De techniek en creatie van deze digitale interactieve campagne is geweldig uitgevoerd door CS Digital Media', aldus Aline van Keulen, Manager Corporate Branding & Advertising bij KPN.

Om mensen in de buurt van de metrostations te attenderen op de unieke Rijkskunstgalerij worden banners ingezet (targeting) op onder meer 9292OV.nl en nieuwssite NU.nl. Reizigers van of naar Amsterdam en Rotterdam of zij die in de buurt zijn van het metrostation, krijgen een mobiele banner geserveerd waarin wordt verwezen naar de digitale Rijkskunstgalerij.

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken