Mercur-interview Sterre van Leer: 'Psychologie Magazine is een coach'

Mercur-interview Sterre van Leer: 'Psychologie Magazine is een coach'
  • Media
  • 12 dec 2018 @ 11:34
  • 10573 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • AwardsTijdschriftenInterviewJournalistiek

Psychologie Magazine is een van de vijf genomineerden voor de Mercur-hoofdprijs Magazinemerk van het Jaar. Hoofdredacteur Sterre van Leer is trots op de forse resultaten van haar geesteskind. ‘We hebben fantastische groei geboekt na de reorganisatie van vorig jaar.’

Zie jij dat wat je maakt als een ‘magazinemerk’ of gebruik je liever een andere term? Welke dan, en waarom? 

Sterre van Leer, hoofdredacteur van Psychologie Magazine (WPG Media): ‘Magazine zit zelfs in onze titel, dus ik heb geen bezwaar tegen die term. Maar het is ook geen begrip waar ik warm van word. Liever zie ik Psychologie Magazine als een intelligente coach of therapeut. Het is niet de vriendin bij wie je uithuilt, niet de strenge docent die je de les leest, maar de coach die je herinnert aan je sterke kanten: verstandig, begripvol, integer, soms confronterend, maar altijd positief. Denken vanuit die merkpersoonlijkheid helpt onszelf herinneren waar we het allemaal voor doen: elke dag dat steuntje in de rug te zijn voor onze lezers en gebruikers.’

Waarom gaat jouw magazinemerk dit jaar de hoofdprijs winnen bij de Mercurs? 

‘Nou, we “gaan” natuurlijk nog helemaal niks, behalve nagelbijtend de hele ceremonie uitzitten tot het einde... De jury mag het zeggen. Maar Psychologie Magazine heeft wel een fantastisch jaar achter de rug, met groei op alle fronten – meer dan we hadden durven dromen toen we vorig jaar voor een reorganisatie stonden. Dat is te danken aan allerlei dingen die we zelf goed hebben gedaan, maar het is ook gewoon een kwestie van het juiste antwoord op de vragen van deze tijd.’

Wat is het antwoord op de vragen van deze tijd?

‘Iedereen is bezig met persoonlijke ontwikkeling. Psychologie Magazine ondersteunt die zoektocht met evidence-based inzichten en concrete hulp. Nog toegankelijker, nog relevanter voor je dagelijks leven, en met een fijne mix van verhalen die je raken en praktische how-to’s. Het aanbod in de online Psychologie Academy is dit jaar flink uitgebreid: je kunt nu uitgebreide interactieve trainingen volgen, maar ook live online masterclasses van experts over bijvoorbeeld omgaan met autisme of ADHD. We experimenteerden met betaalde luisterdossiers en we zijn bezig met het opzetten van een coaching-platform. Daarnaast was het ook een jaar van bereiksgroei en flinke papieren oplagegroei tegen de trend in. Dus ja, de jury mag het zeggen, maar ik heb wel een stemadvies.’

Welke andere Mercur-nominatie springt er dit jaar voor jou uit?

‘Linda Meiden moet natuurlijk Cover van het Jaar worden, met die lieve blote tietjes die ook met keurige bikini verkrijgbaar waren. Maar ik heb ook hardop aan tafel voorgelezen uit de prachtserie van Kelly van der Waals voor Vrij Nederland. Messcherp tekent ze op hoe tieners continu in de weer zijn met hun smartphones, hoe ze dagvullend hun imago regisseren voor de Instagram-inquisitie en wat allemaal ‘awkward’ is op social. Mijn zoon van zeventien gaf toe dat het meeste wel klopte, en dat is een groot compliment.’

Wat wordt volgens jou komend jaar de belangrijkste trend in medialand?

‘Wat mij betreft is het hoog tijd om het “360-graden-merkvisie”-cliché te overstijgen komend jaar. Het gaat er niet om op welke platformen je allemaal aanwezig bent of wat je allemaal doet over alle kanalen tegelijk. Het gaat uiteindelijk om kiezen waarmee je het meest relevant bent – waar jij met jouw merk het meeste verschil kunt maken voor je publiek. En daar dan de meeste aandacht en liefde in te stoppen. Tenslotte kun je elke minuut van je team maar een keer uitgeven. Let maar op: in 2019 overwinnen we de collectieve FOMO, en draait het om de kunst van het kiezen.’

Interview: Jeroen Mirck, redacteur MarketingTribune

Dit jaar worden de Mercurs uitgereikt op donderdag 13 december 2018.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken