Facebook gaat misleidende reclame harder aanpakken

Facebook gaat misleidende reclame harder aanpakken
  • Media
  • 9 nov 2019 @ 18:15
  • 13271 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • Online advertisingReclameOnlineSocial media

Misleidende advertenties zijn een doorn in het oog van Facebook, met name ‘celeb-bait’. Aangezien er twijfel is of het bedrijf dit actief genoeg aanpakt, komt directeur Arno Lubrun van Facebook Benelux vandaag op Marketingfacts met een uitleg over de hoax-aanpak. Wat doet Facebook precies?

‘Celebrity-bait’ is de afgelopen maanden nauwelijks te missen op social media: nepberichten waarin BN’ers als John de Mol, Jort Kelder (zie video) en Blendle-oprichter Alexander Klöpping (zie foto) bitcoins aanprijzen. Het buitenland heeft vergelijkbare problemen met vergelijkbare celebrity’s. Kelder en De Mol stapten allebei naar de rechter.

‘We zetten ons vol in om oplichters te stoppen en misbruik van Facebook te voorkomen’, zegt Lubrun op Marketingfacts.nl. ‘Dit doen we door zowel te investeren in medewerkers die oplichters moeten opsporen en aanpakken, als in het ontwikkelen van systemen die oplichting automatisch kunnen detecteren.’ Speciale aandacht (met een dedicated team) gaat daarbij uit naar de genoemde ‘celeb-bait’.  

Gebruikers beschermen

Lubrun: ‘Wij vinden het net zo frustrerend als deze bekende Nederlanders dat ons platform wordt misbruikt om mensen op te lichten. Het is in ons belang om gebruikers te beschermen tegen fraudeurs en wanneer we oplichters vinden, ondernemen we actie om deze oplichterij te stoppen -  zoals het nemen van juridisch stappen.’

De Facebook-directeur spreekt over een kat-en-muis-spel. ‘Hoe beter wij erin slagen deze criminelen te stoppen, hoe meer zij zoeken naar nieuwe manieren om door te gaan met hun oplichtingspraktijken. Onze handhaving zal nooit perfect zijn, maar we werken er hard aan om deze oplichters voor te blijven.’

'Facebook vindt het niet prima!'

De aanpak van Facebook bestaat uit drie onderdelen: sterkere analyse; verbeterde handhaving en reageren op verzoeken van politie en andere overheidsinstanties. Lees op Marketingfacts een uitgebreide toelichting op deze drie onderdelen.

‘Er is soms twijfel of Facebook echt werk maakt van deze oplichtingspraktijken en dat we het prima vinden om te profiteren van deze advertenties’, verzucht Lubrun op Marketingfacts. ‘Maar wie dat denkt, vergeet dat we daar geen enkel belang bij hebben. Wanneer mensen een slechte ervaring op Facebook hebben, is de kans kleiner dat ze ons platform gebruiken. Wij willen onze gebruikers een positieve ervaring bieden en dat betekent dat we hen willen beschermen tegen fraudeurs.’ 

Ter afsluiting schrijft Lubrun: ‘Hoe graag we het ook zouden willen: we kunnen niet beloven dat we iedere misleidende advertentie tegenhouden. Maar we werken er hard aan en worden er elke dag weer beter in.’



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken