Onderzoek Mediabrands: aanhoudend online shopgedrag en groeiend ongeduld

Onderzoek Mediabrands: aanhoudend online shopgedrag en groeiend ongeduld
  • Media
  • 2 okt 2020 @ 07:51
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Onderzoek

In de derde, door het Marketing Sciences team van Mediabrands, uitgevoerde studie over het veranderend consumentengedrag in crisistijd blijkt dat mensen ongeduldig worden, nog steeds volop online bestellen en dat de mediabestedingen iets opkrabbelen.

De 3e studie volgt op de eerder verschenen Mediabrands Covid-19 onderzoeksrapporten in maart en mei. Hierin vragen zij Nederlanders naar hun koopgedrag, mediaconsumptie en mening met betrekking tot het overheidsbeleid en vele andere onderwerpen.

De coronacrisis is nu ruim een half jaar gaande met alle daarbij behorende beperkende maatregelen voor iedereen. Het is duidelijk: men is er wel klaar mee. Gelukkig overheerst empathie en saamhorigheid nog steeds in onze Nederlandse samenleving. Maar dat ieders geduld, meer dan ooit, nadrukkelijk op de proef wordt gesteld moge duidelijk zijn. In verschillende geledingen groeit verzet tegen de maatregelen en wordt flink geklaagd over (de communicatie over) het overheidsbeleid.

Nu heeft 44% het gevoel dat de overheid de juiste maatregelen neemt tegen het virus, dat was nog 61% in maart.

De meerderheid van Nederland begrijpt echter dat corona nog niet weg is en er –zolang er geen vaccin is- maatregelen nodig zullen blijven. Het vertrouwen in de overheid is wel afgenomen de afgelopen maanden. Nu heeft 44% het gevoel dat de overheid de juiste maatregelen neemt tegen het virus, dat was nog 61% in maart. 49% vertrouwt de overheidsberichtgeving en dat was 62% aan het begin van de crisis. Daar staat tegenover dat de hulpmaatregelen van de overheid ertoe geleid hebben dat men zich iets minder zorgen is gaan maken over de economie (gedaald van 74% naar 66%).

Adverteerders zijn weer volop actief en hebben hun plannen en campagnes aangepast aan de nieuwe realiteit.

Ook zien wij een voorzichtig herstel van de mediabestedingen in Nederland. Adverteerders zijn weer volop actief en hebben hun plannen en campagnes aangepast aan de nieuwe realiteit. Er wordt ook beter geanticipeerd op de huidige tweede golf. In sommige branches zijn er duidelijke winnaars: zo hebben e-commerce partijen doorgaans aan marktaandeel gewonnen. Omdat er meer online wordt gekocht zijn ook de platforms zoals Bol.com onstuimig gegroeid en de Amerikaanse big tech partijen zijn alleen maar machtiger geworden. Een grote uitdaging voor de lokale Nederlandse partijen.

Online koopgedrag blijft gemiddeld veel hoger dan in 2020. Nog steeds meer dan verdubbeld ten opzichte van 2019 in de speelgoed-, elektronica-, verzorging- en kledingbranche. In de optiek-, meubels/woonaccessoires- en DIY-branche lijkt de stijging van online verkopen in maart tot mei een tijdelijk corona effect. Daar wordt weer op hetzelfde niveau als in 2019 in de fysieke winkel gekocht. Over alles heen worden 55% van de producten online gekocht en 45% in de fysieke winkel.

27% van de Nederlanders denkt dat we nooit meer naar het oude normaal gaan

In de tussentijd geven mensen de kwaliteit van hun eigen leven een 7,6. Dat was in maart een 6,9: we zijn dus wat gelukkiger geworden de laatste maanden.

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken