NLO gaat downloads podcast en audio on demand registreren

NLO gaat downloads podcast en audio on demand registreren
  • Media
  • 30 jun 2021 @ 09:12
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • LuistercijfersOnderzoek

Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO) rapporteert vanaf nu maandelijks de downloads van podcasts en audio on demand. Deze nieuwe standaard is toegankelijk voor de gehele markt, dus ook voor partijen die nu nog niet zijn aangesloten bij NLO.

De nieuwe standaard van NLO bestaat uit de consumptie van podcast of andere audio on demand die door luisteraars in Nederland online wordt gedownload of gestreamd.

De eerste toplijst van de NLO Podcast & Audio on demand Standaard over de maand mei is vandaag verschenen.

De nieuwe cijfers hebben betrekking op alle audio die on demand kan worden opgevraagd, gedownload of gestreamd. Voor live broadcast is een aparte standaard ontwikkeld: de in afgelopen maart gelanceerde “NLO Streaming Audio Standaard”.

Top 100

De nieuwe NLO Podcast & Audio on demand Standaard heeft tot doel om een marktstandaard neer te zetten die op basis van een transparante aanpak vergelijkbare cijfers levert.

De resultaten worden gepubliceerd in de vorm van maandelijkse toplijsten met de honderd meest gedownloade titels. De volledige lijst bevat momenteel meer dan 400 titels met per titel minimaal 500 downloads per week. NLO zal binnenkort op haar website een online tool beschikbaar stellen die toegang geeft tot de cijfers van alle aangesloten podcast en audio on demand titels.

Participanten

NLO streeft ernaar om zoveel mogelijk podcastproducenten en netwerken aan te laten sluiten. Aan de eerste toplijst doen verschillende mediabedrijven mee. Naast NPO, DPG Media, Talpa Network, FD Mediagroep, NRC Media en Digital Network, zijn dat ook enkele buitenlandse partijen met Engelstalige podcasts, zoals Stitcher Media / SXM Media, Audioboom, Wondery Brand Partnerships en AdLarge/cabana.

Internationale standaard

De nieuwe standaard van NLO bestaat uit de consumptie van podcast of andere audio on demand die door luisteraars in Nederland online wordt gedownload of gestreamd. NLO werkt hiertoe samen met Triton Digital die via haar Podcast Metrics meetservice de industriestandaard biedt voor gevalideerde online audiodata. Triton’s meetservice is gecertificeerd door het IAB Tech Lab en voldoet daarmee aan de IAB Podcast Measurement Technical Guidelines, de internationale standaard voor het meten en rapporteren van podcast en audio on demand. Triton verzorgt de metingen of bewerkt de data van derden aan de hand van exact dezelfde regels en uitgangspunten, zodat voor alle partijen vergelijkbare cijfers gerapporteerd kunnen worden.

Frans Kok, directeur NLO: ‘Er is een sterke behoefte in de markt aan transparante en vergelijkbare cijfers over podcast en audio on demand. Daar voorziet deze nieuwe standaard in. De standaard is bedoeld voor alle mediabedrijven en audioproducenten, groot en klein, en niet alleen voor de bij NLO aangesloten radiomerken. Momenteel rapporteren we over het aanbod van tien mediabedrijven en ik hoop dat nog meer partijen zich zullen aansluiten.’

RAB wil de hele audiomarkt toegankelijk en vergelijkbaar maken en we zijn dan ook heel gelukkig met het lanceren van deze tweede digitale audio-standaard

Liedewij Hentenaar, directeur RAB: ‘Het audiodomein groeit met grote stappen, aangejaagd door het grote aanbod van content en de vele luisteraars. RAB wil de hele audiomarkt toegankelijk en vergelijkbaar maken en we zijn dan ook heel gelukkig met het lanceren van deze tweede digitale audio-standaard. Adverteerders en bureaus kunnen deze digitale standaarden gebruiken om weloverwogen hun merk te laten horen aan de aandachtige luisteromgeving van podcasts en audio on demand. Hiermee wordt de audiomarkt naast live (lineaire) radio nog beter en meer inzetbaar voor luisterrijke doelgroepen.’

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken