Consumentenbond zegt samenwerking Stichting Reclame Code op
- Media
- 15 dec 2021 @ 11:20
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 15 dec 2021 @ 11:20
- Michiel van Zaane
De Consumentenbond heeft de samenwerking met de Stichting Reclame Code definitief opgezegd. Directe aanleiding is de goedkeuring die de Stichting gaf aan de Reclamecode Online Kansspelen, ondanks de grote bezwaren die de Consumentenbond tegen de code heeft.
Eerder schortte de Consumentenbond de samenwerking met de Stichting al op vanwege de onwil van de sector om de code aan te passen. Volgens de Consumentenbond biedt de code te weinig bescherming aan kwetsbare groepen en tegen kansspelverslaving (lees hier het artikel op MarketingTribune).
Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ‘De Stichting kende onze bezwaren, maar koos er desondanks voor akkoord te gaan met de code. Blijkbaar weegt het commerciële belang van de gokbranche zwaarder dan het welzijn van consumenten. Voor de Consumentenbond is dit de druppel, nadat we bij eerdere codes, zoals de reclamecode voor voedingsmiddelen en de code voor telemarketing, al tegen dezelfde problemen aanliepen. De balans is weg. En daarmee is samenwerking zinloos. Dat is de pijnlijke conclusie die je moet trekken.’
De Consumentenbond blijft zich onder andere via de toezichthouder en via de politiek onverminderd inzetten voor betere bescherming van kwetsbare groepen tegen schadelijke vormen van reclames voor online gokken.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
- Consumentenbond
- reclame
- commercie
- bescherming
- consumenten
- gokverslaving
- reclame code commissie
- online gokken
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- Column Top 5-TikTok-trends: dramatische verandering, huilende...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing