Consumentenbond zegt samenwerking Stichting Reclame Code op

Consumentenbond zegt samenwerking Stichting Reclame Code op
  • Media
  • 15 dec 2021 @ 11:20
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

De Consumentenbond heeft de samenwerking met de Stichting Reclame Code definitief opgezegd. Directe aanleiding is de goedkeuring die de Stichting gaf aan de Reclamecode Online Kansspelen, ondanks de grote bezwaren die de Consumentenbond tegen de code heeft.

Eerder schortte de Consumentenbond de samenwerking met de Stichting al op vanwege de onwil van de sector om de code aan te passen. Volgens de Consumentenbond biedt de code te weinig bescherming aan kwetsbare groepen en tegen kansspelverslaving (lees hier het artikel op MarketingTribune).

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ‘De Stichting kende onze bezwaren, maar koos er desondanks voor akkoord te gaan met de code. Blijkbaar weegt het commerciële belang van de gokbranche zwaarder dan het welzijn van consumenten. Voor de Consumentenbond is dit de druppel, nadat we bij eerdere codes, zoals de reclamecode voor voedingsmiddelen en de code voor telemarketing, al tegen dezelfde problemen aanliepen. De balans is weg. En daarmee is samenwerking zinloos. Dat is de pijnlijke conclusie die je moet trekken.’

De Consumentenbond blijft zich onder andere via de toezichthouder en via de politiek onverminderd inzetten voor betere bescherming van kwetsbare groepen tegen schadelijke vormen van reclames voor online gokken.

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken