Fusie RTL en Talpa kan negatieve gevolgen hebben, onderzoek nodig
- Media
- 28 jan 2022 @ 15:56
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 28 jan 2022 @ 15:56
- Michiel van Zaane
Volgens de Autoriteit Consument & Markt kan een fusie van de media-organisaties RTL en Talpa negatieve gevolgen hebben voor prijs, kwaliteit en innovatie. Volgens de ACM is daarom ‘diepgaand onderzoek’ noodzakelijk.
In juni 2021 maakten de bedrijven bekend te willen fuseren. Daartoe werd een joint-venture opgericht, waarbij RTL 70% van de aandelen zou krijgen en Talpa 30%. Het nieuwe bedrijf zou, gerekend aan de hand van de cijfers van 2020, een jaaromzet van 909 miljoen euro hebben.
Uit het eerste onderzoek van de ACM naar de gevolgen van de fusie blijkt dat deze negatieve gevolgen kan hebben voor prijs, kwaliteit en innovatie. Het inkopen en produceren van televisieprogramma’s, het samenstellen en verspreiden van televisiekanalen en de verkoop van advertenties op die kanalen zijn nauw met elkaar verweven. RTL en Talpa concurreren met elkaar op al deze gebieden. RTL en Talpa hebben samen een groot aantal commerciële televisiekanalen en verschillende productiemaatschappijen die televisieprogramma’s maken en verkopen. Samen zijn RTL en Talpa ook veruit de grootste aanbieder van zendtijd voor televisieadvertenties.
Prijsverhoging
Eén van de vragen van de Autoriteit is of de combinatie RTL/Talpa in staat zal zijn om de prijs van televisieadvertenties te verhogen als gevolg van de sterke positie die zij zullen krijgen. Adverteerders maken zich hier zorgen over en geven aan dat adverteren op televisie een unieke manier is om consumenten te bereiken. Zij verwachten dat dit de komende jaren ook zo blijft, ondanks de opkomst van online-advertenties.
Daarnaast krijgen distributeurs van televisiekanalen zoals VodafoneZiggo en KPN bij hun onderhandelingen straks te maken met één grote aanbieder, in plaats van twee. Onderzoek moet uitwijzen of RTL/Talpa daardoor hogere prijzen kan afdwingen. Dat kan er uiteindelijk toe leiden dat consumenten meer moeten betalen voor televisie.
RTL en Talpa kopen programma’s in bij andere producenten en maken zelf programma’s. Ook daar is meer onderzoek naar nodig. Een vraag is of RTL/Talpa na de overname meer zelf gaat produceren, waardoor andere producenten minder kansen krijgen. Dat kan leiden tot minder investeringen door die producenten en verschraling van het aanbod van televisieprogramma’s in het nadeel van de consument.
Bovendien wordt de marktpositie van RTL/Talpa na de overname sterker bij het inkopen van programma’s van andere producenten Hierdoor kan RTL/Talpa mogelijk lagere prijzen bedingen. Dat kan ook leiden tot minder investeringen in nieuwe producties en verschraling van de kwaliteit en variatie van het aanbod van televisieprogramma’s.
Stand van zaken
RTL en Talpa gaan nu een vergunning aanvragen. Daarna gaat de ACM verder met haar onderzoek. Voor dit onderzoek gaat de ACM onder andere een diepgaande data-analyse doen van de prijseffecten van de fusie op de advertentiemarkt. Ook wordt onderzoek gedaan naar de effecten van deze fusie op de kwaliteit van het aanbod van programma’s en de doorgifte van televisiekanalen. Daarbij gaat de ACM ook uitgebreider spreken met producenten van TV-programma’s, advertentiebedrijven en distributeurs die deze kanalen aan de consument aanbieden.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Mercurs 2025: de genomineerden zijn bekend
- Ad Alliance en RTL testen nieuwe Split Screen-reclamevorm
- Avant Garde opnieuw gelanceerd als Nederlands modeblad
- Onderzoek PepsiCo bevestigt merkimpact via Fast-kanalen Talpa
- Stichtingen borgen onafhankelijkheid NU.nl en RTL Nieuws
- Mediabedrijven vrezen forse klap door Google's nieuwe AI modus
Laatste Nieuws
- Mediabedrijven vrezen forse klap... 13-10-2025
- Onderzoek PepsiCo bevestigt... 10-10-2025
- Avant Garde opnieuw gelanceerd als... 10-10-2025
- Ad Alliance en RTL testen nieuwe... 07-10-2025
- Stichtingen borgen onafhankelijkheid... 07-10-2025
- Mercurs 2025: de genomineerden zijn... 02-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes