[branded content] Met DOOH wint Walibi mentaal marktaandeel

[branded content] Met DOOH wint Walibi mentaal marktaandeel
  • Media
  • 19 sep 2023 @ 14:48
  • Link
  • Sales
    Sales


    BBP Media
  • Geen tag
  • 19 sep 2023 @ 14:48
  • Sales

Consumenten worden dagelijks aan een grote hoeveelheid reclameboodschappen blootgesteld. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw uiting opvalt én dat de campagne jouw merk laat groeien?

Global heeft samen met Walibi en onderzoeksbureau Validators de meerwaarde van Category Entry Points (CEPs) en Digital Out-of-Home (DOOH) onderzocht. En deze combinatie bleek zeer krachtig!

DOOH en CEPs – wat zijn dat?

DOOH verwijst naar digitale displays die in openbare ruimtes worden geplaatst, zoals op straat en in openbaar vervoer. Digital Out of Home (DOOH) is een krachtig middel voor adverteerders om hun boodschap op een effectieve en aantrekkelijke manier aan consumenten over te brengen. Het voordeel van DOOH ten opzichte van traditionele buitenreclame is dat het dynamisch is. Adverteerders kunnen bijvoorbeeld hun uiting aanpassen aan het weer of aan het tijdstip van de dag om een groter effect te bereiken. Daarnaast geeft het de mogelijkheid om beweging toe te voegen aan een uiting waardoor deze beter opvalt in de omgeving en met meer aandacht bekeken wordt.

Met een DOOH-campagne kun je dus opvallen in de omgeving. Maar naast een opvallende reclameboodschap wil je natuurlijk ook een campagne die ervoor zorgt dat jouw merk gaat groeien. Eerdere onderzoeken maakten duidelijk dat Category Entry Points (CEPs) hier goed bij kunnen helpen. Een CEP is een moment of situatie waarin de consument behoefte heeft aan een categorie van producten of diensten. Binnen deze categorie heeft de consument een set aan merken die zij overweegt. Hoe krachtiger het associatienetwerk van een merk in het brein van de consument is, hoe sneller een consument het merk zal overwegen. Meerdere onderzoeken hebben laten zien hoe effectief het gebruik van CEPs is in het veroveren van marktaandeel. En dit geldt ook voor Walibi.

Meer weten over CEPs? Dit artikel neemt je mee in de wereld van toepasbaar merkonderzoek: https://www.validators.nl/byron-sharp-cep-onderzoek/

Walibi - dé Halloween belevenis

Al jaren is Walibi Holland vaste prik voor de thrillseeker om de adrenaline flink te laten stromen. Speciaal rondom Halloween is het pretpark nog meer aangekleed, met diverse Haunted Houses, angstaanjagende acteurs en speciale themagebieden is het een hartslag verhogende belevenis.

Om de mentale positie van Walibi in het brein van de consumenten te vergroten is een campagne ingezet.

De boodschap van de campagne speelde in op één van de CEPs die Walibi al meerdere jaren meet, namelijk de ‘Halloween periode’. Eerdere inzichten van onderzoeksbureau Validators lieten zien dat er in deze CEP-ruimte is om winst te behalen voor Walibi. Andere pretparken bewegen zich inmiddels ook op deze CEP waardoor het belangrijk is dat Walibi deze nog meer gaat claimen.

De campagne resulteert in een groei voor Walibi

Wanneer er wordt gekeken naar het effect van de DOOH-uiting van deze campagne, dan is er een groei in mentaal marktaandeel te zien van 5%. Dit houdt in dat onder de groep die exposed is aan de campagne (zeker en misschien de campagne gezien), Walibi een prominentere plek heeft gekregen in de set aan merken die zij overweegt bij het kiezen van een pretpark. Wanneer er wordt ingezoomd op de specifieke CEPs dan heeft de campagne mooie resultaten opgeleverd rondom de CEP Halloween. De overweging van Walibi bij de CEP Halloween is met ruim de helft gestegen onder de exposed groep. Ook CEPs die relateren aan Halloween laten een flinke stijging zien in overweging, zoals evenement, en ticketactie en samen met vrienden.

Digital Out of Home als middel om het mentale marktaandeel te vergroten

Het onderzoek naar het campagne-effect van Walibi toont aan dat de inzet van de DOOH een toegevoegde waarde heeft bij het vergroten van het mentale marktaandeel. Het laden van de CEP resulteerde in een groei in het mentaal marktaandeel.

Ook weten waar de kansen voor jouw bedrijf liggen? Onderzoeksbureau Validators denkt graag met je mee over hoe je merk kan groeien. Neem hiervoor vrijblijvend contact op met Bart Massa (zie foto hierboven) via bart.massa@validators.nl.

 

 

Sales
  • Sales

  • Werkt bij: BBP Media
  • Functie:
  • Website:
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken