Sinterklaascadeau stelt vaak teleur
- Media
- 28 nov 2023 @ 16:00
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 28 nov 2023 @ 16:00
- Sjaak Hoogkamer
Maar liefst 25 procent van de Nederlanders heeft weleens een sinterklaas- of kerstcadeau ongebruikt weggegooid. Dat blijkt uit een onderzoek van de Magazine Media Associatie (MMA) onder 1.017 Nederlanders van achttien jaar en ouder, uitgevoerd door Panelwizard.
De helft van de respondenten heeft weleens teleurstellende sinterklaas- of kerstcadeaus gekregen.
Met 42 procent gooien jongeren tot dertig jaar het vaakst een sinterklaas- of kerstgeschenk ongebruikt weg. Onder zestigplussers geldt dit voor slechts twaalf procent. Verder blijkt uit het onderzoek dat vrouwen vaker teleurgesteld zijn in een sinterklaas- of kerstcadeau (57%) dan mannen (45%).
Minimale moeite
De teleurstelling in sinterklaas- en kerstcadeaus komt mogelijk door de beperkte moeite die Nederlanders stoppen in een geschenk uitzoeken. Zo heeft ruim de helft van de respondenten weleens in minder dan vijf minuten een sinterklaas- of kerstcadeau gekocht. Maar liefst 58 procent van de ondervraagde mannen maakt zich hier schuldig aan, 13% meer dan onder de vrouwen. Dit gebrek aan moeite voor een cadeau ontgaat ook de ontvanger niet: de helft van de Nederlanders vermoedt dat iemand weleens binnen vijf minuten een feestdagcadeau voor hen heeft gekocht. Harriët Schrier, directeur van de Magazine Media Associatie (MMA): ‘Toch is bewezen dat zelfs een kleine inspanning bij het selecteren van een cadeau loont. Door je te verdiepen in de ontvanger maak je het verschil. Wanneer je vader van koken houdt of je broertje gek is op Formule 1, kun je in plaats van een generiek cadeau een culinair magazine of een raceblad cadeau doen. Zo ben je in no time klaar met je zoektocht en de ontvanger zal die persoonlijke touch zeker waarderen.’
Cadeaubudget
Verder blijkt uit het onderzoek dat twee derde van de ondervraagde Nederlanders het lastig vindt om een sinterklaas- of kerstcadeau uit te zoeken binnen het afgesproken bedrag. Met 77% geldt dit vooral voor jongeren tot dertig jaar. In totaal overschrijdt bijna driekwart van de Nederlandse cadeaukopers weleens het afgesproken budget. Schrier: ‘Als je op zoek bent naar een persoonlijk cadeau zonder te veel uit te geven, is een tijdschrift het ideale geschenk. Met maar liefst 1100 verschillende tijdschriften in Nederland is er voor elk familielid wel een passend blad te vinden. Of het nu gaat om mode, dieren, auto's of andere interesses, succes gegarandeerd.’
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- KPN en S10 starten campagne tegen online buitensluiten Kom...
- De Telegraaf bereikt zakelijke topbeslissers
- TV-reclamemarkt daalt met 8,1%
- Onderzoek: Papieren folder blijft massaal gelezen in Nederland
- Ook Prime Video brengt Premier League naar Nederland
- [column] GenZ en de power van Cutenessmarketing
Laatste Nieuws
- KPN en S10 starten campagne tegen... 12-09-2025
- Donald Duck blijft populairste... 11-09-2025
- Ook Prime Video brengt Premier... 10-09-2025
- De Telegraaf bereikt zakelijke... 08-09-2025
- Onderzoek: Papieren folder blijft... 04-09-2025
- TV-reclamemarkt daalt met 8,1%04-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes