Wat uitgevers kunnen leren van Twitch

Wat uitgevers kunnen leren van Twitch
  • Media
  • 31 okt 2014 @ 08:00
  • Link
  • Rens Plandsoen
    Rens Plandsoen

    Managing Director
    RLVNT, a New Kind of Agency
  • Online

Elke dag lezen we in de media over de constante strijd van de traditionele uitgevers. Op het 24Festival 2 weken geleden legde Matthijs van Nieuwkerk bij de uitgevers nog even de vinger op de zere plek. De CEO’s van een aantal uitgeefbedrijven (Sanoma, G&J, Audax en VI) hadden geen idee wat de toekomst zou brengen.

Natuurlijk hebben de heren geen glazen bol maar de innovaties gaan met een sneltreinvaart en het enige wat je hoeft te doen is je kop uit het raam te steken en huidige fenomenen met elkaar verbinden.

Technologie zorgt vandaag de dag voor een versnelling in het oplage- en kijkcijferprobleem. Maar waarom kijken de uitgevers juist nu de problemen zo zichtbaar worden niet meer naar partijen die het nu enorm goed doen? Zo laat RTL met de Voice zien dat ze goed het gedrag van mensen kunnen volgen en daarmee op meerdere platformen gebruikers aan zich kunnen binden. Een ander mooi voorbeeld is het in 2011 opgerichte platform Twitch.

Wat is Twitch?

Twitch is een eenvoudig platform waar gamers live video kunnen streamen op hun eigen kanalen. Een soort TV maar dan zonder bedrijven als Talpa die slimme formats bedenken. De kanalen en content komen namelijk van mensen zelf. Het verschil met Youtube is dat het bij Twitch om live-uitzendingen gaat, in plaats van content die vooraf geüpload is.

Het is een heel eenvoudige website die je buurjongen had kunnen bedenken.

Net als bij TV moet je op juiste moment achter je laptop zitten. Omdat het live is kun je niet terugspoelen, pauzeren of terugkijken. Het ironische is dat de KPN’s van deze wereld al jaren druk bezig zijn met het ontwikkelen van functionaliteiten zoals het stopzetten en terugkijken van videocontent en dat een kijkcijfer hit als Twitch deze functionaliteiten juist niet heeft. Dat roept de vraag op waar gebruikers nu echt op zitten te wachten.

Een leuke extra real-time functie van Twitch is de mogelijkheid om live te chatten met de uitzenders en andere kijkers van het kanaal. Alleen is er niet 1 zender, maar miljoenen, allemaal gerund door gewone mensen die per maand zo een miljoen uitzendingen creëren.

Deze kanalen trekken per maand zo een 43 miljoen kijkers, vooral gamers, naar het platform. In tegenstelling tot veel andere streamingdiensten voorziet Twitch echt in de behoefte van één specifieke doelgroep: gamers. Deze focus legt ze geen windeieren, aangezien het platform recentelijk door Amazon gekocht is voor zo’n 735 miljoen euro.
Zo zie je hoe een relatief simpel platform met een relevante oplossing voor een specifieke groep mensen uit kan groeien tot een succes met zo’n 43 miljoen kijkers.

Anno 2014 is het zover: mensen hebben de mogelijkheid massaal uitgever te worden.
We hoeven enkel de kanalen voor ze te creëren.

Rens Plandsoen is Managing Partner bij RLVNT

www.rlvnt.nl

www.twitch.tv

Rens Plandsoen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken