[column] Uitgesteld kijken als gamechanger - kijkcijfers veranderen compleet
- Media
- 25 sep 2023 @ 10:50
- Link
-
dentsu
creatief bureau
dentsu - KijkcijfersMediastrategie
- 25 sep 2023 @ 10:50
- dentsu
Kijkend naar de nieuwe zondagavondprogrammering komt een baanbrekende nieuwe methode van het meten van de kijkcijfers in beeld, inclusief uitgesteld kijken. Danique van der Meijs, senior AV Media specialist Dentsu, deelt de insights. 'De cijfers veranderen compleet.'
Zondag 17 september 2023 was het dan zo ver: de officiële start van Boer zoekt Vrouw Europa. De voorstelronde van de boeren in april eerder dit jaar was al een doorslaand succes met meer dan twee miljoen kijkers en de glansrijke start die daarop volgde, was naar verwachting onvermijdelijk.
Boer zoekt Vrouw stond die zondagavond in de ring met zwaargewichten als Expeditie Robinson en Postcode Loterij Miljoenenjacht, twee andere kijkcijferkanonnen die gelijktijdig werden uitgezonden. De verwachting was dat dit impact zou hebben op alle zondag programma’s, maar toen Tina Nijkamp de kijkcijfers van de live-uitzending op zondag 17 september onthulde, was de uitkomst ronduit verrassend.
De afgelopen weken heeft er namelijk een revolutie plaatsgevonden in de wereld van kijkcijfers. Vanaf 28 augustus 2023 werd een geheel nieuw panel van kijkcijferkastjes geïntroduceerd, wat een verschil veroorzaakte in het kijkgedrag van Nederland. Dankzij deze baanbrekende meetmethode kunnen we later dit jaar ook het kijkgedrag op diverse schermen, waaronder telefoons en tablets, nauwkeurig analyseren. Dat is nog niet alles: in de nabije toekomst worden ook streamingdiensten zoals Videoland, Netflix en HBO Max in de statistieken opgenomen, waardoor we een completer beeld krijgen van het kijkgedrag van het Nederlandse publiek. Hoewel we op dit moment nog geen gegevens van de streamingsdiensten kunnen gebruiken, zullen we onze aandacht nu richten op het live en uitgestelde kijkgedrag van de zondagavondprogrammering op betreffende 17 september.
- Deze dag bewees Expeditie Robinson dat het zijn kracht behield, met wekelijks een stabiel aantal kijkers. Dit is opmerkelijk als je beseft dat Boer zoekt Vrouw nog in 2022 tijdens de eerste aflevering 2,8 miljoen live-kijkers trok.
- De ware plotwending is Linda de Mol die na de start van het nieuwste seizoen van Miljoenenjacht op 3 september 2023, nu op zondag 17 september de live-kijkcijfertop bereikte, ondanks de zware concurrentie van andere populaire programma's. Linda trok bijna 1,39 miljoen live kijkers, waardoor haar programma populairder was dan Boer zoekt Vrouw en Expeditie Robinson.
- Zou Nederland toch liever live aan de buis gekluisterd zitten met Miljoenenjacht op, wachtend op Winston die wellicht een mooi geldbedrag komt langsbrengen? Wordt het programma uitgesteld ook nog zó goed bekeken? Of heeft Boer zoekt Vrouw stiekem de overhand als het gaat om uitgestelde kijkers? Daarnaast heerst ook de vraag; Heeft het nieuwe kijkonderzoek invloed op de zondagavond kijkers?
De onthullingen komen boven water zodra we de uitgestelde kijkcijfers onder de loep nemen. Het blijkt dat Postcode Loterij Miljoenenjacht helemaal niet het kroonjuweel van de zondagse tv-programmering is: Boer zoekt Vrouw en Expeditie Robinson nemen resoluut de leiding!
Expeditie Robinson maakt een indrukwekkende inhaalslag met het uitgesteld kijken, en stijgt van 982 duizend kijkers tijdens de uitzending naar een indrukwekkende 1,68 miljoen met de uitgestelde kijkers erbij. Hiermee heeft Expeditie Robinson in totaal 16% meer kijkers getrokken dan Postcode Loterij Miljoenenjacht. Bovendien ontbreken momenteel specifieke inzichten in het kijkgedrag op Videoland, wat de mogelijkheid openlaat dat Expeditie Robinson nog veel beter bekeken zou kunnen zijn dan we nu weten.
En dan hebben we Boer zoekt Vrouw, de absolute winnaar! BZV schoot van 1,37 miljoen kijkers tijdens de uitzending naar 1,94 miljoen, inclusief de uitgestelde kijkers. Dit betekent een adembenemende 33% voorsprong op het programma van Linda de Mol.
Hier is geen twijfel over mogelijk: Nederland zit nog steeds te wachten op een programma zoals Boer zoekt Vrouw!
Het is een uitdaging om de impact van het recente kijkonderzoek te beoordelen, aangezien het pas enkele weken geleden van start is gegaan. Om solide conclusies te trekken of het nieuwe kijkonderzoek invloed heeft op alle programma's, hebben we nog wat tijd nodig om meer gegevens te verzamelen in de komende periode.
Het nieuwe kijkonderzoek is tot stand gekomen door verschillende redenen. Eén van de drijfveren is de constatering dat onze kijkgewoonten zijn veranderd. Lineair televisiekijken is niet meer zoals het was tien jaar geleden, terwijl uitgesteld kijken steeds prominenter wordt. Het feit dat Boer zoekt Vrouw Europa 41% meer kijkers aantrok door uitgesteld kijken en Expeditie Robinson zelfs 71%, werpt een scherp licht op de veranderende kijkgewoonten. Dit is een duidelijk bewijs van hoe het televisielandschap evolueert. Het is een terechte keuze geweest van het NMO om in het vervolg de kijkcijfers pas te publiceren na het uitgesteld kijken.
Danique van der Meijs
senior AV Media specialist Dentsu
fotocredit: Phillip Goldsberry / Unsplash
-
dentsu
- Werkt bij: dentsu
- Functie: creatief bureau
- Website:https://www.dentsu.com/
- Profiel »
- Netflix
- Postcode Loterij Miljoenenjacht
- BZV
- kijkcijfers
- NMO
- Videoland
- Danique van der Meijs
- tv
- AV Media
- Expeditie Robinson
- kijkgedrag
- Dentsu
- specialist
- uitgesteld kijken
- HBO Max
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Speciale gast bij Joe Radio11-10-2024
- Koning opent DPG Media-kantoor... 10-10-2024
- DPG Media brengt Europees... 09-10-2024
- Kijktijd tv loopt iets terug NPO... 08-10-2024
- Ohra en VakantieDiscounter winnen... 07-10-2024
- Airborne gaat vanaf vandaag... 04-10-2024
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing