Biografie Tamara de Vos heeft na het afronden van de studie Media en Informatiemanagement als redacteur voor diverse tijdschriften gewerkt. Sinds 2023 werkt zij bij BBP Media, eerst als redacteur bij Twinkle en nu als allround redacteur bij MarketingTribune en CustomerFirst.
Tamara de Vos-Vlot

![[onderzoek] Vertrouwen Gen Z in social media bijna gelijk aan overheid](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] Vertrouwen Gen Z in social media bijna gelijk aan overheid
Gen Z heeft bijna evenveel vertrouwen in sociale mediaplatforms als in overheidsinstanties als het gaat om het delen van persoonlijke data. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van privacytechbedrijf Usercentrics onder 10.000 consumenten in Europa en Noord-Amerika, waaronder 1.000 Nederlanders.

ING start campagne tegen online fraude
Na onderzoek naar de zorgen van Nederlanders over online fraude, lanceert ING de nieuwe bewustwordingscampagne ‘Wie is jouw tweede paar ogen?’ op Instagram en TikTok.

Aimici wil AI inzetten ter versterking van menselijke creativiteit
Het pas opgerichte Nederlandse AI-marketingbureau Aimici presenteert zich als tegenhanger van de trend waarin kunstmatige intelligentie vooral wordt gebruikt om menselijke arbeid te vervangen. Het bureau stelt dat AI juist kan bijdragen aan het versterken van menselijke creativiteit en samenwerking.

Lego World 2025: bouwen aan beleving en merk
Lego organiseert deze herfstvakantie opnieuw het evenement Lego World in Jaarbeurs Utrecht. De 22e editie wordt volgens het merk veel groter en bevat diverse primeurs die inspelen op beleving, merkverhaal en doelgroepverbreding.

Bibliotheek Rotterdam belicht verboden boeken met publiekscampagne
Tijdens de landelijke Week van het Verboden Boek zet Bibliotheek Rotterdam boeken centraal die ergens ter wereld verboden of gecensureerd zijn. De campagne loopt van 20 tot en met 28 september en is een initiatief van ProBiblio.

Multi-Gyn kiest voor influencerstrategie
Multi-Gyn, specialist in vaginale verzorging, heeft voor AndAgencyAmsterdam gekozen voor de ontwikkeling en uitvoering van een geïntegreerde marketingcampagne. De campagne is gericht op vrouwen van 18 tot 49 jaar en is sinds kort actief op Instagram en TikTok.

FME en We Agency lanceren jongerenplatform Dukteep
Ondernemersorganisatie FME en We Agency hebben het socialmediaplatform Dukteep gelanceerd om jongeren te enthousiasmeren voor een loopbaan in de techniek. Via content op YouTube en TikTok willen zij het imago van de sector op een toegankelijke manier verbeteren.

Kinderen ontwerpen feestdagenkaarten voor Kinderpostzegels
Kinderpostzegels en Hallmark introduceren een nieuwe collectie feestdagenkaarten, mede ontworpen door kinderen zelf. Tijdens een creatieve workshop leverden zij input voor de kaarten die worden verkocht tijdens de jaarlijkse kinderpostzegelactie.

NS Stations lanceert game met kortingsacties voor reizigers
NS Stations en digitaal bureau Livewall lanceren deze maand de mobiele game ‘Sprint Station’. De game is bedoeld om de beleving op stations te vergroten en reizigers te belonen met directe kortingscoupons voor winkels op het station.

Onderzoek: Papieren folder blijft massaal gelezen in Nederland
Uit onafhankelijk onderzoek van GfK, uitgevoerd onder begeleiding van het Nationaal Media Onderzoek (NMO), blijkt dat 90% van de Nederlanders van 18 jaar en ouder nog steeds folders leest. Het jaarlijkse bereik blijft daarmee stabiel op 12,9 miljoen personen.

GPCM2025: 'Campagnes moeten naadloos bewegen tussen entertainment, commercie en community'
Thijs Jaski is Managing Director bij Video & Content Marketingbureau Yune en jurylid bij de Grand Prix Content Marketing Awards. Volgens hem draait succesvolle contentmarketing in 2025 niet om losse uitingen, maar om ecosystemen die merk, community en doelgroepgedrag met elkaar verbinden.

Zzuper lanceert campagne voor onverzekerde zelfstandigen
Verzekeraar Zzuper lanceert een landelijke campagne gericht op zelfstandig werkenden zonder financieel vangnet. Creatiebureau Hart Voor De Zaak ontwikkelde de campagne onder de slogan ‘Fiks je dikke noodbuffer’, met als doel bewustwording te creëren bij vakmensen zoals timmermannen, installateurs en elektriciens.

Betaalbare diamant centraal in nieuwe Zeeman-campagne
Na eerdere productintroducties zoals een trouwjurk en designzonnebril, brengt Zeeman nu een sieraad met lab grown diamant op de markt. De diamant met hanger is vanaf 4 september verkrijgbaar voor € 29,99, exclusief via zeeman.com in Nederland en België.

Boest trapt af met mysterieuze campagne voor Art Zoo Museum
In hartje Amsterdam is het nieuwe Art Zoo Museum geopend. Boest is verantwoordelijk voor de digitale marketingcampagne van het museum, dat een artistieke ode brengt aan de dierenwereld.

Viaplay start Premier League-campagne met Oranje-focus
Viaplay benut de start van het Premier League-seizoen 2025/26 voor een campagne waarin het recordaantal Nederlandse spelers centraal staat. De openingswedstrijd Liverpool – Bournemouth is op vrijdag 15 augustus gratis te zien op Viaplay TV, ondersteund door contentformats en activatie op meerdere kanalen.

Restaurantketen Wingstop zet voet op Nederlandse bodem
De Amerikaanse restaurantketen Wingstop heeft zijn eerste locatie in Nederland geopend op Schiphol Plaza. De vestiging zit in het openbaar toegankelijke deel van de luchthaven.

Designmerk Smeg kiest Buro Hause als PR-partner
Na een pitchtraject heeft Smeg Nederland het Benelux PR-bureau Buro Hause aangesteld als strategisch partner voor de Nederlandse markt. Het agentschap wordt verantwoordelijk voor de PR-, socialmedia- en influencerstrategie, evenals merkactivaties zoals events.

Festivals digitaliseren: pinnen leidt tot hogere besteding
Contactloos betalen wint terrein op Nederlandse festivals, blijkt uit onderzoek van betaalprovider MyPos. Steeds meer evenementen vervangen traditionele consumptiemunten door digitale betaalopties. Volgens de respondenten is pinnen sneller, handiger en verhoogt het zelfs de omzet

Lynk & Co lanceert Europese campagne ‘Wonder. Full.’
Na een redesign op basis van community-feedback presenteert Lynk & Co eind juli een nieuwe pan-Europese campagne voor de vernieuwde 01. De campagne ‘Wonder. Full.’ loopt twee jaar in zeven Europese landen en positioneert de 01 als een gezinsvriendelijke auto vol slimme features.

SuperHeroes wint Ad Age Small Agency of the Year
Het van oorsprong Nederlandse bureau SuperHeroes is in de Verenigde Staten uitgeroepen tot Small Agency of the Year 2025 door vakblad Ad Age. Het bureau, opgericht in Amsterdam, ontving de gouden award als eerste Nederlandse partij in de geschiedenis van deze prijs.

Amazon verlengt sponsoring Uefa vrouwenvoetbal
Amazon blijft tot ten minste 2030 officieel online retail sponsor van alle Uefa vrouwenvoetbalcompetities. Dat heeft het bedrijf aangekondigd in aanloop naar de finale van het Uefa Women’s Euro 2025 in Zwitserland.

NFF lanceert campagne 'Zie je in Utrecht'
Na 45 edities benadrukt het Nederlands Film Festival (NFF) zijn verbondenheid met de stad Utrecht in de nieuwe campagne ‘Zie je in Utrecht’. De campagne is zichtbaar via verschillende kanalen en vormt de aanloop naar de editie van 2025, die plaatsvindt van 26 september tot en met 3 oktober.

'Even schakelen' met nieuwe campagne van Sunny Cars
Na de introductie in 2024 keren Sunny & Car, de pratende spiegelhangers van Sunny Cars, terug in een nieuwe merkcampagne. De campagne, ontwikkeld door bureau Lemon Scented Tea, richt zich op de verbazing die het zorgeloze autohuurproces oproept bij medereizigers van de huurder.

Campina serveert ontbijt op Lowlands 2025
Campina is deze zomer voor het eerst aanwezig op Lowlands. Het zuivelmerk opent de Campina Br(e)akfast Barn op het festivalterrein, waar bezoekers tijdens het festival terechtkunnen voor een proteïnerijk ontbijt met smoothies en ontbijtbowls.

Rotterdam speelt hoofdrol in Puma-sneakercampagne
Na een lokale samenwerking met artiesten en community's is de nieuwe sneaker Fade Nitro van sportmerk Puma gelanceerd in drie Europese voetbalsteden: Rotterdam, Napels en Marseille.

VMN media neemt Elba\Rec over voor versterking ruimtelijk domein
Na de overname van 100% van de aandelen door VMN media wordt Elba\Rec onderdeel van het B2B-mediabedrijf. De twee partijen bundelen hun krachten om professionals in het ruimtelijk en stedelijk domein beter te ondersteunen bij maatschappelijke vraagstukken.

Nederlanders shoppen bewust en digitaal tijdens zomeruitverkoop
Tijdens de lopende zomeruitverkoop onderzoekt betaalplatform Adyen het koopgedrag van 2.000 Nederlandse consumenten. Uit het onderzoek blijkt dat Nederlanders steeds bewuster winkelen, vaker digitale hulpmiddelen inzetten en verdeeld zijn over retourbeleid.

Campagne Nestlé draait om verhalen van collega's
Nestlé Benelux is deze maand gestart met een employer branding campagne waarin medewerkers centraal staan. De campagne, actief in Nederland en België, moet vooral medior professionals aanspreken. Onder andere presentatrice Moïse Trustfull werkt mee aan de activatie.

Overname Pinch vergroot Nederlandse aanwezigheid Apadmi
Apadmi, een Europees digital product consultancybureau met Britse oorsprong, heeft het Nederlandse mobile agency Pinch overgenomen. Door de overname breidt Apadmi zijn marktpositie in Nederland verder uit.

'Smeuïge' samenwerking tussen Pockies en chef Bijdendijk
Het Amsterdamse loungewearmerk Pockies werkt samen met chef Joris Bijdendijk aan een kledingontwerp onder de naam ‘Boter’. Het resultaat is een door Studio Boter vormgegeven limited edition T-shirt.

DNB: Online kaartbetalingen sterk in de lift
In 2024 besteedden Nederlanders € 198 miljard met betaalpas of creditcard, zo blijkt uit nieuwe cijfers van De Nederlandsche Bank (DNB). Dat is een stijging van 15% ten opzichte van 2022. De toename komt vooral door meer online kaartbetalingen.

Veggies First: van bijgerecht naar craving
De internationale groentecampagne ‘Veggies First’ is gelanceerd in Nederland. De beweging richt zich op het verhogen van de groenteconsumptie onder generatie Z en jonge millennials, met als doel om groente tegen 2035 structureel de hoofdrol te geven in het dagelijkse eetpatroon.

Praxis introduceert AI-hulp in app voor winkelbezoek
Doe-het-zelvers kunnen met een nieuwe functie in de Praxis-app sneller hun weg vinden in de winkel. De retailer lanceert een AI-gestuurde ‘Product locator’ die direct antwoord geeft op locatievragen van klanten.

Bijna helft Nederlanders lid van loyaliteitsprogramma
Maar liefst 42 procent van de Nederlandse consumenten is aangesloten bij een of meerdere loyaliteitsprogramma’s. Dat blijkt uit de Retail Radar 2025 van marketingtechnologiebedrijf Voyado. Populaire motivaties zijn extra korting, gratis verzending en incidentele cadeaus. Bol Select is het vaakst genoemde favoriete programma.

Europese Toegankelijkheidswet gaat op 28 juni in
De European Accessibility Act (EAA) treedt op 28 juni 2025 in werking en verplicht bedrijven hun digitale diensten toegankelijk te maken voor iedereen. In Nederland zijn bestaande wetten aangepast om deze wetgeving nationaal te implementeren.
- AlgemeenNieuws Eindhoven lanceert ‘Live at Philips...Nieuws Online zoekopdrachten onthullen...Nieuws BZK roept met nieuwe campagne op om...Nieuws Unicef roept op: ‘Stem voor ieder...Nieuws [onderzoek] Gen Z wacht langer met...Weblog [column] Marketingmanagement en de...
- B2BNieuws VER lanceert app...Nieuws Marketingtransfers week 40, 2025Nieuws Marketingtransfers week 39, 2025Nieuws Albert Heijn heeft primeur met IAB...Nieuws Nieuwe campagne benadrukt belang...Nieuws Marketingtransfers week 38, 2025
- BureausNieuws D66 maakt ruimte met campagne ‘Het...Nieuws fonQ inspireert met nieuwe...Nieuws Universiteiten geven leraar...Nieuws ASN Bank helpt starters hun...Nieuws MediaMarkt blaast iconische pay-off...Nieuws Hornbach start najaarscampagne 'Geen...
- ContentmarketingNieuws Transavia viert 60-jarig jubileum...Nieuws Hart Voor De Zaak promoot...Nieuws Waarom een razendsnelle hosting zo...Nieuws Campagne ‘Check je borsten, meiden’...Nieuws 130 jarig koffieverhaal van Albert...Nieuws Airborne Network en Joods Cultureel...
- DesignNieuws CreativeNL Live presenteert tijdens...Nieuws 6 architecten- en...Nieuws Dutch Digital Design versterkt...Nieuws Norday ontwikkelt nieuwe website...Nieuws UMCG heeft nieuwe merkidentiteit van...Nieuws 'Smeuïge' samenwerking tussen...
- Food en RetailNieuws Michelins volledige nieuwe lijst...Nieuws Nutricia start Ondervoeding op het...Nieuws I am Toro lanceert Amsterdam 750...Nieuws A-merken gemiddeld 40 procent...Nieuws Unilever en For You Agency lanceren...Nieuws Wehkamp introduceert nieuwe...
- MediaNieuws Stichtingen borgen onafhankelijkheid...Nieuws Mercurs 2025: de genomineerden zijn...Nieuws Rewe Group breidt...Nieuws Onderzoek: 'In de Nederlandse markt...Nieuws Nederlandse media lanceren...Nieuws FD zet roze kleur centraal in nieuwe...
- Online MarketingNieuws [onderzoek] Vertrouwen Gen Z in...Nieuws Polestar lanceert filmische...Nieuws [marketeer 232] Tim Ariesen -...Nieuws Waarom contextueel adverteren...Nieuws [marketeer 231] Simon Koolstra -...Weblog [column] Marketingfacts Focus #8
- SponsoringNieuws Vebego sponsort curling richting...Nieuws Jumbo Sports nieuwe partner Tulp...Nieuws Hera United trapt af met top...Nieuws Beko nieuwe confidence partner van...Nieuws KPN haakt in met 'Sail together'Nieuws Viaplay start Premier...
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- [column] Marketingfacts Focus #8
- Waarom contextueel adverteren publishers versterkt
- [marketeer 232] Tim Ariesen - CroudX: 'Versterk je rendement...
- Polestar lanceert filmische onthulling met Alexander Skarsgård
- Campagne-on-the-go: tijdelijke connectiviteit voor pop-up teams
- [onderzoek] Vertrouwen Gen Z in social media bijna gelijk aan...
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:
Laatste Nieuws
- [onderzoek] Vertrouwen Gen Z in... 07-10-2025
- Polestar lanceert filmische... 06-10-2025
- [marketeer 232] Tim Ariesen -... 03-10-2025
- Waarom contextueel adverteren... 26-09-2025
- [marketeer 231] Simon Koolstra -... 26-09-2025
- KLM bereikt 6,3 miljoen klanten met... 13-09-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes