Negen van de tien 50-plussers zitten op social media

Negen van de tien 50-plussers zitten op social media
  • Online
  • 19 dec 2018 @ 10:38
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Social media

De grootste groep consumenten binnen de 50-plusdoelgroep gebruikt internet nog steeds zeer functioneel. Terwijl consumenten tussen de 18 en 50 jaar de online trends volgen en merkgevoelig zijn, zijn 50-plussers op internet of op social media een stuk minder merk- en trendgevoelig.

Dit blijkt uit onderzoek van het Bindinc. Kenniscentrum naar het online gedrag van de 50-plus doelgroep. Met behulp van het Connected Life-segmentatiemodel zijn er vier segmenten in online gedrag te onderscheiden. Het onderzoek is door Kantar Public, in opdracht van het Bindinc. Kenniscentrum, uitgevoerd onder ruim 700 respondenten in de leeftijd van 50-80 jaar.

Segmenteren

Connected Life is een jaarlijkse studie van Kantar TNS onder 70.000 consumenten in 56 landen naar het digitale consumentengedrag. Zo zijn er vier segmenten, namelijk de Functionals, Observers, Connectors, Leaders/Superleaders. Binnen het onderzoek van het Bindinc. Kenniscentrum is er specifiek gekeken hoe de 50-plusdoelgroep te segmenteren is naar online gedrag. De segmentatie van online gedrag van de 50-plusser was onderdeel van een groter onderzoek naar branded content voor de 50-plusdoelgroep binnen print; te downloaden via de website van het Bindinc. Kenniscentrum.

Functionals

Het grootste segment binnen de 50-plusdoelgroep wordt gevormd door de doelgroepen Functionals en Observers (38% vs. 33%). Binnen de 50-plusdoelgroep is het segment Functionals verhoudingsgewijs tweemaal zo groot als dat deel binnen de doelgroep onder de 50 jaar. Dit segment spendeert de minste tijd online, omdat ze dit bewust willen of door gebrek aan mogelijkheden. Internet wordt vooral gebruikt als er een duidelijk voordeel is. Daarnaast is dit segment online het minst trendgevoelig en sociaal. Opvallend is dat het segment Connectors, de doelgroep die vooral online is om sociale activiteiten te ondernemen, bijna gelijk is aan gemiddeld Nederland met 7% versus 9% binnen de doelgroep 18-50 jaar.

(Super)leaders en Observers zijn vaak 50-plussers in de leeftijd van 50-54 jaar; een segment dat vooral bestaat uit early adopters, influencers en trendsetters. Ze zijn het meest digitaal en sociaal actief van alle segmenten. Ook zijn ze merkgevoelig en adopteren ze vroeg trends. Ze delen content en hebben interactie met merken. De wat oudere 50-plusser, in de leeftijd 70-plus, vertoont online voornamelijk functioneel gedrag, waarbij ze internet alleen gebruiken indien dit duidelijk voordeel geeft.

Social media

Ruim negen op de tien 50-plussers maken in 2018 gebruik van social media (93%). Dit is een grote stijging ten opzichte van 2013, want toen was dit nog maar 67%. De groep die geen gebruikmaakt van social media is relatief vaak 70 jaar of ouder. Binnen de verschillende online segmenten gebruiken Functionals en Observers een stuk minder vaak social media. 21% van de 50-plussers valt in het segment (Super)leaders. Zij maken meer gebruik van (en hebben meer vertrouwen in) sociale netwerken bij beslissingen over producten en diensten. Zo zoeken zij advies op sociale netwerken en forums en vertrouwen zij sneller wat mensen online zeggen over bepaalde merken.

 

 

 

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken