Oreo is populairste Insta-snack in de VS

Oreo is populairste Insta-snack in de VS
  • Food-en-retail
  • 8 mei 2024 @ 08:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Social mediaOnlineFood

Een nieuwe studie brengt de populairste voedings- en snackmerken in de V.S. in kaart, met grote namen als Oreo, Kit Kat en Snickers bovenaan. De bevindingen, samengesteld door promotie- en loyaliteitsexperts Snipp Interactive, zijn gerankt op aantal Instagram-hashtags.

  1. Oreo staat bovenaan als het populairste voedselmerk op Instagram, met een verbazingwekkende 9.776.758 hashtags - maar liefst zes miljoen meer dan elk ander voedselmerk in de ranglijst. Met een indrukwekkende sociale volgersbasis van 3,6 miljoen op Instagram profiteert Oreo van veel door gebruikers gegenereerde inhoud, waarbij mensen hun heerlijke creaties taggen, van Oreo-milkshakes tot Oreo-cakes. De ranglijst benadrukt Oreo als het meest esthetisch aantrekkelijke en Instagramwaardige snackmerk. De heerlijke koekjes zijn duidelijk favoriet, want volgens onderzoek consumeerden in 2020 71,26 miljoen Amerikanen Nabisco Oreo (Regular) - waardoor het een van de populairste koekjes in de VS is. Bovendien heeft volgens YouGov-gegevens een indrukwekkende 98% van de Amerikanen van het merk gehoord, en 76% van de mensen heeft er een positieve mening over, wat aangeeft dat Oreo momenteel domineert in de staten.
  2. Kit Kat - Op de tweede plaats als het op een na populairste voedselmerk staat Kit Kat, met 3.783.190 Instagram-hashtags. Het wereldwijd erkende merk, bekend om zijn iconische combinatie van knapperige wafels bedekt met gladde melkchocolade, is duidelijk een favoriet op Instagram. Gebruikers taggen Kit Kat in tal van smakelijke inhoud, waaronder Kit Kat-cakes, milkshakes en ijscreaties, vergelijkbaar met hun concurrent Oreo. Bovendien worden er volgens onderzoek elk jaar een verbazingwekkende 1.192 miljoen Kit Kat-repen alleen al in de Verenigde Staten verkocht - een uiterst indrukwekkend cijfer. Bovendien heeft Kit Kat volgens YouGov-gegevens een populariteitsscore van 79% en heeft 98% van de respondenten van het merk gehoord, waarmee de positie van Kit Kat als een van de meest geliefde Amerikaanse voedselmerken wordt bevestigd.
  3. Snickers Een ander iconisch chocolademerk, Snickers, staat op de derde plaats, met 1.756.558 Instagram-hashtags. Het merk profiteert van veel uitstekende door gebruikers gegenereerde inhoud, wat helpt om zijn Instagram-volgersbasis te laten groeien. Mensen worden creatief en delen hun mondwaterende creaties, waarbij ze Snickers-repen gebruiken in verschillende cakes en koekjes. Bovendien ontwikkelen makers zelfs gezondere snacks, zoals Snickers-proteïnebites en recepten voor overnight oats. Volgens YouGov-gegevens heeft 77% van de mensen een gunstige mening over het merk, waardoor het een plaats in de ranglijst heeft verdiend.
  4. Doritos Doritos claimt de vierde plek met 1.066.146 hashtags op Instagram. Het merk heeft de titel verdiend van populairste chips in de VS, hoger gerangschikt dan zijn belangrijkste concurrenten, zoals Pringles en Lay's. Het merk brengt voortdurend nieuwe smaken uit, en consumenten zijn duidelijk loyaal aan het merk door hun favoriete smaken en nieuwe vondsten te delen op Instagram, waardoor Doritos zijn 1 miljoen volgers op Instagram kan opbouwen.
  5. Hershey Op de vijfde plaats als een van de meest geliefde voedselmerken staat Hershey, met 1.060.904 Instagram-hashtags. Het merk is een onbetwiste favoriet binnen de staten, zoals blijkt uit YouGov-gegevens, waaruit blijkt dat 98% van de mensen het merk herkent en 77% een positieve mening heeft over Hershey. Instagram-gebruikers delen al hun favoriete Hershey-traktaties en zelfgemaakte desserts, waaronder cakes, koekjes, donuts en tal van andere mondwaterende recepten.
  6. Ben & Jerry's Ben & Jerry's beveiligt de zesde plek met 1.020.212 Instagram-hashtags. Het iconische merk, bekend om zijn decadente ijssmaken, is uitgeroepen tot het populairste Amerikaanse ijsmerk, zoals blijkt uit zijn indrukwekkende 1,5 miljoen Instagram-volgers. Gegevens suggereren dat 97% van de mensen van het merk heeft gehoord, waardoor het een van de beroemdste dessertmerken in de staten is, en Instagram-gebruikers zijn enthousiast om hun ijscreaties te delen, met meer dan een miljoen gebruikers die Ben & Jerry's taggen op het platform.
  7. Reese's Op de zevende plaats staat Reese's, met 969.059 Instagram-hashtags. Het iconische merk, bekend om zijn combinatie van pindakaas en chocolade, heeft zijn positie als een van de meest geliefde snoepmerken in de VS versterkt. Fans van de chocolade hebben geëxperimenteerd en hun creaties op Instagram gedeeld, met recepten en video's voor Reese's-koekjes, cakes en brownies.
  8. Pringles Pringles claimt de achtste plek met 904.509 Instagram-hashtags. Het merk, bekend om zijn iconische aardappelchips, heeft een toegewijde fanbase die graag hun favoriete smaken deelt.
  9. Lay's Lay's, een ander chipsmerk, staat op de negende plaats met 795.842 Instagram-tags. Gebruikers taggen het merk in veel heerlijke inhoud, variërend van klassieke smaken tot meer avontuurlijke opties, waardoor het een esthetisch aantrekkelijk en Instagramwaardig snackmerk is.
  10. Cheetos Tot slot, op de tiende plaats staat Cheetos met 784.364 Instagram-hashtags. Het merk is een andere populaire snackkeuze, met consumenten die trouw blijven en video's en foto's van hun Cheetos-snacks op Instagram delen.


Atul Sabharwal, oprichter en CEO van Snipp Interactive, zegt over deze top 10: 'De populariteit van Amerikaanse voedsel- en snackmerken is indrukwekkend, met sommigen die miljoenen hashtags op Instagram verzamelen. Dit weerspiegelt hun uitzonderlijk loyale klantenbestand, wat merken fantastische betrokkenheid en bereik biedt via sociale media. De dominantie van Oreo is buitengewoon indrukwekkend, met meer dan 9,7 miljoen hashtags, wat zijn overweldigende populariteit onder consumenten aantoont. Dit blijkt uit de maar liefst zes miljoen meer hashtags dan elk ander voedsel- of snackmerk in de ranglijst. Uit het onderzoek blijkt dat de Amerikaanse markt de voorkeur geeft aan smakelijke snackmerken bij het delen online, met snoep- en chipsmerken die de top tien-posities innemen. Het gebruik van hashtags op Instagram verbetert aanzienlijk de zichtbaarheid van het merk, waardoor merken hun doelgroep effectiever kunnen bereiken. Het is duidelijk dat veel grote merken optimaal gebruik maken van sociale media, met Oreo, Kit Kat, Snickers, Ben & Jerry's en Hershey's die voorop lopen als de meest Instagrambare voedselmerken op Insta.'

(PvWK | bronnen:  YouGov.com, Instagram.com, Statista en Today.com  | data-credit Snipp.com, vertaling: ChatGPT | beeld: No Revisions / Unsplash)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken