DDMA viert jubileum met project Duurzame Data Economie

DDMA viert jubileum met project Duurzame Data Economie
  • Online
  • 25 jan 2019 @ 08:38
  • 8836 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • EvenementPrivacyBig data

DDMA, branche-club voor data en marketing, bestaat 15 jaar. Feestend in de Kromhouthal kondigde de vereniging het project Duurzame Data Economie aan, een initiatief voor meer balans tussen de belangen van consumenten en bedrijven bij datagebruik.

Daarnaast start in 2019 ook de DDMA College Tour, een collegereeks van 15 uur om kennis te investeren in toekomstig talent. Tijdens de feestelijkheden werden twee mensen gehuldigd. Johan van Mil reikte de eerste Carel Rog Penning uit aan de naamgever wegens zijn verdiensten voor het vak. Kim van der Zande won de DDMA Young Talent Award 2019.

DDMA heeft de afgelopen jaren een stempel gedrukt op het vakgebied van data driven marketing. Aandacht voor de technologische en compliance kant van het marketingvak zit bij de vereniging  in het DNA, evenals het verbinden van verschillende bloedgroepen. Zo komen niet alleen marketeers en juristen bij DDMA over de vloer, maar ook steeds meer communicatiemensen en data scientists.

'We hebben het hier over fit for future', aldus Diana Janssen, directeur DDMA. 'Dat is waarom leden zich bij DDMA aansluiten. Technologische en sociale ontwikkelingen maken dat organisaties steeds wendbaarder moeten zijn. De klant verwacht veel en organisaties moeten deze verwachtingen kunnen waarmaken. Organisaties moeten niet alleen op de hoogte zijn van de laatste mogelijkheden, maar in toenemende mate ook een juridische basis hebben. De wensen en verwachtingen van klanten over hoe je met hun data omgaat moeten op de eerste plaats staan. Alleen op die manier bouwen we een duurzame data economie en kunnen we mooie dingen maken met data waar iedereen voordeel van heeft.'

Duurzame Data Economie
Data en technologie voegen waarde toe aan onze samenleving. Innovatie is inmiddels voor een belangrijk deel datagedreven. Tegelijkertijd brengt het gebruik van persoonsgegevens verantwoordelijkheden met zich mee. Verantwoordelijkheden die breed erkend en verankerd moeten zijn in elke organisatie die met data werkt. DDMA noemt het ecosysteem waarin de belangen tussen klant en organisatie, tussen economie en maatschappij in balans zijn de ‘duurzame data economie’. In 2019 gaat DDMA samen met verschillende stakeholders (o.a. consumentenorganisaties, overheid, bedrijfsleven) aan de slag om uitgangspunten te formuleren voor een  duurzame data economie.

DDMA College Tour

De Nederlandse data driven marketing sector maakt een enorme ontwikkeling door en heeft internationaal een toonaangevende positie. Ook blijft de behoefte groeien aan nieuw talent, dat schaars blijkt te zijn. Daarnaast zijn nieuwe opleidingen zoals Artificial Intelligence bijvoorbeeld zo populair dat ze niet alle inschrijvingen aankunnen. Daarom start in 2019 de DDMA College Tour, waarbij commissieleden met 15 uur college kennis investeren in het talent van morgen. De onderwijsinstellingen waar de DDMA College Tour langs zal gaan worden later dit jaar bekendgemaakt.

Young Talent Award 2019

Uit het grote aantal inzendingen kwamen zes finalisten op de shortlist. Onder hen; Jelle Schenk (Van den Busken), Mark Ebergen (Searchresult, an Adeptiv agency), Kim van der Zande (InvoiceFinance), Chris van der Voordt (Rabobank), Tim van der Wiel (GoSpooky) en Gerrit van Leeuwen (Yourzine).

Uiteindelijk werd Kim van der Zande, sales director bij Invoice Finance, tijdens de feestelijke avond uitgeroepen tot Young Talent 2019. Hij ontvangt de prijs voor zijn bijdrage om van data iets moois te maken. De jury roemt daarbij in het bijzonder het end-to-end gebruik van data voor beslissingen, de moderne software toepassingen en het succesvol inzetten van data voor sales, met spectaculaire resultaten.

Carel Rog Penning

Voormalig vice-voorzitter van DDMA Johan van Mil reikte de Carel Rog Penning uit aan de naamgever als kroon op zijn jarenlange inzet voor de branche. Zo bekleedde Rog een aantal belangrijke functies waaronder die van voorzitter van DMIN, DMSA en FEDMA, voorzitter van de commissie Privacy van VNO/NCW en voorzitter van de DDMA Privacy Autoriteit van 2010 - 2014.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Meest gelezen


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken