Pop-upsysteem van IAB in strijd met AVG

Pop-upsysteem van IAB in strijd met AVG
  • Online
  • 7 mrt 2024 @ 13:15
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • PrivacyMarketing

Het Interactive Advertising Bureau (IAB), de internationale organisatie die standaarden ontwikkelt voor de industrie, onderzoek uitvoert en juridische ondersteuning verleent aan online adverteerders, vangt bot bij het EU-Hof. Dat haalt vandaag een streep door het IAB cookie-toestemmingsysteem

Het EU-Hof verklaart met de uitspraak het huidige onlineadvertentiesysteem in strijd met de Europese privacywet, de AVG. 'Brancheorganisatie IAB is verantwoordelijk voor de huidige manier waarop uitgevers en adverteerders om toestemming vragen. In 2022 besloot de Belgische Gegevensbeschermingsautoriteit dat het systeem van de IAB in strijd was met de AVG. Dat bracht grote beroering in de advertentiebranche', meldt het FD.

De uitspraak betekent dat de uitgeverij- en advertentiesector het huidige systeem voor toestemming vragen fundamenteel moet aanpassen. De nu gebruikte pop-ups waarin om toestemming wordt gevraagd om cookies te plaatsen is volgens het EU-Hof in strijd met de privacy en gaat nu terug naar de Belgische rechter waar de zaak aanvankelijk liep. Dan wordt het oordeel definitief. Lees hier verder.
(bronnen: FD, de Rechtspraak | beeld: Dari lli / Unsplash)  

 

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken