What the #hash? #Trumpisme Juist nú een nieuwe invulling geven aan sociale media!
- Online
- 25 aug 2017 @ 12:35
- Link
-
Patrick Petersen
consultant, oprichter
Bureau AtMost - Geen tag
- 25 aug 2017 @ 12:35
- Patrick Petersen
Sociale media anno 2017 bestaat uit 10 jaar gebruik van de hashtag op Twitter, de harde kern gebruikers is still going strong en Snap - plus Insta - geven gas met visuele storytelling. LinkedIn verwoordt zich op hoge snelheid tot een business Facebook, voorzien van toename in engagement, en de sociale media buzz rondom Trump zorgt voor een aanzienlijk deel van de sociale media levendigheid. Digitale versus traditionele media disruptie, treitervloggers op de traditionele redactie en de massa media die worstelen met die interactieve sociale media. De bullshit-Bingo draait overuren. Nog concreter worstelen wij crossmediaal met het opkomend #Trumpisme, de sociale media waarheidsvinding en toch vooral de roep om betekenisvolle sociale media kanalen.
Relevantie en content zijn key, maar de sociale media channels ondergaan een heuze burn-out en onzinnige contentberg. Wellicht geen echte burn out, maar doodnormale shake out van teveel content en teveel channels. Snelle nieuwsgaring en de ondergang van gekleurde nieuwsredacties maken ruimte voor de 'mobiele nieuws-vergaarbak' die sociale media heet. De sociale media hebben een machtspositie verworven die ongekend ongrijpbaar lijkt. Cynisch genoeg lijken de 'deelnemers met zomaar een mening' de sociale media te verlaten en wordt er ruimte gemaakte voor 'alles wat echt wat te melden heeft' .
De leegte vraagt om nieuwe invulling
De leegte die overblijft geeft veel ruimte aan populisme. Met die constatering komt dan ook de bewustwording dat de traditionele media die machtspositie altijd al hadden en verklaart de markante topman van de VS de oorlog aan de 'oneerlijke' pers. Juist nu hebben wij behoefte aan sociale, humane media vol discussievoering en nuchtere relativering. Het tegengeluid is social, maar de 'socials' lijker stiller dan ooit. Een overspoeling door egocentrisch, populistische content, bereikt ook de stoffige sociale kanalen. De roep om betekenissvolle content - in frisse vorm - wordt steeds sterker.
Waar zijn de inspirerende influencers nu?
Social influencers maken al jaren de dienst uit. Zij zorgen voor het groot worden van trends, events, brand en staan - soms onherkenbaar - vooraan waar het gaat om branding en impact. Toch de vrag waar de influencers zijn... als je ze echt nodig hebt. Nu de motor van het social media landschap minder toeren lijkt te gaan draaien, hebben wij meer dan ooit positieve motivators nodig die de versnellingspook weten te vinden. Een positief tegengeluid in een inspirerend jasje. We hebben trekkers, leiders, trendsetters en een type social media participant nodig die blijven verrassen en inspireren. Een dikke huid om bashers af te schudden maakt het herboren menselijk profiel compleet. Als je echt wat te melden hebt, dan ren je niet weg en verschuil je je niet achter het feit dat negativo's deels de sociale media bevlekken.
Realitycheck
Jongeren hangen aan de lippen social video-influencers, oudere jongeren hebben kritiek op de gekleurdheid van massamedia, de politiek getinte staats-omroepen en millennials keren zich af tegen de nepheid in berichtgeving en merkbeleving, zoekend naar hun herboren eigen maatschappelijke betekenis in de echte wereld.
Juist nu heeft de herboren sociale media een boost nodig
Social media marketing draait op snelheid van verveelde zelfprofilering en echoënde eenmansacties, naar de crossmediale streaming ambitie om met social video structureel een massa-publiek te bereiken. De openbare selfies - en zelfbevlekte discussies - zijn verworden tot een massaal aanbod van social tv kanalen van enorme impact. Voor de nieuwe 'social' geen saai en belerend NPO3, maar een inspirerend Mascha of Dylan.
De ladder van Forrester draait overuren
Toch lijkt de transitie bij de socials van het eerste uur, maar traag te verlopen. Ze lijken maar nauwelijks in te zien dat ook de sociale media aan disruptie onderhevig is. De ladder van Forrester draait overuren en maakt van de ooit actieve Initiators steeds vaker Spectators. Het geschreeuw van het eerste uur verlamt in de daadwerkelijke stap naar de broodnodige inspirerende vormen van sociale media.
Sociale media marketing draait meer dan ooit om het bieden van daadwerkelijke openheid, het uitbouwen van vertrouwensrelaties en de interactie om een betrokken publiek bewust te boeien en binden.
-
Patrick Petersen
- Werkt bij: Bureau AtMost
- Functie: consultant, oprichter
- Website:http://www.atmost.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- [onderzoek] Gen Z kritisch op merken... 02-05-2025
- 3D-advertenties brengen... 23-04-2025
- Influencers moeten zich opnieuw... 22-04-2025
- Nieuwe website MP Motorsport draait... 18-04-2025
- Swapfiets lanceert speelse... 09-04-2025
- [digital detox] Rozemarijn Koopmans... 09-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management