[column] Instagram-shopping: de komst van een nieuw tijdperk?

[column] Instagram-shopping: de komst van een nieuw tijdperk?
  • Online
  • 10 sep 2019 @ 09:27
  • 8146 x gelezen
  • Link
  • Emilie Tabor
    Emilie Tabor

    Founding Partner & CMO
    IMA
  • Social mediaE-commerce

Instagram ondergaat een evolutie. Wat begon als een fotosharing platform is uitgegroeid tot één van de grootste sociale mediaplatforms ter wereld. Sinds kort zet Instagram ook volop in op e-commerce.

Sociale media proberen al jaren om de code van social e-commerce te kraken, zonder succes... En toen kwam Instagram shopping. Online shopping is ondertussen een gevestigde waarde voor consumenten, maar shoppen op sociale media zit nog niet in ons gedragspatroon. Daar kan Instagram snel verandering in brengen. Miljarden gebruikers scrollen elke dag de app af, op zoek naar inspiratie. Wist je dat 54% van Instagram-gebruikers onmiddellijk een aankoop doet na het zien van een product of dienst op de app?

Wist je dat 54% van Instagram-gebruikers onmiddellijk een aankoop doet na het zien van een product of dienst op de app?

De evolutie van Instagram naar een e-commerce kanaal begon eigenlijk al in 2016, met de introductie van het eerste commerciële product: de ‘shoppable tags’. Deze tags kunnen worden toegevoegd aan een Instagrampost en geven gebruikers de mogelijkheid om productinformatie te zien, rechtstreeks naar een specifieke webpagina door te klikken en een aankoop te doen. Snel na deze introductie zagen we ook de komst van ‘shoppable stickers’ op Instagram stories.  Vandaag klikken er 130 miljoen mensen per maand op shoppable tags en stickers. 

Checkout

In maart van dit jaar zette Instagram kracht bij als e-commerce platform. Deze keer met de lancering van ‘checkout op Instagram’. Zo heeft Instagram zich op de kaart gezet als online winkel. Consumenten kunnen producten ontdekken, verkennen en kopen zonder de app te verlaten. Concreet betekent dit dat een klik op een ‘shoppable tag’ of ‘shoppable sticker’ naar een nieuwe pagina binnen de Instagram app verwijst, waar de productbeschrijving te vinden is en ‘check out’ plaatsvindt. Dit alles binnen de Instagram app, zonder een website te hoeven openen.

Powerhouse

Voor ons in Nederland is het nog even wachten op de ‘checkout op Instagram’ functie. Deze is momenteel alleen beschikbaar voor een kleine groep testers in de VS. De 23 bedrijven en 50 influencers die de functie mogen testen zijn specifiek gekozen voor hun sterke aanwezigheid op Instagram en zijn first adopters wat betreft updates op sociale media. Eén van de influencers die nu al gebruik kan maken van ‘checkout op Instagram’ is Aimee Song. Met haar 5.3 miljoen volgers is ze een echte powerhouse. Haar eerste kledingcollectie met modemerk Revolve was dan ook in minder dan een uur na lancering op Instagram al weer uitverkocht.

Maar wat is nu precies de impact van de nieuwe functie van Instagram shopping voor merken?


Instagram shopping heeft de mogelijkheid om de hele e-commerce wereld te hervormen! Instagram is vanaf nu een cruciaal kanaal voor ‘direct to consumer’ communicatie, én ‘direct to consumer’ verkoop. Instagram shopping biedt onmisbare inzichten in het aankoopgedrag van consumenten, en kan voor meer diversiteit zorgen binnen de e-commerce sector. Nieuwe of kleine merken krijgen de mogelijkheid om zichtbaarheid te creëren, waar ze voorheen afhankelijk waren van retailers zoals Asos of Zalando. Grote merken, die in het verleden miljoenen geïnvesteerd hebben in hun e-commerce omgeving, voelen het nu misschien warm worden. Hoe ziet de toekomst er voor deze merken uit? Tussen marktleiders zoals Amazon en Instagram, die in-app shopping en checkout aanbieden, zien we binnenkort mogelijk een hele andere manier van shoppen.

Kansen

Ook op het vlak van influencermarketing biedt de komst van Instagram shopping veel kansen. Influencers, in vergelijking met merken, hebben een krachtige en authentieke band met hun volgers. Dankzij Instagram shopping kunnen deze volgers nu sneller overgaan tot een aankoop. Influencers worden ook steeds meer ingezet als native content creators, omdat merken zien dat de impact van influencercontent veel groter is dan hun eigen sociale media posts. Dankzij Instagram shopping kan de ROI van influencermarketing beter gemeten worden. Straks kan elk merk de impact per post en influencer meten, en duidelijke conclusies trekken voor het verderzetten van hun marketingstrategie.

Merken die de ‘checkout’ functie op Instagram mochten testen kregen positieve feedback van consumenten en zagen een groei in hun online verkoopcijfers die ze konden toeschrijven aan Instagram shopping. Wanneer kan je Instagram ‘checkout’ in Nederland verwachten? Instagram wil de functie voor het einde van het jaar overal ter wereld uitrollen. Fingers crossed dus!

Voor meer info: IMA - Influencer Marketing Agency.

Emilie Tabor

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken