[column] Ik google niet meer, ik TikTok

[column] Ik google niet meer, ik TikTok
  • Online
  • 1 dec 2022 @ 09:50
  • Link
  • Oscar Mooy
    Oscar Mooy

    Chief of Getting Sh*t done
    Aidem, the TikTok Agency
  • Social media

Wacht, wat?! Ja, je leest het goed. Tegenwoordig googleen we niet meer, maar we gebruiken TikTok als visuele zoekmachine.

Uit een onderzoek van Google blijkt dat zo’n 40 procent van de Gen Z-gebruikers TikTok en Instagram boven Google Search kiezen als zoekmachine. Dit is niet alleen handig voor persoonlijk gebruik, het is vooral een perfecte manier om de juiste doelgroep op TikTok te bereiken. Waarom en hoe dit in zijn werk gaat lees je hieronder.

Waarom doet TikTok-SEO er toe?


Naast het feit dat Google zelf toegeeft dat TikTok een serieuze concurrent is op het gebied van search, is TikTok voornamelijk gedreven door authenticiteit van like minded individuen en creators. Dit zorgt ervoor dat je bij het zoeken binnen TikTok oprechte, authentieke short form video’s kunt vinden die jouw vraag binnen 30 seconden beantwoorden. Op Google zullen je eerste zoekresultaten betaalde advertenties zijn en moet je meerdere websites doorspitten om tot het antwoord op jouw vraag te komen.
Doordat TikTok zijn algoritme hier steeds meer op instelt, zoals bijvoorbeeld met de ‘nearby’ timeline is TikTok-SEO voor zowel merken als lokale bedrijven de perfecte manier om de juiste doelgroep te bereiken op het platform, elke keer wanneer je een post plaatst.

@sennamarcel Google Vs Tiktok 👀… Steeds meer mensen gebruiken TikTok als een zoekmachine, zoals je normaal Google zou gebruiken. TikTok laat je ‘echtere’ content zien als zoekresultaat gebaseerd op engagement ipv advertenties. TikTok seo is de toekomst! 🏆🤞 #entrepreneurtok #ondernemen #ondernemerstips #tiktoknews #tiktokseo #tiktoktips #googlevstiktok #tiktokvsgoogle #meerviewsoptiktok ♬ Violin - Grooving Gecko


Afbeelding 1 - Google Search results vs TikTok Search results

Hoe werkt TikTok SEO?


Het eerste wat je doet, is het vinden van de juiste keywords voor je TikTok-video. Stel je video gaat over het WK 2022 in Qatar, dan wil je dit woord intypen in de zoekbalk van TikTok.
Je krijgt vervolgens tientallen zoeksuggesties die op dit moment gezocht worden binnen de app. Al deze keywords gebruik je vervolgens binnen je video.

Afbeelding 2 - World Cup 2022-zoekresultaten

Vervolgens moet je weten hoe je jouw TikTok-video kuntranken:

  1. Het eerste waar TikTok naar kijkt, is wat je zegt. Zorg er dus voor dat je in dit geval 'World Cup 2022' uitspreekt in het begin van je video.
     
  2. Ten tweede, de tekst (copies) in jevideo. Dit is cruciaal, want ook hier moet je je keyword in verwerken. Dus zorg er voor dat je deze video edit binnen de TikTok-app. Edit je de video in Premieré Pro en voeg je daar ook de copies toe dan krijgt TikTok deze copies niet mee.
     
  3. Nummer drie is je videobeschrijving. Zorg dat je ook hier het keyword in meeneemt, ook binnen de hashtags en vul dit aan met long tail keywords om je ranking te versterken (zie voorbeeld).


Afbeelding 3 - TikTok SEO proof videobeschrijving: Beschrijving met keyword (1), hashtags (2), long tail keywords (3)

Mijn compagnon Senna Kost heeft het bovenstaande verhaal samengevat in de volgende video:

@sennamarcel TikTok seo werkt beter dan hashtags! 👀📈 Steeds meer mensen gebruiken TikTok als ‘search engine’ zoals ze normaal Google gebruiken. Minder moeite steken in je hashtags, en meer moeite in SEO ✅👊 #tiktokseo #tiktokseohacks #tiktokhashtags #tiktoktips #tiktokstrategy #tiktokstrategyforbusiness #tiktokstrategist #onlineondernemen #meerviewsoptiktok ♬ Epic - Joystock

De toekomst van TikTok SEO

TikTok had Google al verslagen als meest bezochte domein van 2021 en met meer dan 261,4 miljoen video views op de hashtag #tiktokseo kunnen wij concluderen dat TikTok SEO serieus genomen moet worden door elke marketeer. Door de komst van TikTok is er niet alleen een verandering gekomen in de soort content die men consumeert, het zoeken naar en het consumeren van nieuwe informatie is ook veranderd. Men is niet meer op zoek naar informatie van de grootste informatiebronnen; zij zijn op zoek naar informatie wat op een visuele, entertainende en vooral authentieke manier wordt gegeven. Met TikTok SEO kan jij daar, als marketeer, hier zeker de vruchten van plukken.

Oscar Mooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken