[column] How to TikTok?

[column] How to TikTok?
  • Bureaus
  • 26 sep 2022 @ 08:00
  • Link
  • Oscar Mooy
    Oscar Mooy

    Chief of Getting Sh*t done
    Aidem, the TikTok Agency
  • Social media

Ik hoor je het al zeggen: ‘Ik ben net gewend aan Instagram, moet ik nu weer een andere app gebruiken? Moet ik echt aan TikTok?’

Sinds corona is TikTok in rap tempo uitgegroeid tot een serieus marketingkanaal voor merken en bedrijven. De tijd van dansende tienermeiden is voorbij, maar dat is niet de enige reden waarom TikTok interessant is voor marketeers.

TikTok heeft de manier van contentconsumptie veranderd

TikTok - voorheen Muscially - is een short form entertainmentplatform met op dit moment meer dan 1 miljard gebruikers. Het platform geeft creators de mogelijkheid om korte video’s te maken en te publiceren over verschillende onderwerpen.
Het succes van TikTok heeft de manier van contentconsumptie veranderd. Niet voor niets wil Instagram lijken op TikTok en heeft YouTube YouTube Shorts gelanceerd. De verticale, creatieve, maar vooral authentieke manier van content maken en consumeren is misschien wel het grootste succes van TikTok.

Hoe werkt het algoritme van TikTok?

De exacte formule van het algoritme is moeilijk te achterhalen, maar de basis is duidelijk:

De kern van het platform is om jou als gebruiker te entertainen door middel van content die jij interessant vindt om te kijken. Alles komt samen binnen de For You Page, jouw default tijdlijn. Het succes van de For You Page (FYP) heeft ervoor gezorgd dat TikTok YouTube voorbij is gegaan in watch time per gebruiker en heeft TikTok, door de stijgende populariteit, meer traffic opgeleverd dan Google.
Binnen de FYP vind je video’s die geselecteerd worden op basis van jouw activiteit binnen de app. Dit zijn video’s van creators die je volgt, maar juist ook van creators die je niet volgt. En doordat je voornamelijk video’s te zien krijgt van creators die jij niet volgt, is TikTok meer een ontdekkingsplatform dan een socialmediaplatform. Dit geeft beginnende creators, maar ook bedrijven, de kans bereik te genereren en impact te maken zonder veel volgers te hebben.

Waarom zou ik als marketeer gebruiken maken van TikTok?

Als marketeer wil je waarschijnlijk meerdere dingen: je wilt impact maken, bereik genereren en dit vertalen naar je eigen community en conversies. En dit wil je het liefst zo tijd - en kostenefficiënt mogelijk bereiken.
Door de komst van TikTok For Business is het nu mogelijk om betaalde advertentiecampagnes op te zetten. Hierdoor zijn alle bovenstaande doelstellingen te behalen op het platform.
Dus onderstaand 7 redenen om TikTok op te nemen in de marketingmix:

1 ORGANISCH BEREIK
Het organische bereik is gigantisch en biedt merken/bedrijven de kans om zonder advertentiekosten en volgers toch bereik te genereren. Echter, het aanmaken van een TikTok-account en het posten van een aantal video’s is niet genoeg. Wil je het algoritme voor je laten werken en daadwerkelijk organische resultaten behalen, dan is het bieden van waarde, binnen jouw niche, op een consistente basis nodig.

2 CONCURRENTIE
Veel bedrijven zijn huiverig over het gebruik van TikTok, misschien jij als marketeer ook, maar er liggen nu nog veel kansen op het platform omdat jouw concurrenten er wellicht nog niet mee begonnen zijn. Daarnaast liggen de advertentiekosten hierdoor ook stukken lager in vergelijking met andere kanalen!

3 KOOPKRACHT
De tijd van dansende tienermeiden is echt voorbij en volgens Statista is 42% van de TikTok-gebruikers tussen de 30-49 jaar. Dit betekent dat het platform volwassener aan het worden is en er dus meer koopkracht ontstaat.

4 SHORT FORM VIDEO
Duizenden euro’s investeren in een dure commercial van 10-15 seconden is niet nodig. Het enige wat je nodig hebt om te beginnen met TikTok is de app. Binnen 15 tot 30 minuten heb je met je telefoon een video gemaakt die duizenden tot miljoenen mensen kan bereiken. Dit zorgt ervoor dat je kosten - en tijdefficiënt content kunt creëren en snel en veel verschillende video’s kunt testen.

5 TIKTOK FIRST
Je TikTok-video’s kunnen vervolgens ingezet worden op YouTube Shorts, Instagram Reels, Stories, Snapchat en Pinterest. Dit scheelt je een extra contentinvestering op de andere platformen.

6 FULL FUNNEL
Dankzij TikTok For Business hebben performancemarketeers nu ook de mogelijkheid om betaalde advertentiecampagnes op te zetten: van bereik tot aan traffic en leadgeneratie naar conversiecampagnes. Dit in combinatie met een goede organische aanwezigheid, zorgt ervoor dat je het platform op korte en lange termijn voor je kunt laten werken.

7 MEER DAN ALLEEN ENTERTAINMENT
Tot slot biedt TikTok meer dan alleen entertainment. Volgens studies van Google gebruikt Gen Z eerder TikTok dan Google om een lunch hotspot te zoeken. Dit geeft weer aan hoe waardevol TikTok kan zijn voor marketeers; niet alleen organisch of betaald, maar ook via search.

Kortom, TikTok biedt vele kansen voor jou als marketeer, zowel voor het genereren van bereik, het bouwen van communities en het genereren van conversie. De vraag is dus eigenlijk, waarom ben je nog niet begonnen?

Photo by Jakayla Toney on Unsplash

Oscar Mooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken