Michael Nap van DentsuAchtung over 'anti-Instagram' BeReal

Michael Nap van DentsuAchtung over 'anti-Instagram' BeReal
  • Bureaus
  • 5 aug 2022 @ 15:19
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • MarketingInterviewSocial media

Een miljoen downloads al! Sociaal netwerk BeReal - ‘de anti-Instagram’ aldus de makers - bereikte dit in slechts vier maanden en is vooral onder jongeren populair, meldde nos.nl onlangs. Uw verslaggever maakte een account aan en vroeg Michael Nap, Head of Content & Social/MT Member bij DentsuAchtung naar de mogelijkheden voor merken.

Hoe werkt BeReal?
Eén keer per dag, steeds op een ander tijdstip, krijg je een melding dat je twee minuten de tijd hebt om een foto te maken. Het tijdstip is dan wel elke dag anders, maar voor iedereen gelijk. Groot verschil met Instagram: BeReal maakt twee foto’s tegelijk; een van het onderwerp dat je wilt delen en een selfie. In die twee minuten kun je zoveel foto’s maken als je wilt, maar BeReal is wel zo vriendelijk om dat te vermelden zodra je gepost hebt en als ervaringsdeskundige kan ik melden dat je keihard uitgelachen wordt door je dochter als het je negen takes kost om iets fatsoenlijks te plaatsen. En dat fatsoenlijk betreft natuurlijk met name de selfie die zo ‘real’ is dat je je te pletter schrikt. Het bewerken van zowel foto als selfie is uit den boze en behoort dus niet tot de mogelijkheden in BeReal. Na twee minuten kun je nog steeds een post maken, maar ook dat vermeldt de app. Alleen als je zelf iets post kun je de content van je ‘vrienden’ zien.

Reflecteert BeReal de huidige tijdgeest?
‘Absoluut. Steeds meer mensen zijn “het perfecte plaatje” een beetje zat en jongeren lopen daarin voorop. BeReal speelt hier slim op in door authenticiteit te claimen. Daar komt bij dat BeReal geen infinite timeline heeft, wat dan weer inspeelt op de bewustwording rondom schermtijd en verslaving aan telefoon en apps, iets waar TikTok juist optimaal gebruik, of misbruik, van maakt.’

Wat schat je in dat de kans van slagen is?
Er moet nog te veel aan het platform veranderen voordat het een echt succes kan worden. Het is ongebruiksvriendelijk en er zitten behoorlijk wat bugs in. Zo blijven uitnodigingen van vrienden soms hangen of kun je mensen niet toevoegen. Dat moet er eerst uit.
Maar zelfs wanneer dat is opgelost, denk ik niet dat het een blijvend succes zal worden. Ondanks dat authenticiteit hoog op het lijstje staat van elke Gen Z’er - en marketeer - denk ik dat uiteindelijk niemand echt zit te wachten op elke dag twintig foto’s van een computerscherm of systeemplafond. Er zit te weinig diversiteit in onze levens - en daardoor in het platform - om ons aan de app te kluisteren.’

Is het een serieuze concurrent voor de bestaande socialmediaplatforms?
‘Ik denk dat we met een hype te maken hebben. Als ik authentieke foto’s met m’n vrienden wil delen dan zijn er andere kanalen die daar beter voor geschikt zijn, zoals WhatsApp.’
De overige platformen kunnen wel een belangrijke les leren van BeReal, want de roep om een tijdlijn met content waar je zelf voor gekozen hebt, zonder ongelimiteerde schreeuwende advertenties, is luid. Als Instagram zich staande wil houden, zal het echt gehoor moeten geven aan die oproep, voordat er een app voorbij komt die het wel echt goed voor elkaar heeft.’

Wat is het verdienmodel of wat verwacht je dat het verdienmodel gaat worden?
‘Op dit moment is er volgens de makers nog geen verdienmodel. Ze varen volledig op opgehaalde investeringen. Maar geen investeringen zonder business plan. Ik verwacht dan ook dat wanneer de app voldoende gebruikers heeft weten te strikken BeReal alsnog advertentiemogelijkheden zal gaan lanceren, precies zoals Snapchat en TikTok dat in het verleden ook hebben gedaan.’

Wat kan de marketeer met dit platform?
Officieel mag je niet direct producten aanprijzen via BeReal, al zijn er in het buitenland al wel cases van merken die deze regel op een slimme manier hebben weten te omzeilen, zoals Chipotle. Daarnaast zouden merken van influencers gebruik kunnen maken om hun merk in de foto’s te verwerken. Als je toch als merk zelf wilt posten, is de meest logische manier om een kijkje achter de schermen te geven van je bedrijf.
Waar je als merk ook voor kiest, BeReal moet als platform bij je identiteit passen. Geen gepolijste plaatjes, maar authentieke beelden die resoneren bij de beoogde doelgroep.’

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken