Inkomsten uit shirtsponsoring dalen alleen in Nederland

Inkomsten uit shirtsponsoring dalen alleen in Nederland
  • Sponsoring
  • 24 feb 2015 @ 11:40
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • SponsoringVoetbalSportmarketing

De inkomsten uit shirtsponsoring van voetbalteams in de zes belangrijkste voetbalcompetities is dit seizoen met 20 procent gestegen naar 687 miljoen euro. Dit is volgens onderzoekbureau Repucom de snelste stijging in vijftien jaar. Nederland was daarbij de negatieve uitschieter, inkomsten daalden hier met 5 procent tot 42 miljoen euro.

De shirtsponsorinkomsten in de Eredivisie staan in schril contrast met die in de hoogste Engelse en Spaanse divisies. Clubs uit de Engelse Premier League ontvangen gezamenlijk 36 procent meer uit shirtsponsoring, met name door Chevrolets overeenkomst met Manchester United ter waarde van 54 miljoen euro. De inkomsten in Spanje stegen met 30 procent.

Ook de Serie A in Italië (+21%), de Ligue 1 in Frankrijk (+13%) en de Duitse Bundesliga (+9%) halen dit seizoen meer uit shirtsponsoring dan in het jaar 2013-2014.

De stijging is vooral afkomstig uit het Midden-Oosten. Bedrijven uit Qatar en de Verenigde Arabische Emiraten geven ongeveer 160 miljoen euro uit aan shiertsponsoring. Duitse bedrijven zijn goed voor 112 miljoen euro aan shirtsponsoring. Bedrijven uit de VS geven 82 miljoen euro hieraan uit.

Met name Spaanse clubs profiteren van buitenlandse sponsoren. 86 procent van alle shirtinkomsten is afkomstig uit het buitenland. Engeland (75%) en Frankrijk (68%) volgen op niet al te grote afstand. Duitsland (24%) en Nederland (19%) zijn veel meer afhankelijk van nationale sponsoren.  

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken