Vijf vragen aan... Anna Kesler, gestart met Anna.K

Vijf vragen aan... Anna Kesler, gestart met Anna.K
  • Sponsoring
  • 10 jan 2017 @ 11:20
  • 21770 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • Kunst & CultuurSponsoringInterview

Anna Kesler werkt sinds januari voor zichzelf, onder de bedrijfsnaam Anna.K. De voormalige relatiemanager van Museum Boijmans Van Beuningen richt zich als eenpitter op strategisch sponsoradvies in de sectoren kunst en cultuur. MarketingTribune strikte haar voor de rubriek Vijf Vragen. 'Subsidies sluiten sponsoring niet uit, in tegendeel!'

Waar krijg je de meeste energie van in dit vak?

Anna Kesler: 'Door met de kracht van sponsoring een nog breder publiek te bereiken en programma’s te realiseren die zonder sponsorgelden niet mogelijk zijn. Maar wat mij het meest inspireert, is dat er met zoveel liefde en toewijding in de kunst en cultuursector wordt gewerkt. Iedereen streeft een hoger doel na en zet zich daar voor de volle 100% voor in.'

Is er iets dat je graag al aan het begin van je carrière had geweten?

'Niet per se dat ik het van tevoren had willen weten, maar het verrast mij telkens weer dat er redelijk wat overeenkomsten zijn tussen de topsport en de kunst- cultuursector. Beide gaan gepaard met veel emotie, zijn vaak onderhevig aan de publieke opinie en het draait bij beide uiteindelijk om de prestatie op het veld dan wel op het podium.'

Wat is het grootste misverstand over sponsoring en hoe los je dat op?

'Een groot misverstand in de kunst- en cultuursponsoring is dat instellingen die subsidie ontvangen geen sponsorgelden nodig zouden hebben. Dit is volkomen onjuist. Subsidies dekken geregeld niet meer dan bijvoorbeeld de kosten voor huisvestiging en personeel. Daarnaast zijn de inkomsten van toegangsbewijzen vaak onvoldoende om bijzondere tentoonstellingen, educatie en publieksprogramma’s te realiseren. En dat zijn juist de programma’s waarmee instellingen zich onderscheiden. Daarom moeten we samen met de culturele instellingen en het liefst met de hulp van de overheid bedrijven hiervan bewust maken.'

Wat is voor sponsoring de meest interessante trend van dit moment?

'Dat de kunst- en cultuursector een steeds meer volwassen sponsordomein is en een serieuze partner voor het bedrijfsleven is. Positief is ook dat instellingen steeds meer op zoek gaan naar partners die naast financiële steun ook in andere zaken kunnen bijdragen zoals kennis en middelen. Een andere belangrijke trend is ‘de derde helft’: de content na een bezoek aan een concert of museum. Steeds meer instellingen realiseren zich dat bezoekers graag digitaal willen nagenieten van wat ze hebben gezien of gehoord, om dit vervolgens weer te willen delen via social media. Dit is een uitgelezen kans voor sponsoren om op in te spelen. Een laatste trend is dat door het commerciëler denken van de kunst- en cultuursector in brede zin, ook de sponsorwaarde van kleinere instellingen groeit. Met kleine investeringen kunnen bedrijven zich al verbinden met de local community die betrokken is bij deze kleinere instellingen.'

Welke gedroomde combinatie tussen sponsor en organisatie/evenement zou je graag tot stand willen brengen?

'Ik kan genoeg gedroomde combinaties bedenken, maar het liefst zie ik dat bedrijven nog meer de maatschappelijke relevant en de mogelijke return on investment van kunst en cultuur inzien. Aan de andere kant hoop ik dat cultuurinstellingen nog meer zullen investeren in mensen en tijd om sponsoren zo goed mogelijk te kunnen bedienen. Als ik hieraan kan bijdragen dan worden die gedroomde combinaties hopelijk werkelijkheid.'

Interview: Jeroen Mirck, platform-manager Sponsoring van MarketingTribune.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken