SponsorRingen verbreedt awards met specialismen

SponsorRingen verbreedt awards met specialismen
  • Sponsoring
  • 11 nov 2020 @ 14:54
  • 15721 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • SponsorRing

Meer waardering voor de specialismen in het vakgebied en een virtuele Awardshow in februari 2021. Dat zijn de twee meest in het oog springende veranderingen die de Stichting SponsorRingen heeft aangekondigd. Cases voor februari 2021 kunnen nu worden ingezonden.

Zoals waarschijnlijk wel bekend gaat vanwege corona de uitreiking van de SponsorRingen dit jaar in november niet door. In plaats daarvan organiseert de Stichting SponsorRingen in februari 2021 een virtuele Awardshow. Via een vernieuwd online platform zullen dan de mooiste sponsorcases van dit jaar de aandacht krijgen die ze verdienen. Het uitstel van de award-uitreiking met drie maanden heeft de Stichting de tijd gegeven het nieuwe beleid, waar afgelopen jaar achter de schermen hard aan gewerkt is, goed neer te zetten. Belangrijkste verandering daarbij is dat er naast de sponsorcase-categorieën ook prijzen komen voor verschillende specialismen. Daarmee wil de Stichting nog meer de breedte van het vak sponsoring laten zien.

Virtuele awardshow in februari 2021 en aparte awards voor specialismen in sponsoring

‘Ook sponsoring is in 2020 door corona natuurlijk heel anders verlopen dan we vooraf gedacht hadden,’ zegt Imre van Leeuwen, voorzitter van de Stichting SponsorRingen. ‘Ook economisch heeft het enorm veel impact. Je ziet desondanks toch hele mooie sponsorcases en activaties. Cases die de aandacht verdienen en die we tijdens de Awardshow in februari willen waarderen. We kunnen door het uitstel bovendien nu beter laten zien waar we als Stichting naar toe willen. In een tijd als deze word je gedwongen anders naar zaken te kijken dan je gewend was. Dat maakt veranderen wat makkelijker.’

Specialismen
Het betekent dat de Stichting in februari voor het eerst alleen Gouden SponsorRingen uitreikt in een aantal Specialismen. Daarbij gaat het om Creativiteit, Innovatie, PR-inhaker, Businesscase, Sponsorplatform (voorheen de categorie Gesponsorde) en Smart Budget. Wat betreft de Sponsorcases worden de twee categorieën Kunst en Entertainment & Events samengevoegd onder Cultuur & Entertainment. Naast deze nieuwe categorie worden er ook Gouden, Zilveren en Bronzen SponsorRingen uitgereikt in de categorieën Sport, Maatschappij en Media (inclusief Branded Content). De SponsorRing voor Langlopende Partnerships en de prijs voor de Sponsorpersonality van het Jaar blijven bestaan.

Met de uitbreiding willen we ook meer aansluiten bij andere prijzen in het marketingcommunicatiegebied zoals de Effies, de Dutch Creativity Awards, de Esprix, etc.

‘We willen hiermee ons vakgebied breder neerzetten,’ zegt Van Leeuwen. ‘Dat doen we onder andere door het toevoegen van deze specialismen. Met de uitbreiding willen we ook meer aansluiten bij andere prijzen in het marketingcommunicatiegebied zoals de Effies, de Dutch Creativity Awards, de Esprix, SAN Accenten en de Spin Awards. Je zou zelfs kunnen bedenken dat je als winnende case een inzendingsrecht krijgt bij een van die prijzen. We zijn met de verschillende organisaties achter die prijzen in gesprek.’

Inzenden cases
Voor de uitreiking in februari 2021 kunnen organisaties vanaf nu hun cases inzenden. De sluitingsdatum voor inzenden is 8 december 2020. Het verschuiven van de datum van de uitreiking betekent dat dit keer cases kunnen worden ingezonden die hebben gespeeld in de verlengde periode van 1 september 2019 t/m 31 oktober 2020. Omdat ook in de komende jaren de SponsorRingen in februari worden uitgereikt, wordt met ingang van 2021 de nieuwe periode voor de te jureren cases steeds het kalenderjaar (januari t/m december). Het juryformulier voor de specialisme wordt wat eenvoudiger van opzet dan dat van de andere categorieën om in ieder geval de drempel om cases in te dienen laag te houden. Ook het inschrijfgeld voor de specialismen kan daarmee lager worden gehouden. Voor de verschillende specialismen komen nieuwe vakjury’s, naast de bestaande vakjury’s voor de andere categorieën. De hoofdjury blijft dezelfde samenstelling houden met Cathelijne Broers als voorzitter.
‘We realiseren ons dat het een korte periode is om in te zenden,’ weet Van Leeuwen. ‘We hopen desondanks dat iedereen zijn of haar case inzendt. Het zou enorm jammer zijn als we 2020 als een verloren jaar gaan beschouwen, want er is mooi werk gemaakt. Iedere case die de aandacht verdient, moet die ook krijgen! Door het invoeren van Specialismen komt kwaliteit nog eerder bovendrijven.’

Virtuele Awardshow
De uitreiking in februari is in principe online. Mocht er toch meer mogelijk zijn tegen die tijd, dan wordt bekeken of een meer hybride evenement haalbaar is. Van Leeuwen: “De uitreiking is in februari op een op de huidige tijd toegesneden vorm. We gaan nu niet een heel mooi live-evenement opzetten dat we misschien steeds verder moeten downscalen omdat de maatregelen daartoe dwingen. De basis is online. En we kijken wat we eventueel aanvullend off-line kunnen toevoegen. Hopelijk is dit eenmalig en kunnen we begin 2022 weer de reguliere Awardshow laten plaatsvinden.”
De Stichting is verheugd dat nagenoeg alle Vrienden van de SponsorRingen hun verbintenis hebben verlengd, ondanks de lastige tijden waar iedereen mee te kampen heeft en het niet mogelijk was om dit jaar een aantal Vrienden-activiteiten te organiseren. Voor volgend jaar staat wat dat betreft in ieder geval weer het Vrienden-diner en een behind the scenes-bezoek aan de Formule 1 op het programma.



Nieuw secretariaat
Voor de uitvoering en de secretariaatstaken is de Stichting SponsorRingen met ingang van november 2020 een samenwerking aangegaan met Arko Sports Media. Daarnaast wordt Sponsorreport, het gemeenschappelijke platform van Ad Maatjens en Arko, nauw betrokken bij de SponsorRingen. De samenwerking met BBP is waar het gaat om de ondersteunende werkzaamheden in goed overleg beëindigd. BBP blijft met MarketingTibune wel een belangrijk en gewaardeerd mediapartner van de SponsorRingen.
De nieuwe samenwerking en de vernieuwde SponsorRingen worden omlijst door een nieuwe huisstijl en een nieuwe website. Ook worden het inschrijvingsproces en het juryproces verder verbeterd en geautomatiseerd.

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken