[column] Sportmarketeers, durf te kiezen!

[column] Sportmarketeers, durf te kiezen!
  • Sponsoring
  • 27 dec 2019 @ 00:09
  • 26807 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • AwardsSportmarketingActivatieVoetbalSponsorRingSport

Alle lijstjes zijn bekend: het sportmoment van het jaar, de beste sportman en -vrouw, de beste sportploeg én de beste sporters in elke sport denkbaar. Maar wat is dan eigenlijk hét sportsponsormoment van het jaar? Dat wordt lastig, want sportmarketeers hebben dit jaar laten merken dat ze niet kunnen kiezen.

Vooropgesteld: alle bovengenoemde lijstjes zijn lastig. Sporters winnen zelf soms met duizenden van seconden verschil, maar er is altijd een feitelijke winnaar. Wie vervolgens hun prestaties wil gaan rangschikken, begeeft zich altijd op glad ijs. Welke wereldtitel is immers meer waard dan een andere? Welke appel is beter dan welke peer?

Hoe lastig de afweging ook is, wie een prijs uitschrijft moet uiteindelijk gewoon een winnaar kiezen. Zelf was ik ooit betrokken bij de jury van de Retail Reclame Prijs, die besloot om géén goud uit te reiken tijdens het Retailgala. Dat viel niet goed voor een overvolle zaal. Hoezo geen winnaar? Op de Olympische Spelen skip je de gouden medaille toch ook niet als de topfavoriet geblesseerd thuis zit?

Deze anekdote schoot door mijn hoofd toen ik vorige maand zag dat er maar liefst vijf genomineerden waren in de Sport-categorie van de SponsorRingen. Twee meer dan in andere categorieën. Blijkbaar was de concurrentie dermate moordend dat de deeljury niet kon kiezen. Het werd nog opmerkelijker bij de uitreiking zelf: alle vijf genomineerden wonnen een prijs. Er was één keer goud, twee keer zilver en twee keer brons. (Quizvraag: wie weet ze allemaal nog?)

Nu begrijp ik de praktische en ‘politieke’ dilemma’s van zo’n jury best, maar het is toch gek om drie kleuren eremetaal uit te reiken aan vijf verschillende cases. Of zoals iemand het tegen me zei: ‘Bij twee keer zilver op de Olympische Spelen wordt er geen brons meer uitgereikt.’

Het moge duidelijk zijn: hier moest iedereen te vriend worden gehouden. Ajax én PSV, de KNVB én het hardwerkende FC Utrecht, maar ook Nationale-Nederlanden dat zich zo geweldig inzet voor de hardloopsport. (Hier dus het antwoord op de eerder gestelde quizvraag.)

Hoe lastig de genoemde dilemma’s ook zijn, zou het deze jury toch sieren om strenger te selecteren. Want als je in een jaar zonder WK Voetbal of Olympische Spelen al niet kunt kiezen, hoe lang wordt de shortlist dan in een Olympisch jaar zoals dat nu voor de deur staat te trappelen?

Sport draait om details en om allesbeslissende keuzes durven maken in een fractie van een seconde. Dat verwacht je dus ook van sportprijzen. Ik wil de sportjury van de SponsorRingen daarom meegeven om net zo streng te durven selecteren als een topsporter dat zou doen. te doen. Een scherpe keuze zorgt voor duidelijkheid, bij inzenders én het publiek. Waar winnaars worden gekroond, zullen ook altijd verliezers zijn. Maak dat proces niet nog ingewikkelder dan het al is, voor jezelf maar vooral voor anderen. Dat komt zo’n prijs alleen maar ten goede. En het is in de geest van de sport.

Jeroen Mirck was van 2015 tot 2019 de sponsor-redacteur van MarketingTribune. Vanaf januari 2020 stopt hij om zich helemaal te gaan richten op zustertitel Marketingfacts.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken