SponsorRing-winnaar Bas Tietema: 'Durf te beginnen met niks'

SponsorRing-winnaar Bas Tietema: 'Durf te beginnen met niks'
  • Sponsoring
  • 29 nov 2019 @ 16:55
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • VideoSponsorRingInterviewInfluencermarketingMedia

Tour de Tietema was een opvallende winnaar bij de SponsorRingen 2019. Te midden van gelouterde winnaars als Ziggo, ING en Rabobank won de YouTube-serie goud in de categorie Smart Budget. Bas Tietema: ‘Nieuwe generatie enthousiasmeren voor sport.’

Tour de Tietema was een virale hit tijdens de afgelopen Ronde van Frankrijk. Hoe leg je zelf het concept uit aan mensen die er niets van hebben meegekregen?

Tour de Tietema is een YouTube-serie waarbij we gedurende de Ronde van Frankrijk zonder accreditatie ‘challenges’ hebben uitgevoerd die ingezonden werden door een nieuwe generatie sportfans’, zegt Bas Tietema (24). ‘Zo gaven we een unieke inkijk in de beleving van één van de grootste sportevenementen op aarde.’

Wie is Bas Tietema zelf eigenlijk?

‘Ik was jeugdspeler van PEC Zwolle, maar door een kruisband-blessure moest ik noodgedwongen stoppen met voetballen. Vervolgens besloot ik te gaan wielrennen en bleek talent te hebben. Ik kwam vrij snel bij het BMC Development Team terecht, een van de beste talententeams van die tijd en eindigde als derde op onder meer het NK Tijdrijden voor beloften en Parijs-Roubaix. Helaas werden mijn prestaties snel minder door een sleutelbeen-operatie met huidproblemen als complicatie en koos ik voor een maatschappelijke loopbaan. Daarnaast ben ik al lange tijd met veel plezier ambassadeur voor het Fonds Gehandicaptensport. Die combinatie van sport en handicap is voor mij heel logisch want mijn zusje heeft het Syndroom van Down.’

Hoe is 'TDT' ontstaan?

‘Van jongs af aan ben ik groot sportliefhebber. Met veel plezier kijk ik naar tv-uitzendingen, interviews en praatprogramma’s, al had ik altijd het gevoel dat er nog een bepaald type content ontbrak. Ik wilde graag een nieuwe generatie sportfans bereiken. Een generatie die wellicht niet meer uren naar een etappe kijkt, maar wel via YouTube naar gave sportcontent zoekt. Hoe mooi is het om een nieuwe generatie te enthousiasmeren voor de sport?

Vanuit deze gedachte ben ik een team om mij heen gaan verzamelen. Ik kwam al snel uit bij de talentvolle cameraman Devin van der Wiel en produceren Josse Wester. Ik vroeg hen: “Ik heb geen budget, maar ik geloof dat er onwijs veel potentie zit in dit format. Heb je zin om mee te gaan?” Beide waren enorm enthousiast en zeiden volmondig ja.'

Hoe kreeg het daarna vorm?

'Vervolgens heb ik via de geweldige partners (Allinq, Krush, Eat Natural, Snelle Sokken en Decathlon) een mooi startkapitaal kunnen realiseren om de serie te gaan maken. MIR Sportmarketing heeft geholpen met het mogelijk maken van deze partners en sponsors.

Voor het vertrek hebben we logo’s ontwikkeld, animaties gemaakt, shirts bedrukt en een bus geregeld. Allemaal in de stijl van Tour de Tietema. Deze herkenbaarheid is in mijn ogen een van de belangrijk onderdeel geweest van het succes van de serie. Vanuit hier zijn we naar Frankrijk gegaan en is het gegaan zoals het is gegaan. Een ongelofelijk succes en avontuur!’

Hoe belangrijk is sponsoring binnen jouw concept?

‘De kracht van sponsoring in het Tour de Tietema-concept is de organische wijze waarop wij sponsors een plek geven in onze serie. We hebben sponsoring in ons concept gebruikt door veel variabelen (fiets, auto, voorwerpen en kleding) geschikt te maken voor sponsoring en partnerships.’

Ben je verrast dat je ermee in de prijzen bent gevallen?

‘We zijn enorm verrast. Vooral door hoe het is opgepakt, maar ook deze prijs zagen we totaal niet aankomen. We wisten wel dat we samen iets heel moois hadden neergezet en dit is dan een fantastische beloning.’

Smaakt dit succes naar meer? Hoe ga je dit in de toekomst nog overtreffen?

‘We zijn pas net begonnen! Tot nu toe hebben we dertig video’s gemaakt met de Tour de France, Binck Bank Tour en het WK wielrennen. Het jaar 2020 belooft een fantastisch sportjaar te gaan worden. Wij hebben ook grootse plannen voor volgend jaar om nog meer gave content te maken, ook bij andere sporten dan wielrennen.’

Hoe kijk jij tegen de sponsorwereld aan?

‘De sponsorwereld is voor ons faciliterend. Wij kunnen op een leuke, laagdrempelige en organische manier sponsors een mooi podium brengen en zij zorgen ervoor dat wij onszelf elke keer kunnen overtreffen met gave content.’

Wat is jouw gouden tip voor sponsormanagers en contentmakers?

‘Maak of doe vooral iets omdat je het zelf leuk vindt. Blijf vooral geloven in je eigen creatieve concept en begin met niks als het echt moet!’

Interview: Jeroen Mirck (MarketingTribune)



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken