Burendag DE en Oranje Fonds verhoogt gemeenschapsgevoel
- Sponsoring
- 8 aug 2024 @ 10:09
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 8 aug 2024 @ 10:09
- Sjaak Hoogkamer
Op zaterdag 28 september 2024 viert Nederland de 19e editie van Burendag, een jaarlijks initiatief van Douwe Egberts en het Oranje Fonds.
Het aantal aangemelde activiteiten overtreft nu al het aantal aanmeldingen dat in 2023 werd gehaald, namelijk 8.200 aanmeldingen. Vooral in de provincies Drenthe, Friesland, Limburg, Noord-Brabant en Overijssel is het animo bovengemiddeld groot. Dit jaar luidt de campagneboodschap: 'Een klein gebaar brengt buren bij elkaar', waarmee de nadruk wordt gelegd op de kracht van kleine, vriendelijke daden om de connectie onder buren te versterken.
Burendag steeds populairder
De afgelopen weken zagen Douwe Egberts en het Oranje Fonds een onverwacht grote toename in de aanmeldingen van Burendag. Buurtbewoners en lokale organisaties kunnen hun activiteiten aanmelden op www.burendag.nl. En hoewel Burendag overal populair is, is de interesse bovengemiddeld groot in Drenthe, Friesland, Overijssel, Noord-Brabant en Limburg.
Na Burendag: zes op de tien buren meer onderling contact
Recent onderzoek van Douwe Egberts en het Oranje Fonds toont aan dat buurten socialer, veiliger en gezelliger worden wanneer buren elkaar ontmoeten en helpen. 43% van de deelnemers vraagt hun buren sneller om hulp na deelname aan een Burendag. Bovendien heeft ruim zes op de tien buurtbewoners na deelname meer onderling contact. De activiteiten tijdens Burendag, zoals samen koffiedrinken, buurtfeesten, spelletjesmiddagen en gezamenlijke klusprojecten, dragen bij aan een verhoogd gemeenschapsgevoel.
Aannemen van pakketjes, de plantjes water geven of het lenen van gereedschap
Uit het onderzoek blijkt dat kleine gebaren, zoals het maken van een praatje (83,6%), het begroeten van buren (83,5%) en het aannemen van pakketjes (84,1%), de meest voorkomende manieren zijn waarop buren contact met elkaar maken. Ook waarderen veel respondenten het om samen koffie te drinken en te helpen bij een klusje. Buren doen dit vooral om vriendelijk te zijn, een goede relatie met de buren te hebben en als blijk van dank voor eerder ontvangen hulp, zoals het meenemen van boodschappen, het uitlaten van de hond, de plantjes water geven tijdens de vakantie en het uitlenen van gereedschap. 89,7% van de respondenten houdt hier een positief tot zeer positief gevoel aan over.
Tijdgebrek grootste reden geen contact met buren
Een kwart van de mensen geeft aan dat tijdsgebrek een belangrijke reden is waarom het soms moeilijk is om contact te leggen of te onderhouden met de buren. Kathelijne Malcontent, marketing manager van Douwe Egberts: ‘Burendag is daarom extra belangrijk, want daarmee geven we mensen net dat steuntje in de rug om simpelweg aan te sluiten bij een Burendag of zelfs het initiatief te nemen een Burendag te organiseren.’
Burendag heeft half jaar na afloop nog steeds effect
Nederlanders zijn daarnaast ook wel in voor een feestje of gezellig samenzijn, blijkt uit hetzelfde onderzoek. Zo worden de buurtborrel, -barbecue en -feest het vaakst genoemd als voorgestelde activiteiten tijdens Burendag om de band met de buurt te versterken. 1 op de 4 respondenten geeft aan dat de regelmatige buurtbijeenkomsten en -activiteiten duidelijk bijdragen aan goed contact met de buren. ‘Met Burendag willen we mensen graag stimuleren om contact te hebben met elkaar. We weten namelijk dat dit contact leidt tot meer betrokkenheid en burenhulp. Uit onderzoek weten we dat mensen een halfjaar later nog positieve effecten ondervinden van Burendag. Het is fijn om mensen dichtbij te hebben op wie je op terug kunt vallen,’ zegt Sandra Jetten van het Oranje Fonds.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Boss Parfums is Official Supplier Eredivisie
- Essent terug in schaatsen, vervangt Jumbo als hoofdsponsor
- ING en KNVB helpen amateurvoetbalclubs verduurzamen
- Team Rockstars IT voor tweeënhalf jaar partner van Ajax
- 82.000 bezoekers voor de VriendenLoterij ZomerConcerten
- [column] Een makkelijk doelwit (over de blokkade van het...
Laatste Nieuws
- Heineken en Koninklijke Jaarbeurs... 11-09-2024
- Team Rockstars IT voor tweeënhalf... 10-09-2024
- ING en KNVB helpen... 05-09-2024
- Essent terug in schaatsen, vervangt... 05-09-2024
- Boss Parfums is Official Supplier... 04-09-2024
- 82.000 bezoekers voor de... 02-09-2024
MarketingTribune Events
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing