Erwin Olaf onthult nieuw werk met boodschap aan generatie X

Erwin Olaf onthult nieuw werk met boodschap aan generatie X
  • Algemeen
  • 8 jan 2015 @ 12:04
  • 12916 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Innovatie

Vandaag onthult de internationaal gerenommeerde fotograaf Erwin Olaf zijn nieuwste vrije werk Waiting: Selections from Erwin Olaf: Volume I & II, met een internationale expositie die begint in het Hasted Kraeutler in New York. Creatief productiebureau The Ambassadors werkte samen met Erwin Olaf aan een 50 minuten durende kunstvideo die te zien is in een kunstinstallatie op de expositie. Eind februari zal de expositie te zien zijn in de Flatland Gallery in Amsterdam. Bekijk hier alvast de videocompilatie.

De film, die werd opgenomen in één take, is bedoeld als statement tegen het ongeduld en de onrust die heerst in onze maatschappij. Olaf, die bekend staat om het adresseren van sociale kwesties, taboes en conservatieve ideeen op een gestileerde manier, benadrukt met Waiting de impact van ‘wachten’ op ons drukke sociale leven en de emoties die daarbij getriggered worden. Sound designer en componist Sebastiaan Roestenburg, mede-eigenaar van creatief productiebureau The Ambassadors, is gevraagd om 50 minuten muziek te componeren voor Waiting.

Roestenburg begeleid de kijker door een zwart-wit film waarin een meisje te zien is die in een restaurant zit te wachten op iemand. Behalve het kort aanraken van haar glas en het openen van de menukaart, doet ze niets en wacht ze. Dit beeld is atypisch en komt niet overeen met de hedendaagse realiteit waarin mensen constant op hun telefoon kijken of berichten sturen naar elkaar. De zorgvuldig gecomponeerde pianomuziek neemt je mee door de gevoelens van hoop, eenzaamheid en depressie die wordt ervaren tijdens het wachten. Afhankelijk van het moment waarop je de videokunst installatie betreedt, is elk bezoek een compleet andere ervaring.

Omdat er nauwelijks actie in de film te zien is, is de muziek leidend in het overbrengen van emotie en de verhaallijn van de film. 'Dit was een erg bijzonder project. Vooral door de lengte van de muziek die ik moest componeren. Als commercieel componist schrijf ik veel muziek maar meestal voor een aantal seconden of hooguit een paar minuten. Het componeren van 50 minuten muziek was een hele uitdaging. Het was een subtiel proces waarbij elke toon met veel zorgvuldigheid is uitgekozen',  zegt Sebastiaan Roestenburg.

Erwin Olaf en Sebastiaan Roestenburg delen een lange geschiedenis van samenwerking aan verschillende filmprojecten. Erwin Olaf: 'Sebastiaan Roestenburg voegt aan mijn beelden het geluid toe waar ik naar op zoek ben, maar nooit weet te benoemen totdat ik het hoor. Inhoudelijk en muzikaal verrast hij me iedere keer opnieuw. Zijn bijzondere talent verrijkt mijn visuele wereld.'
 



Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken