[Bright Brands Future Meetup] (2) Makers-industrie Nederland behoort tot wereldtop

[Bright Brands Future Meetup] (2) Makers-industrie Nederland behoort tot wereldtop
  • Algemeen
  • 24 mrt 2022 @ 16:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • EvenementInnovatieMarketing

Samen met Salesforce organiseerde Sandenburg-DST de tweede ‘Bright Brands Future Meetup’, vanuit de eigen studio aan het IJ. Met deze keer uit de ‘makersindustrie’: Stefan Verhoeven, ceo Miele Nederland en Geert Frank, Head of International Marketing & Communications bij de Lely Group.

Het duo vertelt over hun strategische focus op duurzame innovatie in turbulente tijden. Joost Leemhuis, Director Solutions Engineering Salesforce Netherlands bij Salesforce met Renze de Vries, directeur/partner Sandenburg-DST en host Rupert Parker Brady fungeren als klankbord en vullen aan met eigen ervaringen. Het verslag.

Nadat de host mede namens de tafelgenoten zijn zorgen heeft uitgesproken over de situatie in Oekraïne, gaat hij in op de Innovatiemonitor die met de Universiteit van Amsterdam is opgesteld, waaruit blijkt dat Nederland qua innovatief vermogen internationaal op het hoogste punt staat ooit gemeten. Dit is een compliment voor de makersindustrie, vindt ook Renze de Vries van Sandenburg-DST: ‘Innovatie is van vitaal belang voor onze economie. Vaak gaan de cases over de usual suspects, maar we weten niet half wat er hier precies gebeurt op het vlak van R&D. Ik ben zelf derde generatie afkomstig uit een boerenfamilie en zie de technische revolutie plaatsgrijpen in de agrarische sector, zoals bij Lely. Dat bedrijf is eigenlijk voor de veeteelt wat ASML internationaal is voor de chipsindustrie.’ 
Joost Leemhuis signaleert dezelfde kracht die uitgaat van de makersindustrie. Hij telt een groeiend aantal klanten bij Salesforce die van productgefocuste naar klantgefocuste organisatie gaan, geholpen door de nieuwste en baanbrekende high tech solutions. Daarbij horen nieuwe missies, zoals een aircoleverancier die niet meer lucht koelt maar ‘bijdraagt aan een prettig en verantwoord werkklimaat’. Parker Brady noemt de koeienmassageborstel van Lely als disruptieve aanvulling van dienstverlening in de stal. ‘Jullie laten zien dat “farming innovation” noodzakelijk is om het verschil te maken.’ Let’s take a closer look.

Compleet geautomatiseerde boerderijen
Geert Frank, hiervoor werkzaam bij onder andere Royal Smilde Foods, FrieslandCampina en Telfort, vertelt over het in 1948 opgerichte familiebedrijf waar hij nu actief is: bij Lely. Lely’s missie veranderde gaandeweg van ‘fabricage van melk- en voerrobots’ in ‘het makkelijker maken van het werk van de boer.’ Dit is een missie die om dagelijkse verbeteringen vraagt, want de continu wereldwijd stijgende vraag naar zuivel moet toch ‘ergens vandaan komen’, stelt Frank. Daarbij passen de superefficiënte melk- en voerrobots en servicecontracten. En zeker ook de verantwoorde zuivelproductie in eigen land, volgens Frank, want ‘In Nederland hebben we wereldwijd de meest efficiënte agrisector met de laagste milieu-impact ter wereld, dus waarom zou je de boerensector hier halveren? Voor elke opgeheven Nederlandse koe komen er drie in de plaats buiten Europa om dezelfde zuivelproductie te halen, waarbij ook de carbon footprint groter wordt bij import. Toch iets om goed over na te denken.’  
Lely is intussen een enorme mondiale speler en maakt en onderhoudt complete melksystemen, waarbij een boer vrijwel geautomatiseerd en in zijn of haar eentje grote groepen koeien kan houden, voeren en melken. Om deze technologie up to date te houden, biedt de R&D afdeling een startup-cultuur en zijn dagelijks maar liefst 400 ingenieurs aan de slag in de diverse centra van het bedrijf. ‘Op onze campus in Maassluis starten maandelijks 40 nieuwe medewerkers. We hebben meer patenten dan Philips. Dankzij onze innovaties realiseren we nu bijvoorbeeld 70 procent minder stikstofuitstoot per boerderij. Het automatisch melken zorgt voor minimelkfabriekjes, waarvoor wij bijvoorbeeld ook geautomatiseerde grasmaaiers hebben ontwikkeld. Deze komen bij precies de juiste lengte van het gras in actie en dragen zo bij aan een circulaire bedrijfsvoering. We willen zoveel mogelijk boeren helpen. Het makkelijker maken van het werk van de boer is een optelsom van R&D, sales, service en marketing, waardoor we nu in ruim 50 landen onze systemen hebben draaien.’

Andere kijk op je merk
Stefan Verhoeven vertelt aansluitend dat familiebedrijf Miele ooit -in 1899- ook begon met boerenmachines. Om boeren te helpen grote afstanden op hun terrein te overbruggen, ging men vervolgens ook fietsen maken. Het begin van een indrukwekkend portfolio. Verhoeven is sinds 2015 managing director van Miele Nederland. Daarvoor werkte hij bij Esso en op de consumentendivisie van Philips. ‘Gebrek aan innovatie leidt onherroepelijk tot het einde’, stelt hij en verwijst naar de noodzaak vernieuwingen ook goed uit te leggen. Zo was er eerst kritiek van retailers die Miele verkopen op de opening van de nieuwe Miele Experience Store in de Amsterdamse Van Baerlestraat. Ging deze exclusieve Miele-winkel niet kannibaliseren op de eigen verkoop, wil Renze de Vries weten? ‘Nee integendeel. Uit onderzoek bleek de Miele-verkoop bij witgoedzaken in de buurt van de Experience Store juist extra omhoog te gaan.’ Dat gebeurt ook in de buurt van het Miele-centrum in Vianen en in de buurt van de pas geopende zaak in de Westfield Mall of the Netherlands.
Verhoeven bevestigt de stelling van Joost Leemhuis (Salesforce) dat techniek een middel is en niet meer zoals vroeger het doel. ‘Het gaat bijvoorbeeld om een duurzaam gedraaide schone was die een fijne ervaring en goed resultaat oplevert. Niet om het aantal omwentelingen per minuut. Kijk op een andere manier naar je merk, zeg ik steeds. En analyseer de interactie met je klanten. Dat leren wij in onze experiencecentra in Amsterdam, Vianen en Leidschendam in de Mall. Dit levert veel insights op. Miele wil van oudsher alles “immer besser” doen, daarom pompen wij anno 2022 600 miljoen naar innovatie en R&D. Daarnaast wordt uitwisseling van klantdata steeds belangrijker. Onze nieuwe merkmissie is daarom nu veranderd in “De meest gewilde” te worden.’
Miele Nederland omarmt naast rechtstreekse verkoop via de winkel ook het principe product-as-a-service met Miele Laundry Club, Miele Laundrette en het pay-per-use concept Bundles. ‘Op de afdeling “Miele X”, de digitale tak in Amsterdam Zuid-Oost worden verschillende Miele-bedrijfsonderdelen internationaal ondersteund bij het omzetten van hun digitale businesspotentieel in tastbare omzet’, signaleert Parker Brady. ‘Miele ziet de toekomst op alle levels rooskleurig in’,vult Verhoeven aan. ‘Net als Lely’, bevestigt Frank, ‘De melkrobotmarkt groeit wereldwijd vijf procent per jaar.’

Nederland loopt internationaal voorop als ‘makers land’, is de communis opinio aan tafel. Lely en Miele hebben hierbij als familiebedrijf nog een streepje voor, dankzij hun lange termijn-strategie waarin betrouwbaarheid, innovatie, een merkgedreven aanpak en een voortdurend verbeterde customer journey centraal staan.
Wordt vervolgd.

tekst: Peter van Woensel Kooy | fotografie: Zuiver Beeld



Onder de noemer Bright Brands Future Meetup presenteren Sandenburg-DST en Salesforce een nieuwe serie van live gesprekken met beeldbepalende merken. Bedrijven met een focus op toekomstbestendig ondernemen en het vertellen van bezielde verhalen, waar klanten bewust voor kiezen. In de volgende livestream zie je fintech unicorn Adyen en online marktplaats Productpine. Mediapartner MarketingTribune maakt van elke sessie weer een kloek verslag online en in  het blad.

Lely blijft innoveren
Familiebedrijf Lely is actief in meer dan 45 landen als melk- en voerrobotmaker en producent van datasystemen. Het technologiebedrijf uit Maassluis met meer dan 400 engineers op de R&D afdeling deelt met Miele de overtuiging dat innovatie de weg is naar duurzaamheid. De visie van Lely luidt: ‘De landbouw heeft een essentiële rol: de wereldbevolking groeit en in 2050 zijn er zo’n 9 miljard monden te voeden. Dat vraagt om 70% meer voedsel. De melkveehouderij wereldwijd staat voor de uitdaging om meer en efficiënter te produceren. Zonder kwaliteitsverlies, op een duurzame en innovatieve manier. En met respect voor mens en dier.’ In de visie van Lely op de boerderij van de toekomst staat de koe centraal. Zich herhalende taken worden geautomatiseerd en de melkveehouder kan zich focussen op de dingen die voor hem of haar echt belangrijk zijn. Zo ontstaat een volledig gerobotiseerd bedrijf dat 24 uur per dag, 7 dagen per week draait. Een plek waar ‘vrij koeverkeer’ het uitgangspunt is om het natuurlijke gedrag en het welzijn van de koe te waarborgen.
(RPB)

Miele wil meest gewilde merk zijn
Het iconische familiebedrijf Miele produceerde 123 jaar geleden korte tijd melkcentrifuges en botermachines voordat het zich volledig ging concentreren op huishoudelijke apparaten waar vele generaties mee zijn opgegroeid. De vijf kernwaarden zijn tot op de dag van vandaag kwaliteit, duurzaamheid, milieuvriendelijkheid, design en functionaliteit. Miele, volgens de Consumentbond onbetwist favoriet bij de Nederlandse consument, communiceert al decennia dat hun consumentenproducten ‘Immer Besser’ zijn. Een productgedreven benadering is echter niet meer genoeg in een tijd dat loyale klanten dankzij online prijstransparantie en spijkerharde concurrentie met een lampje zijn te zoeken. Miele heeft de strategische visie om ‘te transformeren van het beste merk naar het meest gewilde merk. De échte uitdaging is om de organisatie zodanig in te richten dat de visie en strategische richting succesvol ten uitvoer worden gebracht’, stelt Stefan Verhoeven die sinds 2015 aan het roer staat van de Nederlandse organisatie. Intensiveren van marketing en sales is cruciaal in een sterk competitieve markt. Retail blijft naast de webshop (10% van de Nederlandse omzet) voor het premium merk belangrijk.
(RPB)

Lees ook: Innovatieve gedreven merken lopen voorop
Eerdere aflevering:
Bright Brands Future Meetup] (1) Zo kom je tot een optimale 'customer centric financial experience'

Bekijk hieronder de complete livestream terug (lengte 1:04)



Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken