‘Met de kracht van sport geven we jongeren gelijke kansen’

- 15 okt 2024 @ 09:40
- Sales
Voor kwetsbare kinderen is sporten naast gezondheid essentieel voor de individuele ontwikkeling en groei, zelfvertrouwen, eigenwaarde en sociale binding. Stichting Laureus zet de kracht van sport in voor deze kinderen om ze gelijke kansen te bieden. Dat doen ze met programma’s als ‘Alleen Jij Bepaalt Wie Je Bent’ en ‘Vechten met de meiden’.
‘Sporten helpt jongeren zowel fysiek als mentaal. Het verbetert de gezondheid en helpt ze om samen te werken, om te gaan met tegenslagen en het versterkt zelfdiscipline en doorzettingsvermogen’, zegt Raily Legito (foto). Hij is voormalig honkbalinternational en projectleider van ‘Alleen Jij Bepaalt Wie Je Bent’, het grootste programma van Laureus dat sinds 2016 in opdracht van het Ministerie van Justitie en Veiligheid wordt uitgevoerd. Dit programma richt zich op jongeren van 12 tot 18 jaar uit het praktijkonderwijs of de basis- en kaderberoepsgerichte leerweg van het VMBO. Via hun school kunnen deze jongeren aan allerlei teamsporten (voetbal, honkbal en basketbal) doen om ze een gestructureerde vrijetijdbesteding te bieden. ‘Ze krijgen onder meer sport onder begeleiding van professionals. Wij helpen de deelnemers hun vrije tijd zinvol in te vullen en zich op een positieve manier te ontwikkelen’, legt Legito uit.
Gelijke kansen voor iedereen
De afgelopen jaren heeft Laureus allerlei verschillende sportprogramma’s gesteund om kwetsbare kinderen - op welk vlak dan ook - een kans te geven. Want iedereen moet gelijke kansen krijgen en achtergrond zou niet bepalend mogen zijn, zegt Legito: ‘Dit voorkomt ongelijkheid en helpt mee aan het creëren van een samenleving waar iedereen erbij hoort.’ Hij ziet dat de jongeren door het (gratis) programma meer zelfvertrouwen krijgen, beter presteren op school en zich positiever gedragen in de maatschappij. ‘Een praktijkvoorbeeld is dat een van de jongeren die wij begeleiden beter leerde omgaan met emoties en daardoor betere keuzes maakte, zowel op school als daarbuiten.’
Vechten met de meiden
Een ander programma dat Laureus ondersteunt, is ‘Vechten met de meiden’, een beweegprogramma - met vechtsporten als boksen - van twintig weken voor niet-sportende meiden van 12 tot 15 jaar in Vlaardingen. Oprichtster en judoka Christina Heck komt uit die stad en wilde iets voor ze betekenen. ‘Ik gun alle meiden de sterkste versie van zichzelf te ontwikkelen. Programma’s specifiek voor meiden waren er niet echt, terwijl dit juist zo belangrijk is en iedereen gelijke kansen verdient. Meiden hebben een fijne vertrouwde plek nodig waar ze kunnen groeien.’
Respect voor elkaar
Het doel van het programma is bijdragen aan een positieve ontwikkeling. ‘Onder leiding van vrouwelijke rolmodellen worden de deelneemsters uitgedaagd een zelfverzekerde versie van zichzelf te ontwikkelen. Het programma biedt handvatten aan de meiden om sterk in de maatschappij te komen staan, voor nu en voor de toekomst. Het gaat om samen groeien, kracht vinden en nooit opgeven.’
Respect voor elkaar is een van de kernwaarden in het programma. ‘Zo ontstaat een gelijkwaardig gevoel voor alle deelneemsters. Daarnaast is het programma financieel toegankelijk voor iedereen, houden we rekening met elke cultuur en kijken we per individu wat ze nodig hebben.’
Heck deelt trots de resultaten van het eerste programma ‘Vechten met de meiden’. Gemiddeld haalden de deelneemsters een 9,6 en álle meiden merken een positieve verandering op het gebied van zelfbeeld en zelfvertrouwen. Zoals deelneemster Dani: ‘Ik voel mij sterker door het boksen en heb meer zelfvertrouwen gekregen’, vertelt ze.
Mooie toekomst
Laureus heeft het afgelopen jaar in Nederland al ongeveer twaalfduizend jongeren mee laten doen aan de sportprogramma’s en hen de kracht van sport laten ervaren. Om sterker in de schoenen te staan voor een mooie toekomst. De achterstand die zij mogelijk hadden, is dan - voor een deel - weggenomen.
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Laureus Nederland
Tekst: BBP Media | Beeld: Zuiver Beeld
-
Sales
- Werkt bij: BBP Media
- Functie:
- Website:
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Dozijn nieuwe trends volgens Lidewij Edelkoort
- Hema ziet grote kansen in retailmedia: 'We staan pas aan het...
- Shortlist SAN ABC Accenten 2024 bekend
- Vrije Academie opent Wunderkammer met Darwin, Sinke & Van...
- [onderzoek] Ipsos I&O: merk 'Van Oranje' wint aan waarde
- Max van Oosterhout eerste PIM Young-bestuurslid
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management