Veranderingen in Google Ads policy gaat promotie illegale kansspelen beïnvloeden

- Algemeen
- 13 feb 2025 @ 13:55
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - Geen tag
- 13 feb 2025 @ 13:55
- Gastblogger
Google maakte recentelijk bekend dat het per 14 april veel strikter gaat handhaven op advertenties met betrekking tot (online) gokken. Adverteerders moeten aan strengere eisen gaan voldoen en kunnen bij het meer doen dan het geven van objectieve informatie afgestraft worden. Gaat de SERP er vanaf april heel anders uitzien?
Het snelle antwoord op die vraag is nee. Of eigenlijk hoogstwaarschijnlijk niet. De nieuwe policies die Google gaat implementeren hebben namelijk betrekking op Google Ads, niet op organische zoekresultaten. In Nederland illegale online kansspelaanbieders of affiliate websites die hun conversie pagina's nog altijd optimaliseren op termen als ‘casino zonder CRUKS’ of ‘casino zonder limieten’, zullen - helaas - in de SERPs terug blijven komen.
Belangrijke stap in de goede richting
Toch is de stap van Google om strikter te gaan handhaven op de regels rondom reclame voor (online) gokken er een in de goede richting. Het voegt waarde toe aan de advertenties van partijen die op een legale manier kansspelen aanbieden of werven voor legale casino’s. Daarbij zijn een aantal passages in de nieuwe policy heel interessant.
De volgende drie nieuwe richtlijnen worden vanaf 14 april als lakmoesproef gebruikt door Google:
- Advertenties mogen alleen gericht zijn op landen waarvoor een vergunning verkregen is
- De landingspagina’s achter de advertentie dienen een passage over verantwoord spelen te bevatten
- Advertenties mogen nooit gericht zijn op minderjarigen.
Implicaties voor de Nederlandse casinomarkt
Wanneer dit protocol in gebruik genomen wordt, moet het - in theorie in ieder geval - afgelopen zijn met sponsored results van in Nederland illegale casino’s en affiliates die spelers werven voor dergelijke casino’s. Adverteerders moeten immers bij Google aantonen dat zij over een vergunning beschikken in de targeted area van de advertentiecampagne.
Kunnen adverteerder niet aantonen over een kwalificerende vergunning te beschikken, dan zullen campagnes afgekeurd worden. Verliest een adverteerder de vergunning of wordt de vergunning opgeschort, dan dient de adverteerder hier direct melding van te maken bij Google. Gebeurt dat niet, dan kan dat consequenties hebben voor het betreffende ads-account.
Ook voor affiliate marketing websites gaat er het nodige veranderen. Zij mogen onder de nieuwe beleidsregels van Google alleen nog adverteren met objectieve informatieve content. Met promotionele content mag dus niet langer geadverteerd worden. Concreet betekent dit dat affiliate websites niet langer mogen adverteren met over de top welkomstbonussen van illegale casino’s om spelers te werven.
Gevolgen voor de speler
Als OnlineCasinoGround zijn we blij met deze stappen van Google. We snappen dat we in onze informatievoorziening over de legale online casino markt nog altijd zullen moeten concurreren met websites die hun SEO dusdanig goed op orde hebben en - helaas - succesvol spelers werven voor casino’s zonder een vergunning van KSA. De speler gaat vanaf april hopelijk een stuk minder advertenties van illegale partijen in de SERP’s zien. Het wordt daardoor voor de recreatieve casino speler gemakkelijker om een keuze voor legale casino’s te maken.
We hopen dat deze policy van Google de Kansspelautoriteit extra tools geeft om het illegale aanbod beter te bestrijden. Deze partijen zijn alleen succesvol van de markt te krijgen als hun belangrijkste marketingtools afgepakt worden.
Auteur: Hans van Brunschot
Hans van Brunschot werkt sinds 2004 in het marketing vakgebied. Na eerdere ervaringen bij onder andere een beleggingskantoor en een profvoetbalclub, werkt hij tegenwoordig voor BCB B.V., de uitgever van onder andere OnlineCasinoGround. OnlineCasinoGround de grootste gids op het gebied van het online casino in Nederland. Hans schrijft hier regelmatig over de ontwikkelingen rondom de marketing van online casino’s. Daarnaast schrijft hij op CasinoReviews.nl inhoudelijke beoordelingen over kansspelaanbieders met een Nederlandse vergunning.
Tekst: Hans van Brunschot | Afbeelding: 123RF
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Dozijn nieuwe trends volgens Lidewij Edelkoort
- Hema ziet grote kansen in retailmedia: 'We staan pas aan het...
- Shortlist SAN ABC Accenten 2024 bekend
- Vrije Academie opent Wunderkammer met Darwin, Sinke & Van...
- [onderzoek] Ipsos I&O: merk 'Van Oranje' wint aan waarde
- Max van Oosterhout eerste PIM Young-bestuurslid
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management