Bekijk het eens vanuit de klant!

Bekijk het eens vanuit de klant!
  • Algemeen
  • 4 dec 2014 @ 12:45
  • Link
  • Alice van den Boogaard
    Alice van den Boogaard

    Opportunity Manager
    Value X i.o.
  • PatiëntrelatieTechnologieInnovatie

Vanuit het perspectief van de klant naar je business kijken, opent nieuwe commerciële mogelijkheden. Dat klinkt heel logisch en wellicht als een open deur. Maar, menig bedrijf laat kansen liggen. Hierbij een voorbeeld van een project uit mijn eigen praktijk.

Het gaat hier om een startup die een applicatie (web en mobiel) heeft ontwikkeld op het gebied van fitness en voeding. Een dertien in een dozijn oplossing met een plat verdienmodel van dozen schuiven bij sportscholen. In een vechtersmarkt waar door middel van lage prijzen een marktaandeel moet worden behaald. De applicatie heeft wel interessante mogelijkheden voor interactie. Vraag: wat zijn de commerciële mogelijkheden?

De applicatie is een smal product, beweging en voeding, terwijl mensen juist steeds meer met fitheid bezig zijn in een breder perspectief. Dit is te vatten onder het thema vitaliteit: beweging, voeding, algemene gezondheid, spiritualiteit, mindfulness, zelfontplooiing etc. Mensen groeien hier ook in, hun interesses verdiepen en/of verbreden. Hier past veel verschillende content bij. Hier liggen ook de commerciële kansen. Het aanbieden van een uniek en onderscheidend aanbod voor gebruikers: content binnen het thema vitaliteit. Er openen zich ook vijf verschillende mogelijkheden om geld te verdienen:

  1. De opdrachtgever kan partners zoeken die aanvullende content kunnen leveren binnen de applicatie. Gezamenlijk kunnen ze een waardeketen creëren waar iedereen een stuk van de taart heeft (de behoeften op het gebied van vitaliteit).
  2. Gebruikers, de consumentenmarkt, kunnen een abonnement nemen op de applicatie en de voor hen relevante content kiezen.
  3. Binnen de applicatie zijn er via een kaart mogelijkheden voor lokale interactie. Lokaal kunnen dienstaanbieders hun diensten op het gebeid van vitaliteit aanbieden.
  4. Door het opbouwen van een database kunnen gebruik en interesses nauwkeurig worden gemonitord. Dit biedt de opdrachtgever de kans (nieuwe) aanbieders en ontwikkelaars van content te benaderen en hen een markt te bieden.
  5. De database geeft ook de mogelijkheid om rapporten te publiceren over de positieve effecten van vitaliteit en deze met sociaal maatschappelijke instellingen te bespreken (een wens van de opdrachtgever).

Zo ontstaat er een uniek aanbod met een grote potentiële markt. Er zijn zo ook vijf manieren om geld te verdienen geïnventariseerd.

Alice van den Boogaard

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken