[column] Seksuele megatrend 10: ontmannelijking

[column] Seksuele megatrend 10: ontmannelijking
  • Algemeen
  • 3 sep 2019 @ 10:11
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Case Study

Veel merken gaan de komende tijd verdwijnen. Het boek 'Merkdisruptie' van Frank Haveman, Jeroen Cremer en Richard Otto, brengt de oorzaken in kaart aan de hand van vijftien megatrends. Op Marketingtribune gaan we dieper in op de trends. Vandaag de 5e aflevering in een serie van 5 over seksuele disruptie: Ontmannelijking.

Seksuele revoluties, de opkomst van het machine tijdperk, feminisme en de huidige genderneutraal-hype zetten de van oudsher prominente rol van mannen in onze maatschappij onder druk. De onmannelijkings trend heeft ook een enorme impact op merken.

Arthur van Amerongen, een masculiene schrijver die tegenwoordig in Portugal woont, maar Nederland zeer goed in de gaten houdt, liet onlangs in het vrouwenblad Saar weten: “Nederlandse vrouwen van mijn leeftijd (58) hebben het niet gemakkelijk qua seks. Het mannenaanbod is bedroevend. De Nederlandse man is failliet. Ergens in de polder staat een fabriekje dat genderloze kneuzen uitpoept, sukkels met vlassige baardjes die zich doodslijmen bij feministen van BIJ1 en de Joop.”

In de tv-serie De Luizenmoeder slaakt iedereen meteen een zucht van verlichting als een echte man de basisschool binnenstapt. Maar als Jort Kelder iets in dezelfde richting opmerkt, wordt hij door sommige professorale feministen meteen terug in zijn hok geknuppeld in plaats van dat men de observatie van het publiek tracht te begrijpen.

Sommigen vrezen dat de feminiene samenleving is doorgeslagen. ‘Ontmannelijking’ als gevolg van de opkomst van machines die alles gemakkelijker maken, is een thema dat rond 1900, tijdens La Belle Epoque, ook speelde. Mensen waren bang dat tractoren mannen van hun spierkracht zouden beroven. Zwemlessen, handenarbeid en gymnastiek zijn nu op basisscholen tot marginale activiteiten verklaard door managers die leven van het invullen van formulieren. Een beetje vent gaat met een elektrische step naar school en heeft een speciale gamers-stoel. De uitval tijdens de opleiding van het Korps Mariniers is sinds 1991 gestegen van 6% naar 70%. De enige stoere vrouw, die zich daar had aangemeld in 2018, is uitgevallen vanwege fysieke problemen. De instroom is nog op orde, maar echt afzien is men volgens de baas van het Korps niet meer gewend. Ons leger meldt ook dat de motoriek van de nieuwe instroom aanzienlijk minder is, maar dat dit nog gerepareerd kan worden. Als oorzaak wordt gegeven dat ze te weinig bewegen. Om dit te stimuleren heeft de KNVB een eredivisie voor FIFA-gamers gelanceerd: de E-divisie.

‘Man is als ijsbeer in een krimpend territorium’, schreef Max Pam in de Volkskrant en Gorillavlogger Maxim Hartman begon een kruistocht tegen feminiene mensen. Kort daarna stond een stuk in dezelfde krant door schrijver journalist Frans van Deijl die ook constateerde dat de feminiene samenleving is doorgeslagen. 

Ontmannelijking is over een breed vlak aan de orde. Enkele wetenschappers hebben juli 2017 het vermoeden geuit dat de kwaliteit van het sperma in Westerse landen sterk aan het afnemen is. Het bevat circa 60% minder zaadcellen dan in 1973. Volgens Jan Roos valt dit anno 2019 wel mee en kan hij met zijn stijve leuter nog steeds ‘een nachtkastje doormidden slaan’, maar echte wetenschappers vermoeden dat er werkelijk sprake is van degeneratie van het sperma en dat dit te maken heeft met hormonaal beïnvloedende chemicaliën zoals pesticiden, spul dat in plastics zit, stress en ongezonde eetgewoonten.

Er is een maatschappelijke discussie en transitie gaande richting meer feminien, waar niet iedereen het mee eens is. Volgens sommigen is er sprake van een ‘grote strijd tussen mannen en vrouwen’ en veel merken moeten daarom opnieuw positie kiezen op de schaal feminien-masculien.

Zo heeft het merk Axe, net als een aanzienlijk deel van de Millennials, recent gekozen om meer richting feminien te gaan. De Argentijnse Laura Visco, creatief directeur van 72andSunny Amsterdam, wil mannelijkheid op een nieuwe manier op de kaart zetten en is van mening dat ‘we af moeten van die hele gender-bullshit'. Van de Amerikaanse Millennials ziet 20% zich niet als heteroseksueel, terwijl dat bij 72-plussers 5% is. De nieuwe jongeren zitten minder vast in hokjes. In 2018 was genderfluïditeit een belangrijk thema tijdens de modeweek in Parijs en zij eisen hun biochemisch recht op, zoals ieder mens dat moet doen. Nieuwe samenlevingsvormen worden door Millennials verkend waarbij feminiene mannen gedogen dat masculiene vrouwen er meerdere sekspartners op nahouden, het zogenaamde ‘Regenbooggezin’. Een bijpassende commercial van Axe maakt duidelijk dat het mogelijk moet zijn dat mannen motorisch minder begaafd zijn en niet meer kunnen voetballen, selfies maken, bang en biseksueel zijn.

Dat feminiene mensen niet per definitie lagere objecten zijn, wordt in de nieuwe techno-economie inmiddels onomstotelijk bewezen. Vrouwen zijn zelf steeds hoger opgeleid omdat ze beter presteren in een abstracte IQ-fabriek en daar veel harder werken. In de VS zien sociologen het mechanisme van seksuele selectie door vrouwen als een van de redenen waarom laag opgeleide witte mannen in de provincie massaal aan de drugs en drank zijn. Ze zijn volledig kansloos in Silicon Valley en hebben de hoop opgegeven want zij kunnen niet meer economisch omhoog en zijn uit de gratie bij de zelfverzekerde en geëmancipeerde vrouw van vandaag. In Frankrijk is een film gemaakt waarin onbeholpen, kansloze mannen zich hebben gestort op schoonzwemmen (Le Grand Bain). Je moet toch iets.

Welke kant moet uw merk op? Meer masculien of juist feminien?

MERKEN DIE GAAN VERDWIJNEN

Een merk dat dreigt te gaan verdwijnen door de feminiene megatrend is Harley-Davidson. De gorilla in ons gaat niet zo snel verdwijnen, maar de motorclub van Harley-Davidson heeft wel een belangrijke beslissing te nemen over een seksueel biochemische en technologisch-economische megatrend.

Ook het Amerikaanse automerk Dodge staat op de nominatie om door deze trend te verdwijnen. Deze stoere benzineslurpende ‘mancave’ op wielen krijgt steeds meer concurrentie van elektrische genderneutrale automerken zoals Tesla of Renault Twizy en Renault Leaf. De auto lijkt daarmee niet meer het testosteron visitekaartje van de man te zijn.

Het boek Merkdisruptie is beschikbaar als paperback en e-book. Het is geschreven door Jeroen Cremer, Frank Haveman en Richard Otto en bevat bijdragen van een groot aantal specialisten zoals Rens Muller, Tony de Bree, Bert van der Veer, Carlo Brantsen, Cor Molenaar en Paul Moers.

Klik hier voor deel 1

Klik hier voor deel 2

Klik hier voor deel 3

klik hier voor deel 4

Klik hier voor deel 5

Klik hier voor deel 6

Klik hier voor deel 7

Klik hier voor deel 8

Klik hier voor deel 9

 

 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken