[column] Inzicht
- Algemeen
- 1 jun 2021 @ 08:08
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Onderzoek
- 1 jun 2021 @ 08:08
- Sjaak Hoogkamer
Wat wil de consument? Een recyclebaar matras, een nog betere iPhone, een vaccinatie van het merk Janssen of toch liever Pfizer, elke week Hamsteren bij Appie of een duurzaam gelegd ei? We weten het niet.
Ze pretenderen het vaak wel te weten, maar helemaal zeker zijn marketeers natuurlijk nooit van hun zaak. Consumenten moeten daarom veel vaker worden gevraagd wat ze nou echt willen. Of de merken en marketeers er vervolgens iets mee doen, is aan hen uiteraard.
Of nou ja, uiteraard? Het zou ze sieren er wel mee aan de slag te gaan! Ik denk namelijk dat veel consumenten hun wensen en behoeften maar spaarzaam terug zien in een product of dienst. Producent en marketeer bepalen het aanbod, of ze dat doen op basis van de inzichten van de consument is vaak maar de vraag. Ze hopen uiteindelijk een behoefte van een klant naar hun inzicht adequaat in te vullen. Vaak is het God zegene de greep.
Wie zat bijvoorbeeld in godsnaam te wachten op de Fiat Multipla? Pas geleden publiceerde het Algemeen Dagblad een enquête onder zijn lezers en 17.000 van hen kozen dit wangedrocht als lelijkste auto van de wereld. Natuurlijk, hij is superpraktisch met twee zitrijen voor elk drie personen en veel bagageruimte, maar mijn hemel wat een designflater. Een belediging voor het asfalt. Nog een paar historische missers: groene ketchup van Heinz. Hallo Heinz, tomaten zijn rood! Blauwe cola van Pepsi. Moet ik hier nog serieus op ingaan? De geurbioscoop. Alleen het idee en de associaties al… De plastic fiets. Het buizenframe was niet sterk genoeg en de fiets was lelijk. Google Glass. Daar was onvoldoende belangstelling voor. De Bic for Her (balpen speciaal voor vrouwen). Het publiek vond dit een overbodig product. Joh.
Afgezien van producten en diensten heeft volgens mij de huidige coronacrisis in elk geval één cruciaal consumenteninzicht opgeleverd waar we helemaal geen onderzoek naar hoeven doen: empathie. De consument wil begrepen worden, meer dan voorheen, is op zoek naar een merk dat van hem houdt in plaats van andersom. Liefde, marketeers, dat is het nieuwe inzicht!
Dit is het editorial uit MarketingTribune 10, 2021.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Imo Muller van 165 Beats: 'Veel voetbalclubs zijn erin...
- DOSSIER ESG Esther Overmars Purpose is een werkwoord
- Europees Parlement stemt vóór AI-wet
- Harry Dekker krijgt Coq de Grand Honneur tijdens GVR-diner
- ACM: sluit geen energiecontract af per telefoon
- Sven Fase van VodafoneZiggo: 'AI voelt voor mij echt als een...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing