Onderzoek: 60% millennials bezorgd over nepnieuws
- B2b
- 24 apr 2018 @ 12:01
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Makers
- 24 apr 2018 @ 12:01
- Lucas Boon
Iets meer dan de helft van de Nederlanders maakt zich weleens zorgen over nepnieuws, zo blijkt uit onderzoek van Counter Content. Voor millennials is dat met zestig procent zelfs iets meer.
Op de vraag hoe betrouwbaar een nieuwsbron is, scoren traditionele media als tv, radio en de krant veel beter dan social media. Het NOS Journaal en Annechien Steenhuizen zijn de meest betrouwbare brengers van nieuws. Bij kranten scoren het NRC en FD het hoogst, bij sociale media zijn dat LinkedIn en WhatsApp.
Raymond Bresching, onderzoeksleider en partner bij communicatiebureau Counter Content, laat weten: 'Het onderzoek is voor ons een eerste inventarisatie van de impact van het fenomeen nepnieuws op de betrouwbaarheid van onder andere traditionele media en sociale media. In het onderzoek zien we dat veel Nederlanders kiezen voor traditionele media in hun nieuwsvoorziening. Ze geven ook aan deze veel meer te vertrouwen dan bijvoorbeeld social media.'
Het volledige onderzoek, waarin ook de betrouwbaarheid van radiostations, social influencers, merken en politici is meegenomen, is hier te downloaden.
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
- millennials
- media
- raymond bresching
- nepnieuws
- traditionele media
- counter content
- fake news
- social media
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Merken bouwen is mensenwerk (en veel geduld hebben)
- Michiel Verstraten: LinkedIn Marketing is succesvol recept...
- JIC BRO lanceert buitenreclame bereiksonderzoek ‘BRO Next’
- [column] SXSW2024: waarachtig of waar-achtig?
- Global plaatst DOOH op 9 nieuwe NS-stations
- Column Groeien om te overleven, maar hoe?
Laatste Nieuws
- Global plaatst DOOH op 9 nieuwe... 28-03-2024
- Michiel Verstraten: LinkedIn... 21-03-2024
- JIC BRO lanceert buitenreclame... 21-03-2024
- Martijn Jaartsveld, strategy... 15-03-2024
- Hokra zet met behalen... 08-03-2024
- B2B-campagne autoverhuurder... 07-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing