Onderzoek: MKB heeft moeite met search automation
- B2b
- 2 apr 2019 @ 12:30
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - DigitaalOnderzoek
- 2 apr 2019 @ 12:30
- Lucas Boon
Online marketeers zijn onnodig veel tijd kwijt aan het opzetten, beheren en optimaliseren van search campagnes (SEA). Dit blijkt uit onderzoek van DDMA en IAB Nederland.
Gebrek aan technische kennis, beschikbare tools en geld zijn de belangrijkste redenen waarom middelgrote tot kleine Nederlandse bedrijven het nog lastig vinden om search automation binnen hun searchcampagnes toe te passen.
Het gevolg hiervan is dat online marketeers onnodig veel tijd kwijt zijn aan het opzetten, beheren en optimaliseren van search campagnes (SEA). Dit blijkt uit het onderzoek en de whitepaper 'Search automation in het MKB', die brancheverenigingen DDMA en IAB Nederland in samenwerking met Google, Microsoft, SDIM, Nochii Online Marketing, Elevate Digital en Storm Digital presenteren.
Complexiteit
Het aantal functies binnen online marketingplatformen als Google Ads en Bing Ads is de afgelopen jaren flink uitgebreid. Naast de toegenomen complexiteit zijn er ook technologische ontwikkelingen zoals voice, mobiel en multi-screen gebruik bijgekomen die van invloed zijn op searchcampagnes. Om inzicht te krijgen in het effect hiervan op de sector hebben brancheverenigingen DDMA en IAB Nederland een enquête gehouden onder ruim vijftig online marketeers werkzaam in het MKB. Aan de respondenten is onder meer gevraagd of hun searchwerkzaamheden worden geautomatiseerd en wat de grootste belemmeringen zijn om daarmee te starten.
Ruim 40% van de respondenten geeft aan dat gebrek aan technische kennis en tools hen tegenhoudt te starten met automatiseren. Bijna 30% noemt budgetrisico's en gebrek aan tijd als redenen. Het gevoel geen controle meer te hebben op de campagnes (22%) speelt ook een rol. Een ander obstakel om te starten met automatiseren is de complexiteit van automatische oplossingen (11%). Van de respondenten die al wel gestart zijn, valt op dat ze nog in de beginfase zitten.
Op donderdag 25 april organiseren DDMA en IAB een Afternoon Update over dit onderwerp. De auteurs van de whitepaper delen hun insights, een praktijkcase komt aan het bod en deelnemers krijgen de kans om vragen te stellen tijdens de Q&A. Meer informatie over deze bijeenkomst is hier te vinden.
Download hier de volledige whitepaper.
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Van buikgevoel naar breinstrategie op Nima Marketing Day 2025
- Bidfood introduceert eigen commerce media netwerk
- Spotler neemt Lets Get Digital over
- Stef de Reeder van ABN Amro: 'Marketing is veel meer dan...
- LinkedIn lanceert BrandLink voor gerichte B2B-advertenties
- De marketingtransfers van week 16, 2025
Laatste Nieuws
- De marketingtransfers van week 17,... 02-05-2025
- Bidfood introduceert eigen commerce... 01-05-2025
- LinkedIn lanceert BrandLink voor... 01-05-2025
- Spotler neemt Lets Get Digital over30-04-2025
- Wing Cheung op Nima Marketing Day:... 30-04-2025
- Martijn Kleij benoemd tot CCO van... 29-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management