Onderzoek: MKB heeft moeite met search automation

Onderzoek: MKB heeft moeite met search automation
  • B2b
  • 2 apr 2019 @ 12:30
  • 17755 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • DigitaalOnderzoek

Online marketeers zijn onnodig veel tijd kwijt aan het opzetten, beheren en optimaliseren van search campagnes (SEA). Dit blijkt uit onderzoek van DDMA en IAB Nederland.

Gebrek aan technische kennis, beschikbare tools en geld zijn de belangrijkste redenen waarom middelgrote tot kleine Nederlandse bedrijven het nog lastig vinden om search automation binnen hun searchcampagnes toe te passen.

Het gevolg hiervan is dat online marketeers onnodig veel tijd kwijt zijn aan het opzetten, beheren en optimaliseren van search campagnes (SEA). Dit blijkt uit het onderzoek en de whitepaper 'Search automation in het MKB', die brancheverenigingen DDMA en IAB Nederland in samenwerking met Google, Microsoft, SDIM, Nochii Online Marketing, Elevate Digital en Storm Digital presenteren.

Complexiteit

Het aantal functies binnen online marketingplatformen als Google Ads en Bing Ads is de afgelopen jaren flink uitgebreid. Naast de toegenomen complexiteit zijn er ook technologische ontwikkelingen zoals voice, mobiel en multi-screen gebruik bijgekomen die van invloed zijn op searchcampagnes. Om inzicht te krijgen in het effect hiervan op de sector hebben brancheverenigingen DDMA en IAB Nederland een enquête gehouden onder ruim vijftig online marketeers werkzaam in het MKB. Aan de respondenten is onder meer gevraagd of hun searchwerkzaamheden worden geautomatiseerd en wat de grootste belemmeringen zijn om daarmee te starten.

Ruim 40% van de respondenten geeft aan dat gebrek aan technische kennis en tools hen tegenhoudt te starten met automatiseren. Bijna 30% noemt budgetrisico's en gebrek aan tijd als redenen. Het gevoel geen controle meer te hebben op de campagnes (22%) speelt ook een rol. Een ander obstakel om te starten met automatiseren is de complexiteit van automatische oplossingen (11%). Van de respondenten die al wel gestart zijn, valt op dat ze nog in de beginfase zitten.

Op donderdag 25 april organiseren DDMA en IAB een Afternoon Update over dit onderwerp. De auteurs van de whitepaper delen hun insights, een praktijkcase komt aan het bod en deelnemers krijgen de kans om vragen te stellen tijdens de Q&A. Meer informatie over deze bijeenkomst is hier te vinden.

 

Download hier de volledige whitepaper.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken