NMD2021: 'Merken lijken corona meer en meer uit hun communicatie weg te laten, maar dat is niet terecht'

NMD2021: 'Merken lijken corona meer en meer uit hun communicatie weg te laten, maar dat is niet terecht'
  • B2b
  • 13 aug 2021 @ 08:00
  • 67047 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • OnderzoekEvenement

Peeter Verlegh, Professor of Marketing aan VU Amsterdam, en Mandy Merks, Senior Insights Consultant bij Validators, presenteren samen tijdens Nima Marketing Day 2021: ‘Uit ons onderzoek blijkt dat een derde van de Nederlanders nog steeds verwacht dat merken corona als thema meenemen in hun creaties.’

Samen met experts uit het bedrijfsleven en de wetenschap doet Verlegh onderzoek naar word of mouth, social media, branding en marketingcommunicatie. Hierover adviseert hij verschillende merken en organisaties. Ook spreekt Peeter op vele conferenties en universiteiten in het buitenland.
Merks stelt zich dagelijks als doel om de communicatie van merken naar een hoger niveau te brengen. Met een specialisme in creatieonderzoek, vertaalt ze data immer naar concreet advies en key learnings voor toekomstige communicatie.

Wat is jouw persoonlijke motivatie om te spreken tijdens Nima Marketing Day?
Merks: ‘Graag maak ik marketeers bewust(er) van het belang van goede, actuele data als basis voor de keuzes die je maakt in communicatie in de onzekere tijden van een pandemie.’

Wat is je in termen van marketing de eerste maanden van 2021 het meest opgevallen?
Merks: ‘Merken lijken corona meer en meer uit hun communicatie weg te laten, maar dat is niet terecht. Uit ons onderzoek blijkt dat een derde van de Nederlanders juist nog steeds verwacht dat merken dit belangrijke thema meenemen in hun creaties.’

Wat vind je het goede aan een samenkomst als NMD?
Merks: ‘Het is fijn dat je elkaar weer in real life kunt ontmoeten om elkaar te inspireren en scherp te houden.’

Kun je een tipje van de sluier lichten waarover jullie NMD-verhaal gaat?
Merks: ‘De pandemie vergroot de zorgen van consumenten en zorgt ervoor dat ze de controle over hun leven verliezen. In welke mate zijn deze factoren van invloed op de rol die merken spelen in het leven van consumenten?’

Wat hoop je dat bezoekers van jullie sessie meenemen naar huis?
Merks: ‘Dat je als merk als stevig kompas kunt fungeren voor consumenten. De juiste data geven richting voor de meest passende koers.’

Don’t Worry, We Are Here for You
Meteen al bij de eerste lockdown startten Validators en VU Amsterdam de Monitor Consumentengedrag, om zo marketeers kosteloos handvatten te geven voor merkcommunicatie ten tijde van corona. Gedurende een jaar deelde Merks met haar expertteam alle ins en outs wekelijks via MarketingTribune. Verlegh schreef er, samen met een paar collega’s, een wetenschappelijk artikel over voor Journal of Advertising. Strekking: de pandemie vergroot de zorgen van consumenten en zorgt ervoor dat ze een mindere mate van controle ervaren. De rol die merken spelen in het leven van de consument wordt hier ook door beïnvloed.

Ook aanwezig zijn bij Nima Marketing Day 2021 op donderdag 9 september in DeFabrique in Utrecht? Verzeker u dan vandaag nog van een toegangsbewijs!

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken