Monitor Consumentengedrag: hoe gevoelig is de consument voor aanbiedingen?

Monitor Consumentengedrag: hoe gevoelig is de consument voor aanbiedingen?
  • B2b
  • 1 nov 2021 @ 11:55
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Sale, 2+1 gratis, 50% korting...in het dagelijks leven word je veelal verleid om producten te kiezen op aanbieding. Of je nou in de supermarkt bent, op zoek bent naar nieuwe schoenen in een webshop of een reis aan het boeken bent: aanbiedingen dienen allemaal hetzelfde doel: een product of dienst (nog sneller) verkopen.

Maar hoe gevoelig zijn consumenten nog voor aanbiedingen wanneer het altijd en overal uitverkoop lijkt te zijn? En verschilt de gevoeligheid voor aanbiedingen tussen branches? Validators zocht het voor je uit door een deepdive te maken op zes branches in de Monitor Consumentengedrag.

Kunnen aanbiedingen nog verleiden tot aanschaf?

In de lijn van de verwachting is een groot deel van de consumenten wel te porren voor een goede aanbieding. Opvallend hierbij is het verschil tussen de branches. Als een product in de aanbieding is, kan dat voor voedingsmiddelen (70%) en persoonlijke verzorgingsproducten (60%) een reden voor de consument zijn om het te kopen. Voor een vervoersmiddel (40%) en een financieel product (31%) is een aanbieding in mindere mate belangrijk voor de consument. Dit strookt ook met een eerder Brands In Category-onderzoek (BRiC) van het Institute for Brand Analytics, waaruit blijkt dat merk in low risk categorieën, zoals wc-papier, wasmiddelen of koffiefilters veel minder relevant is. Een prijstrigger is dan een goede oplossing. Bij gelijk ogende producten gaan mensen toch vaak voor de beste deal.

In categorieën van producten waarin een hoger aankooprisico zit, zoals auto’s, fietsen en mobiele telefoons, zie je dat merk een meer prominente rol inneemt in het beslissingsproces, zo blijkt uit dezelfde BRIC-studie. Voor een auto geldt dat mensen vaak toch een bepaald gevoel hebben bij een merk: ‘denk je aan Volvo, dan denk je aan veilig’. Dat gevoel bij het merk is dan doorslaggevend. Bij deze productentypen zorgt een bekend merk voor een gevoel van risk reduction, wat helpt bij de aankoopbeslissing.

Hoe werken aanbiedingen in het brein van de consument?

Een aanbieding hoeft niet altijd een korting te zijn. Door het communiceren van een referentieprijs bij je verkoopprijs kan de verkoopprijs als een aanbieding beschouwd worden. Deze referentieprijs kan een adviesprijs zijn, een afprijzing of een concurrentenprijs.

Maar pas op met te veel aanbiedingen. Een aanbieding werkt wanneer consumenten denken een goede deal te krijgen, maar aanbiedingen kunnen ook tegen je werken wanneer consumenten denken dat lagere prijzen lagere kwaliteit betekent. Wanneer een merk langere tijd prijspromoties doorvoert, is het risico groter dat de consument niet meer gelooft een goede deal te hebben. Prijspromoties werken dus beter wanneer je deze in moderatie inzet.

Conclusie: of en welke aanbiedingen passen bij jouw merk is dus afhankelijk van de branche waarin je je bevindt. De Monitor Consumentengedrag biedt hierin helder inzicht. Neem een kijkje in de Monitor Consumentengedrag of meld je gratis aan.

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken