De geboorte van de one-stop-shop voor evenementen

  • B2b
  • 3 feb 2016 @ 08:00
  • Link
  • Niels van Straaten
    Niels van Straaten

    directeur
    Van Straaten
  • MarketingEvenementZakelijk

De belangrijkste week van het jaar komt eraan. Hét evenement waar jij met je bedrijf alles uit de kast wilt halen om de aandacht te trekken en business te genereren. Een spectaculair evenement is het begin, maar ook ‘slechts’ een onderdeel van je hele marketingplan. Hoe zorg je ervoor dat alle onderdelen, van visuele communicatie tot aftersales, naadloos op elkaar aansluiten? De one stop shop solution provider biedt uitkomst.

Met eventmarketing wordt de effectiviteit van zowel evenementen zelf als alle andere onderdelen van de marketingmix vergroot. Het evenement neemt een steeds belangrijkere plaats in de marketingmix in. Maar, evenementen organiseren kost veel energie. Daarom komt het concept van de one-stop-shop solution-provider voor de marketing- en eventbranche in zwang.

Alle services bij één leverancier
De one-stop-shop solution provider is een leverancier die alle mogelijke services en producten levert die je nodig hebt. De zogenaamde ‘totaaloplossing’ die je volledig ‘ontzorgt’. Het klinkt logisch, maar toch komt het in de praktijk nog vaak voor dat een bedrijf bij veel verschillende leveranciers langs moet.

Neem als voorbeeld alleen al het onderdeel visual branding. De benodigdheden voor de stands in de expositie haal je bij de één. De vlaggen die je buiten wilt ophangen haal je bij de ander. Voor de aankleding van het podium ga je met de AV-leverancier in zee. De bewegwijzering laat je bij de drukker op de hoek maken, de T-shirts voor alle medewerkers bij weer een andere printshop.

En wat als er op de dag zelf een noodgeval is? Jouw roll-up banners blijken een gênante spelfout te bevatten bijvoorbeeld. In veel gevallen zal je dan bij wéér een ander bedrijf dat gespecialiseerd is in het leveren van spoedservice moeten aankloppen.

Integratie maakt indruk
Dit is enerzijds onpraktisch, omdat een manager met veel verschillende bedrijven contact moet onderhouden. Een energie- en tijdrovende klus. Maar nog belangrijker: de inhoudelijke aansluiting tussen de verschillende onderdelen van, in dit geval jouw visual branding plan, ontbreekt. Leveranciers onderhouden geen onderling contact en dus vindt er geen echte integratie plaats. Dit weerhoudt je ervan om de gewenste indruk te maken op bezoekers.

Om aan deze wens te voldoen, zien steeds meer leveranciers in dat zij hun klanten een zo compleet mogelijk pakket aan marketing- en evenementdiensten moeten kunnen bieden. Zie daar de geboorte van de one stop shop. Een vergroot aanbod maakt het de marketingmanager makkelijker. Ook zal hij merken dat alle marketinginspanningen rond een event meer opleveren. Maar daar aan vast zitten ook tal van voordelen voor de aanbieder zelf. Beter aansluiten op de klantbehoefte geeft loyalere klanten. En heel voor de hand liggend: als je meer te leveren hebt, ontsluit je een groter verkooppotentieel.

Ketensamenwerking
Het mes snijdt dus aan twee kanten omdat zowel marketingmanagers als leveranciers van marketing- en evenementdiensten profiteren van het one stop shop-principe. Maar hoe transformeer je jezelf van gespecialiseerde toeleverancier naar allround shop? Alles zelf kunnen is moeilijk en ook niet van deze tijd. Focussen op je core business en samenwerken met partners, daar waar je minder goed in bent, is een betere strategie dan alles zelf willen doen. Samenwerking wordt daarom het sleutelwoord!

Ik pleit voor een nieuwe kijk op eventmarketing als keten van partijen die elkaar op de achtergrond ondersteunen, maar waarbij klanten wel één centraal aanspreekpunt hebben. Zo kun je als leverancier op een lean manier toch een totaalpakket bieden, en krijgt de marketingmanager die klant bij jou is alle service en gemak die hij verlangt om van zijn evenement dat zo gewenste hoogtepunt van het jaar te maken.

 

Niels van Straaten

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken