[column] Mens
- B2b
- 9 jul 2019 @ 08:00
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 9 jul 2019 @ 08:00
- Sjaak Hoogkamer
Hoe meer we worden overvoerd met technologie, hoe meer we ons weer op de mens gaan richten - zo lijkt het althans - en niet alleen in het algemeen, maar in het bijzonder ook in marketing.
Keynote Tom Goodwin had op NMD19 voor zijn toehoorders - heel veel marketeers - eigenlijk maar één belangrijke boodschap: vergeet in het technologisch labyrint de mens niet. Als innovatiedeskundige bij Zenith Media lijkt het alsof hij zich dagelijks alleen maar bezighoudt met technologische ontwikkelingen. Uiteraard weet hij wat er gaande is in de communicatiewereld, maar zijn obsessie is de mens. En dat zouden marketeers ook meer moeten hebben.
Zijn verhaal is eigenlijk heel simpel: technologie is er gewoon, is een normaal onderdeel van ons bestaan geworden. Mooi voorbeeld: in onderzoeken wordt steevast aan jongeren gevraagd: hoe lang ben je online per dag? Hoe bedoel je online, zeggen ze dan. Logisch, want voor hen is online een gegeven, iets wat er gewoon is, zoals er water uit de kraan stroomt. Betaalde je vroeger nog heel gecompliceerd met een cheque bij een bank, nu betaal je met je duim op de smartphone, kijken we tv wanneer en waar we willen en rijden auto’s straks autonoom. Technologie is simpelweg onderdeel van ons bestaan geworden.
Ik vind dat een uiterst hoopvolle boodschap. Zelf sta je daar nauwelijks bij stil en ben je hopeloos gefocust op techniek, terwijl die er eigenlijk niet toe doet. Met die vaststelling wordt het een stuk makkelijker om je weer op de mens te richten. Op scholen en in de horeca zie je steeds meer initiatieven om bijvoorbeeld de smartphone even te laten voor wat die is en het podium (of moeten we zeggen: het dagelijkse leven?) weer aan de mensen te geven. Het gevolg is dat na het inleveren van de smartphone leerlingen weer met elkaar gaan praten. Er is weer belangstelling voor elkaar in het echte leven. De technologie loopt niet weg, die is er gewoon altijd.
Het kan ook het signaal zijn om weer echt aandacht te gaan geven aan talent, aan scholing, aan mensen opleiden, want uit ons coverartikel blijkt dat binnen organisaties vaak onvoldoende kennis aanwezig is op het gebied van online en dat als die die kennis al aanwezig is, het dan ontbreekt aan tijd om jong talent goed te begeleiden. Laten we de tijdwinst die we boeken met technologie gaan gebruiken om weer meer mens te worden en talent de aandacht te geven die het verdient.
Dit is het editorial uit MarketingTribune 13, 2019.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Marketingtransfers week 25, 2025
- [column] LinkedIn en PR zijn on the rise in B2B en SEO ligt op...
- Van bannerblindheid naar breinbewuste branding
- Sanne Houterman nieuwe Strategy Director bij Cheil
- Mediahuis E-commerce behaalt duurzaamheidskeurmerk
- ‘Samen bouwen aan een verhaal’: AH Retail Media Services en...
Laatste Nieuws
- Marketingtransfers week 26, 202504-07-2025
- Centraal Beheer: werkdruk zet... 03-07-2025
- Dotdotdash opent Europese hub in... 30-06-2025
- Mediahuis E-commerce behaalt... 29-06-2025
- PXR verkoopt advertentieruimte voor... 27-06-2025
- Marketingtransfers week 25, 202527-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers