Acceptable Ads: Vea verzet zich tegen irritante reclame

Acceptable Ads: Vea verzet zich tegen irritante reclame
  • Bureaus
  • 20 okt 2015 @ 13:10
  • 19977 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • StrategieReclameOnline advertisingBereikInspiratie

Stop met irritante reclame. Dat is de boodschap waarmee de Vea naar buiten komt. De branchevereniging voor reclamebureaus onderschrijft het internationale manifest van beweging Acceptable Ads dat daartoe oproept. 'De adblocker in een niet te vermijden signaal.'

'De wal keert het schip', zo laat Vea-directeur Cees Wijnnobel weten. 'Beter kunnen we de komst van Ad Blockers niet duiden. En dat is goed. Er is te veel slechte en opdringerige reclame zodat steeds meer consumenten besluiten zich hiertegen te wapenen. Terecht vinden wij, Vea als vertegenwoordiger van de toonaangevende communicatiebureaus.' 

'Creativiteit is de motor van de vooruitgang.' Dat is het motto van de onze branche, aldus Wijnnobel. 'Wij geloven dat creativiteit vooruitgang realiseert. Vooruitgang in de vorm van economische groei. Maar ook maatschappelijke vooruitgang in de vorm van een betere samenleving. Opdringerigere reclame of reclame die slechts irritatie oproept past daar niet in. Wij geloven in exact het tegenovergestelde. Reclame moet origineel en aantrekkelijk zijn. Zo aantrekkelijk dat mensen het graag willen zien. En liefst zo aantrekkelijk dat mensen zich uitgenodigd voelen het verhaal door te vertellen via social media.'

Acceptable Ads

'Irritatie is een verkeerd signaal', aldus Wijnnobel. 'Daarom onderschrijven wij als branchevereniging het manifest van Acceptable Ads.' Deze beweging formuleert het als volgt: 'We want to reverse the cycle. We don't hate advertising, but nobody wants obtrusive blinking ads and content-obscuring rollovers running amok on their computers and mobile phones.'

Concreet betekent dit dat de Vea de volgende principes huldigt:

  1. Reclame verrast en nodigt uit; 
  2. Reclame is eerlijk en transparant. Stiekeme reclame is niet op zijn plaats; 
  3. Reclame is effectief door originaliteit.

Wijnnobel: 'VEA gelooft dat creativiteit de vooruitgang kan boeken. Daarom onderschrijven wij het initiatief Acceptable Ads. En roepen wij alle bureaus en adverteerders om te stoppen met reclame die louter irritatie oproept. Zo zullen adblockers vanzelf overbodig worden.' 

Lees ook de oproep over Acceptable Ads op Vea.nl

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie
Blauw Research

Marktonderzoekbureau in Rotterdam. Marktonderzoek, zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek met als expertises research community's


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken