De penseelstreken van Van Gogh op je beeldscherm
- Bureaus
- 15 jul 2020 @ 10:46
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Online
- 15 jul 2020 @ 10:46
- Sjaak Hoogkamer
Het Van Gogh Museum heeft zijn website ingrijpend veranderd. Het redesign is samen met techbureau Q42 (development) en digital agency Dept (concept en design) gerealiseerd.
De website, die jaarlijks 8,5 miljoen keer wordt bezocht, biedt vanaf vandaag nóg meer mogelijkheden om mensen met het werk en leven van Van Gogh te inspireren.
Via de nieuwe website is de complete museumcollectie van schilderijen, tekeningen en brieven te bekijken. Bezoekers kunnen zelfs inzoomen tot op de penseelstreken van de kunstwerken en zien welke werken op dit moment in het museum hangen. Met de nieuwe functionaliteit ‘Vincent for Scale’ is in een oogopslag de ware grootte van een werk te zien aan de hand van de lichaamslengte van Van Gogh zelf.
Nieuw concept
Twee jaar geleden ontwikkelde Studio Dumbar (onderdeel van Dept) een nieuwe identiteit voor het museum met een focus op de combinatie van kleur en het werk van Van Gogh. Het redesign van de website is een uitwerking van deze gedachte. Elke pagina kan één van de kleuren van het kleurenpallet krijgen dat geïnspireerd is op Vincents zoektocht naar kleur, van donker naar licht. Het Van Gogh Museum stelde al een enorme hoeveelheid content beschikbaar, maar dit liet zich lastig in een ander format gieten. Daarom bedacht Dept nieuwe content formats waarmee rijkere verhalen verteld kunnen worden, compleet met interactieve afbeeldingen, video’s en vergelijkers. Maar ook kortere verhalen, waarmee het museum snel kan inspelen op actualiteiten.
Vincent for Scale
Techbureau Q42 ontwikkelde voor de website een nieuwe feature die op een speelse manier aangeeft hoe groot een schilderij is: Vincent for Scale. Door het schilderij naast een figuur van Van Gogh te plaatsen, die 1.64 meter lang was, ziet de bezoeker in een oogopslag de ware grootte van het werk. Bij de ontwikkeling van de website is bovendien extra gelet op de toegankelijkheid voor gebruikers met een beperking. Zo is de website geoptimaliseerd voor screenreaders die blinden en slechtzienden gebruiken bij het navigeren. Verder is de collectie veel beter doorzoekbaar gemaakt en wordt er meer inhoudelijke informatie geboden voor geïnteresseerden. Daarnaast kunnen bezoekers inzoomen tot de kleinste details van de schilderijen dankzij de door Q42 ontwikkelde ultra-res storytellingtool Micrio.
Martijn Pronk, Hoofd Digitale Communicatie bij het Van Gogh Museum: ‘De teams van Q42, Dept en het Van Gogh Museum hebben fantastisch werk geleverd. Ze hebben een site gebouwd die helemaal van nu is en die de kern zal zijn van een digitale Vincent van Gogh-wereld. Hiermee bouwen we verder aan het succes van de afgelopen jaren.’
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- De marketingtransfers van week 10, 2024
- Zwitserleven en Selmore lanceren een nieuw Zwitserleven-gevoel
- [interview] Merkexpert Van Leeuwen: markt voor 'good food'...
- Voorjaarscampagne Hornbach zet lentegevoel centraal
- Gouden Loeki naar Hema en Hotel LAmour
- Praxis: ‘Van Grijs naar Groen’ is beter voor de kinderen
Laatste Nieuws
- [branded content] Mediahuis x Bever... 19-03-2024
- Albert Heijn, Praxis en Kruidvat elk... 18-03-2024
- Woedend wint Samsung Climate... 15-03-2024
- [interview] Merkexpert Van Leeuwen:... 15-03-2024
- De marketingtransfers van week 11,... 15-03-2024
- Knorr zet groenten bovenaan in-game... 15-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing