De penseelstreken van Van Gogh op je beeldscherm

  • Bureaus
  • 15 jul 2020 @ 10:46
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    redacteur
    MarketingTribune
  • Online

Het Van Gogh Museum heeft zijn website ingrijpend veranderd. Het redesign is samen met techbureau Q42 (development) en digital agency Dept (concept en design) gerealiseerd.

De website, die jaarlijks 8,5 miljoen keer wordt bezocht, biedt vanaf vandaag nóg meer mogelijkheden om mensen met het werk en leven van Van Gogh te inspireren.

Via de nieuwe website is de complete museumcollectie van schilderijen, tekeningen en brieven te bekijken. Bezoekers kunnen zelfs inzoomen tot op de penseelstreken van de kunstwerken en zien welke werken op dit moment in het museum hangen. Met de nieuwe functionaliteit ‘Vincent for Scale’ is in een oogopslag de ware grootte van een werk te zien aan de hand van de lichaamslengte van Van Gogh zelf.

Nieuw concept

Twee jaar geleden ontwikkelde Studio Dumbar (onderdeel van Dept) een nieuwe identiteit voor het museum met een focus op de combinatie van kleur en het werk van Van Gogh. Het redesign van de website is een uitwerking van deze gedachte. Elke pagina kan één van de kleuren van het kleurenpallet krijgen dat geïnspireerd is op Vincents zoektocht naar kleur, van donker naar licht. Het Van Gogh Museum stelde al een enorme hoeveelheid content beschikbaar, maar dit liet zich lastig in een ander format gieten. Daarom bedacht Dept nieuwe content formats waarmee rijkere verhalen verteld kunnen worden, compleet met interactieve afbeeldingen, video’s en vergelijkers. Maar ook kortere verhalen, waarmee het museum snel kan inspelen op actualiteiten.

Vincent for Scale

Techbureau Q42 ontwikkelde voor de website een nieuwe feature die op een speelse manier aangeeft hoe groot een schilderij is: Vincent for Scale. Door het schilderij naast een figuur van Van Gogh te plaatsen, die 1.64 meter lang was, ziet de bezoeker in een oogopslag de ware grootte van het werk.  Bij de ontwikkeling van de website is bovendien extra gelet op de toegankelijkheid voor gebruikers met een beperking. Zo is de website geoptimaliseerd voor screenreaders die blinden en slechtzienden gebruiken bij het navigeren. Verder is de collectie veel beter doorzoekbaar gemaakt en wordt er meer inhoudelijke informatie geboden voor geïnteresseerden. Daarnaast kunnen bezoekers inzoomen tot de kleinste details van de schilderijen dankzij de door Q42 ontwikkelde ultra-res storytellingtool Micrio.

Martijn Pronk, Hoofd Digitale Communicatie bij het Van Gogh Museum: ‘De teams van Q42, Dept en het Van Gogh Museum hebben fantastisch werk geleverd. Ze hebben een site gebouwd die helemaal van nu is en die de kern zal zijn van een digitale Vincent van Gogh-wereld. Hiermee bouwen we verder aan het succes van de afgelopen jaren.’

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken